Hej!

Jag ska sätta upp ett innertak i ett badrum för att kunna ha infällda spottlights.

Jag vill ha ett slätt och vitmålat tak utan struktur. Jag har satt upp en ram med bjälkar och lagt bjälkar på längden (500 cc) och på tvären (600 cc) som jag kan fästa taket i så det borde hålla för en hel del.

Min plan är nu att sätta upp vägg-gips. Takgips (noterade jag idag) saknar fasad kant utan har istället en liten fas som gör att kanten ska synas (enl. byggvaruhuset). Jag antar att bjälkarna kommer att röra sig något då det blir fuktigt där, så jag behöver nog en ordentligt fasad kant så att jag kan tejpa och spackla.

Är jag rätt på det?

Hur gör man sen, kan man måla direkt på pappen på gipset? Om inte, vad gör man då?

Mvh,
Andreas Lundgren
 
Körde med vanlig glasfiberremsa och våtrumsspackel tills "nöjd" sen beckers våtrumssystem med en våtrumsgrund och våtrumstäck. i väg/takvinkeln så använde jag målarfog också beckers. Drog ner mplningen c:a en decimeter ner på väggen för överlapp, har kakel på väggarna.
 
Hade du våtrumsspackel bara över skarven eller över hela plattorna för att täcka pappen? Målar man våtrumsgrund direkt på gipsplattorna (pappen)?

Dessutom, jag är en sådan som på fritiden gärna använder både livrem och hängsle. Om jag kör lite sättlim också mellan gipsskivorna och bjälkarna, tar PL600 då, eller krävs PL400 för att hugga i gipset?

Mvh,
Andreas
 
Hej

Ja, man målar våtrumsgrund direkt på rena gipsskivorna, efter du spacklat och slipat tills du är nöjd.

Finns ingen anledning att sätta PL för att limma gipset.
Limma istället en pappremsa i skivskarvarna istället för glasfiberremsa, de håller bättre enl. mig :)

Nu får jag säkert mothugg av V-G :)

Jocke
 
Tack för alla tips!

Nu sitter vägg-gips-skivorna på plats i taket med skruv och utan sättlim, och jag måste erkänna att de sitter som gjutna i urberget... :)
Jag använde pappremsa, men det dröjer väll några år innan jag fått utvärderat om det höll mot sprickor i putsen eller inte ;) Det känndes bra, och med tanke på att pappremsan syns på sina ställen (nybörjar-slarv) så känns det som om den kommer att vara lättare att slipa ner än "nät-tejp-alternativet".
 
Andreas Lundgren skrev:
Tack för alla tips!

Nu sitter vägg-gips-skivorna på plats i taket med skruv och utan sättlim, och jag måste erkänna att de sitter som gjutna i urberget... :)
Jag använde pappremsa, men det dröjer väll några år innan jag fått utvärderat om det höll mot sprickor i putsen eller inte ;) Det känndes bra, och med tanke på att pappremsan syns på sina ställen (nybörjar-slarv) så känns det som om den kommer att vara lättare att slipa ner än "nät-tejp-alternativet".
Pappremsa skall enligt uppgift (Gör det själv-tidningen) hålla bättre än glasfiberremsa till kartongklädda gipsskivor. Men enligt samma uppgifter skall man då även använda ett gipsbaserat spackel för att erhålla högsta hållfasthet. Om detta stämmer eller inte låter jag vara osagt då jag inte testat själv.

MVH: Marcus
 
spocks_beard:Jag valde egentligen pappremsa men när jag såg hurpass "torrt" spacklet var så tänkte jag: "inte en chans att det fäster" och vips så blev det glasfierremsa med "fiffigt klister" på.

Inga sprickor än iaf ;)

Sen var jag ju så "smart" att jag "glömde" avfasningen på gipsen och fick detta mot väggen pga reglingen, ett helsike med spackel då jag inte ville få det i vägg/tak "fogen", då jag inbillar mig att där kan det röra sig yttepyttelite. Sen att detta inte syns genom 1,5 cm kakel+fix det spelade ju ingen roll då :D

Gipsen sitter som sagt bra om man skruvar dem enligt anvisning eller typ ~20 cm efter kant och 30 cm annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.