Jag försöker utröna om detta med lösvirkeshus skulle kunna passa oss. Hur fungerar det med tillverkare, till skillnad från kataloghus/modulhus? För-/nackdelar?

Detta är våra förutsättningar:
- Vi har ingen brådska att flytta in, så det gör inget om bygget drar ut på tiden, så länge det inte handlar om år.
- Vi kan ingenting om byggande och vill därför ha en och samma firma som bygger åt oss.
- Vi ritar gärna själva tillsammans med arkitekt.
- Huset byggs på landet, där vi har mark och bestämmer själva hur tomten ska utformas.
- Svärfar är trävaruhandlare, hur kan vi dra nytta av det på bästa sätt?

Hur hade ni gjort? Tacksam för lite vägledning! (Btw, tack gode gud för detta forum!)


____________________
 
Bitbitten skrev:
Jag försöker utröna om detta med lösvirkeshus skulle kunna passa oss. Hur fungerar det med tillverkare, till skillnad från kataloghus/modulhus? För-/nackdelar?

Detta är våra förutsättningar:
- Vi har ingen brådska att flytta in, så det gör inget om bygget drar ut på tiden, så länge det inte handlar om år.
- Vi kan ingenting om byggande och vill därför ha en och samma firma som bygger åt oss.
- Vi ritar gärna själva tillsammans med arkitekt.
- Huset byggs på landet, där vi har mark och bestämmer själva hur tomten ska utformas.
- Svärfar är trävaruhandlare, hur kan vi dra nytta av det på bästa sätt?

Hur hade ni gjort? Tacksam för lite vägledning! (Btw, tack gode gud för detta forum!)


____________________
Man kan nog säga att det handlar om år att bygga lösvirke, åtminstone i närheten av ett år. Vi drog igång med grunden i december och vi har haft 2 hantverkare på heltid fram tills nu då dom har semester. Vi räknar med att dom behöver 1 månad till efter semestern att färdigställa. Sen är det lite målning, el och vvs kvar. Och tomten förstås...
Hur ni kan dra nytta av svärfar är ganska simpelt, han har bra produktkännedom och kan leta fram materialet ni behöver, det som passar bäst och den leverantör som har bästa priset till honom. Ovanpå det antar jag att ni får en bra deal från honom så att säga. Sen tror jag inte det är något problem för honom att deala till sig ytterligare lite bättre pris när det är till "honom själv". Leverantörerna brukar vara generösa i dom fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.