När det är så torrt i markerna som det varit hittills den här sommaren så står vattnet tidvis oroväckande lågt i min grävda brunn. Då jag har ett bevattningssystem som går även när jag inte är där så känns det som att det vore en god ide att skydda pumpen (en pumpautomat som står i huset) mot torrkörning. Vad finns det för alternativ här, finns det någon form av sensor man kan montera på inkommande vatten och som bryter strömmen efter en viss tid utan flöde? I så fall bör den kanske ha någon form av override som gör att man kan få igång det hela även när det finns luft i sugledningen. Eller ska man behöva böka med någon form av flottör nere i brunnen? Det känns mindre önskvärt, det blir en betydligt bökigare installation i så fall.

Förresten, vad kan man förvänta sig händer om en sådan pump går torrt för länge, skar den ihop och stannar? Vad händer då med motorn..?
 
Hej, Man kan sätta entingen en lågflödesvakt eller en tryckgivare som känner av om det inte blir något tryck när pumpen startat.

Denna flödesvakt äanvänds mycket innom bevattning: http://www.mobrey.se/detail_h.php?page=eletta&item=2
Tror den vanligaste heter SG-PA

Emil
 
Mycket bra. Men det är inte så att flödesvakten bryter när pumpen inte jobbar, så att den inte kan starta igen?
 
jon_h skrev:
Mycket bra. Men det är inte så att flödesvakten bryter när pumpen inte jobbar, så att den inte kan starta igen?
Gå förbi den med en timer vid start, tex 10s.
Annars kan man montera en vippa, nivåvakt, i en grävd brunn som stoppar pumpen vid låg nivå.
Satte in en sån hos mor&far för minst 10, kanske 15 år sedan och det har fungerat bra. Vippan sitter med buntband på ett rör och man kan enkelt dra upp röret och justera nivån, har man den relativ högt får man även en begränsning på hur mycket vatten som kan tas ut, bra vid tex rörbrott.
 
Hej

Man får nog ha ett fördröjningsrelä till vakten så den inte slå av dirket vid pumpstart.
vet att Robota säljer denna och de brukar ha bra automatik till sina grejor.
http://www.robota.se/catview.php?id=131

Emil
 
Hur skulle timer eller fördröjningsrelä fungera på en flödesvakt? Skulle de inte bara göra så att pumpen har ström en stund efter att tryckströmbrytaren slagit ifrån?

Jag undviker helst varianten med flottör i brunnen om det går. Då måste det grävas ner ledningar 35 meter och grejas en massa med det.
 
Timern kopplar förbi flödesvakten vid pumpstart och tex 10 s efter, om sedan flödesvakten säger "för lågt flöde" så stannar pumpen när timern bryter.
 
Ah, såklart. Då hänger jag med.

Men om man tänker sig varianten med tryckströmbrytare på trycksidan, skulle inte det vara det enklaste? Nackdelar?
 
Kör med flödesvakt på utgående i sommarstugan istället för trycktank och det fungerar utmärkt, pumpen startar när man tar vatten och på köpet får man ett torrkörningsskydd. Vid torrkörning får man göra en manuell återstart av flödesvakten.
 
Anders, råkar du veta vad det är för flödesvakt? Och på vilket vis ersätter den trycktanken?
 
Det började med att den gamla trycktanken ramlade av pga sönderrostad och när jag frågade vvs-firman som brukar fixa i huset rekommenderade han istället en flödesvakt istället för en ny tank. Den startar pumpen så fort du öppnar en kran och sedan pumpar den med ca 4,5 i tryck hela tiden och ca 15 sekunder efter du stängt kranen, vid stillastående håller den ett grundtryck på ca 2-2,5 så du tappar nästan inget i tryck innan pumpen hinner starta. Den monteras direkt på pumpens utgående och har en anslutning för pumpens el och sedan ansluts flödesvakten till 230V. Har nu kör den i stugan i 3 år.
Tyvärr minns jag inte fabrikatet men den tillhör den dyrare varianten, tror jag gav runt 900:- för den men det finns billigare på Jula för ca 300:- men kallas där för tryckvakt. Du hittar en dyrare variant på Rinkabyrör, Wilo flödeskontroll.
 
Har själv råkat ut för pumphaverier pga något fel uppkommit där strömmen till motorn inte stängts av. Den enklaste, säkraste och billigaste lösningen verkar vara en gammal hederlig timer eller kopplingsur, som bara är igång tex max 5 min i taget (även om de billigaste kopplingsuren sällan tillåter så korta intervaller). På tex 5 min torrgång eller arbetande mot stopp i ledningen osv hinner sällan pumpen skadas. Så tex en dräneringspump kan vara inställd på ca 5 min spännings-
tillförsel t.ex var tredje timme - varvid pumpen aktiveras om nivåbrytaren vill detta. På dessa 5 min hinner kanske pumpen länsa mer vatten än som hinner rinna till på tre timmar osv. Men tidsintervallen får man ju välja efter omständigheterna.
En mer idiotsäker lösning kan man knappast tänka sig.
 
Låter som en vettig lösning, om man nu har en så stor trycktank. Min ger bara tio liter eller så innan den måste pumpa upp trycket igen, så den går i ett.

AndersS: Jag lyckades visst missa att du skrev det sista inlägget, blev inte uppmärksam på det förrän nu. Ska definitivt kolla upp detta, tack.
 
Gammal tråd minst sagt, likväl aktuell.
En flödesvakt som torrkörningsskydd måste vara en bra lösning. Nu har jag trefas djupvattenpump och flödesvakten behöver sitta mellan denna pump och radonetten. Behöver då sätta ett tidsrelä som går förbi vakten vid start som sägs tidigare i tråden, och som bryter styrkretsen från radonetten till kontaktorn för pumpen.
Vad tror ni? Bättre idéer? Har precis lagt net stor summa pengar på byte av pump efter alla torrkörningarna, och vill inte betala detta igen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.