Jag ska måla om mina fönster invändigt vitt. Tidigare har jag målat dom i en vit färg som jag bröt med kimrök. Eftersom det är omöjligt att få samma nyans igen, så satsar jag nu på färdigblandat av Ottossons fabrikat. Då målade jag väldigt tunnt o bara två strykningar, så att det blev som lasyr med matt yta. Nu vill jag ha ett lite kraftigare färgskikt eftersom jag har förstått att man gärna hade det på snickerier i början av 1900-talet. Lättare hålla rent också.

Har någon av er målat fönster invändigt med Ottossons vita? Vilken har ni valt och varför? Det finns två typer av färger den ena är bara för inomhus den andra för både inne och ute. Och så är dom lite olika brutna. Den ena inomhusfärgen sägs bli blank. För blank? Snyggt?
 
Jag har målat insida av fönster med Ottossons "antikvita" som är inomhusfärgen. Den är som sagt lite blankare, är nåt harts inblandat. Jag tycker att det ser fint ut för väggarna är matta och putsade, så det blir lite brytning. Men det är ju en fråga om hur man vill att det ska se ut helt enkelt, tycker att det ser "rätt" ut, men en del av kvaliteerna med linoljan försvinner ju med lite blankare yta. Är lätt att torka av.
 
Tack för ditt svar.
Svårt att föreställa sig utan att ha sett uppmålad. Kanske butiken har någon målad provbit så man får se hur blank den är? Rädd för att det ska se ut som servalacksmålning.....

Är det någon som vet om Ottossons blanka antikvita vara en 'kulturhistorisk korrekt' snickerimålning?

Annars har dom ju en matt innomhusfärg också, "Matt vit". Hur funkar den på fönster?
Och så har dom två brutna vita som går till både inne o ute. "kittvit" och "vit gräddton". Någon av er som målat fönster inomhus med de färgerna?
 
Jag renoverar 12 st gamla fönster som jag har köpt på annons. Vi ska byta de fönster som sitter i huset idag mot dessa.
Jag har målat med Ottossons Linoljefärg, den som är för både ute och inne.
Jag valde denna i och med att jag målar både insida och utsida med samma färg. Enklast så nu när jag inte har satt in fönstrena ännu. Jag har målat med vit gräddton och den är så fin. Jag är verkligen nöjd med resultatet.

Jag har alltid målat med Jotun Lady halvblank snickerfärg inomhus på alla dörrar och foder och tycker att den har varit underbar. Men fönstrena valde jag linoljefärg för dess alla goda egenskaper.

Jag kan varmt rekommendera den färgen. Jättelätt att måla med tycker jag....om man målar tunt....o rolig att måla med oxå...den räcker lääääänge...
 
Jag antar att om man väljer den blanka inomhusfärgen så blir det svårare att måla om utifall man senare vill byta kulör.
Så det lutar åt att det blir den gräddvita inne/utefärgen, men ännu ej riktigt bestämt mig.

Var den blanka jobbig att stryka så att den inte blev ojämn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.