Hej,
vi är i tagen att byta vårt tak och efter att ha kollat på hyrpriser för byggnadsställning fattades beslutet att bygga en egen enligt den modell som visats upp på forumet tidigare. Ställningen behöver vara på plats under nästan två månader så det drog upp hyrpirset en del förstås.

Min tanke är att fästa en lodrät 45*120 från utstickande takstol ned till marken samt en till ca. en meter ifrån (på djupet). Mellan dem en regel på 45*195 eller liknande för att lägga gångplanken på. Till gångplank tänkte jag använda fyra 45*195 i bredd som skruvas ihop på undersidan för att ge mer stadga. Eftersom det är stenhus vill jag inte fästa något i fasaden utan i takstolarna, vilket gör att spännvidden blir jämna 1200 mm. Frågan är om gångplanken jag beskrev klarar en spännvidd på 2,40 m eller om jag måste regla upp vid varje takstol?

Vad tror ni?
/Lasse
 
Jag är inne på exakt samma sak. Mitt hus är även det putsat, så jag har samma läge. Jag tänker köra på 120 cm. 240 kan bli för svajigt tror jag.
 
Instämmer. 240 blir lite väl häftigt för den lösningen.

Däremot borde man kunna designa om lite och köra två stående 45X195 mellan två stag och sen skruva ett golv ovanpå det
 
Hej ! lägg 480 plank på tre upplag. Använd Eswes 6x 100 skruv,lätt o montera o demontera. Förborra gärna , så inte reglarna spricker . Montera räcke , på ca 1 meters höjd ,45x120 på högkant . sälj på Blocket när du e klar.
 
snickar_lasse skrev:
Hej ! lägg 480 plank på tre upplag. Använd Eswes 6x 100 skruv,lätt o montera o demontera. Förborra gärna , så inte reglarna spricker . Montera räcke , på ca 1 meters höjd ,45x120 på högkant . sälj på Blocket när du e klar.
Nu brister min "snickarsvenska". Lite mer exakt vad innebär "480 plank på tre upplag"? Antar att du inte menar 480 stycken....... :surprised:
 
480 cm långa. Tre upplag hajar du.? :)
 
jon_h skrev:
480 cm långa. Tre upplag hajar du.? :)
Topp!!
 
snickar_lasse skrev:
Hej ! lägg 480 plank på tre upplag. Använd Eswes 6x 100 skruv,lätt o montera o demontera. Förborra gärna , så inte reglarna spricker . Montera räcke , på ca 1 meters höjd ,45x120 på högkant . sälj på Blocket när du e klar.
Jag ska mao inte fästa reglarna i takstolarna som jag hade tänkt utan låta det vara fristående?

Tack för alla svar!
Lasse
 
På något vis ska du nog förankra. Takstolarna borde väl funka? Jag hade tänkt göra så.
 
oskis 123 skrev:
På något vis ska du nog förankra. Takstolarna borde väl funka? Jag hade tänkt göra så.
Fast jag har cc 120 cm mellan mina takstolar (som de flesta antar jag), blir svårt med föränkring om man kör cc 160 cm som i förslaget. här ovan som jag tyckte lät som en bra idé. Fast å andra sidan kanske man inte behöver förankra alla stående reglar i en takstol?
/Lasse
 
tja men 3X160 och 4X120 blir visst samma sak :) Med andra ord fäst i kanterna åtminstånne
 
mats_o skrev:
tja men 3X160 och 4X120 blir visst samma sak :) Med andra ord fäst i kanterna åtminstånne
Det var så jag menade med att inte förankra alla reglar, tror att det blir en bra lösning.

Tack för alla svar, nu är det bara att ge sig ut på jakt efter lite billigt virke. Det lär ju gå åt en del om man säger så...

Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.