Samt att det bör vara fukttåligt, grönt golvspån...väldigt vettigt när man spacklar...
 
Nja... Du primar ju golvspånet innan du flytspacklar just för att spånet inte ska suga för mycket vatten och därigenom riskera att flytspacklet brinner för fort? Men visst, det skadar säkert inte med grönt golvspån. Även om jag tror att det inte är nödvändigt.
 
Det är inte nödvändigt, men det rekommenderas i branschreglerna. Man får större felmarginaler med P5-spånet.
 
drog bort den gamla plastmattan i badrummet idag och det var en rejäl spricka i flytspacklet därunder. Konstigt nog var spricken vinkelrät mot reglarna, samt att den inte låg på mitten av golvet utan ca 1m från en limträbalk. Det där är inget bra tecken om jag nu skall lägga klinker här sedan. Jag uppskattar att flytspacklet är ca 12mm i tjocklek. Sprickan är dryga 1mm och delar flytspacklet i två delar.

Hur får jag för övrigt bort flytspacklet? Är det bara att bila bort som gäller?
 
jon_h skrev:
Om det inte är 22 mm tycker jag att du ska byta till 22 mm istället för att hitta på en egen specialare. 22 mm på 600 c/c blir väldigt stumt, och stummare blir det efter flytspackling.

.
Kan man inte lägga 22mm ovanpå ett annat 12mm eller spikat, ej limskruvat, golvspån?

Vår entreprenör, som skall bygga enligt BBV, lade 22mm golvspån ovanpå vårt urholkade (för VVS, Avlopp mm golv som nog var 12 och pikat, ej limskruvat. Sen srog han igenom limskruvar igenom allt ned till reglarna.....

Funkar det?
 
Limskruvar? Skruvlimmat innebär lim + skruv.

Lägger man spån på spån så blir det inte limmat mot bjälkarna, och motsvarar därmed ett 34 mm spångolv som enbart har skruvats mot bjälklaget (förutsatt att båda skivorna är hela och fullimmas mot varandra).
 
Hej ACME,

Jag tror att branchhreglerna kräver att golvspånet skall lim skurvas fast. DVS hål, lim sen skruv....kan ha fel? Lim-skruvat, limskruvat, lim sen skruvat.......typ

Vår hantverkare tog attså delvis befintlig 12mm golvspån, lade på 22mm utan lim! och borrade hål igenom spånsivorna och lim-skruvade fast båda i reglarna under.....
 
Redigerat:
Nu fattar jag vad du menar.
Är det så man skall tolka lim skruvat

Jag trodde limmet var för att få fast skruven ordentligt? Innebär branchreglerna alltså att golvspånet först skall limmas på balkasr och skruvas utan lim...?
 
Golvspånet ska monteras enligt tillverkarens anvisningar, vilket brukar innebära att det skall limmas i not och spont och mot underlaget (reglarna) och sedan skruvas med X skruv per regel.
 
Jasså, det e som vanligt då....har på kort tid byggt två badrum med Branchbehöriga firmor, ingen har gjort så......de har haft lim i skruvålet.

Nåja, måååånga nadra värre misssatg har avbrutits på vägen.....

Effekterna av att skita i det?
 
Åsa76 skrev:
Jasså, det e som vanligt då....har på kort tid byggt två badrum med Branchbehöriga firmor, ingen har gjort så......de har haft lim i skruvålet.

Nåja, måååånga nadra värre misssatg har avbrutits på vägen.....

Effekterna av att skita i det?
Dom e för söta ! limma i hålet...kunde inte låta bli att börja skratta...:9
 
Det kanske är för att skruvarna ska sitta kvar..;)
 
Effekten av att skita i det kan bli golvknarr, och att man inte får lamineringseffekt av spånet, alltså att man får lite sämre böjstyvhet, Men de limmade väl i alla fall not och spont?

Åsa, kan du inte PM:a vilka firmor det var du anlitat? Jag vill hålla mig på mils avstånd från dem.
 
har rivit upp en del av golvet för att kunna flytta avloppen och insåg att golvet är spikat, och inte limmat. Min käre far tyckte det såg ut som ett fuskbygge...det är nog så i hela huset vilket förklarar knarr i alla golv på övervåningen. Jippi!

En plattsättare kommer över imorgon så vi kan titta på hur vi skall göra med flytspacklet. Ideén är 20mm armerat flytspackel...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.