Jag ska fixa smygar till badrummet av fibercement skivor. Jag har en murad leka vägg med luftspalt (3cm) och så ett vanligt fönster med träkarm i ytterväggen. Fönstret är 45mm ut från insidan av ytterväggen. Jag planerar limma smygarna i lekaväggen men jag vet inte riktigt hur jag ska (om jag ska) fästa skivorna även i fönsterkarmen. Tätskiktet ska ju gå ut på fönsterkarmen så det kanske vore bra att även fästa smygen i karmen..? Ska jag kanske limma med PL400 och skruva i karmen och limma i lekaväggen eller hur ska man gå tillväga i detta fallet? Eller kan det bli problem om träväggen rör sig när leka väggen är stum?

Väggen ser altså ut som följer, från insidan och ut:
Kakel
Fuktspärr (LIP)
Leka vägg 66mm
Ventilerad luftspalt 30mm (ventileras till rummen bredvid samt till badrummets tak där det finns utsug)
Ytterväggens fuktspärrs plast
Reglar och sedvanlig isolering

Lite generella tips uppskattas mycket även om ingen har det definitiva svaret på frågan :)
 
Nu när jag funderat lite på detta så undrar jag om det inte vore ide att bara sätta, typ, silikon eller liknande fogmassa på träsidan för att få en liten rörelsefog.

Jag har mailat hustillverkaren med samma fråga men är det som det brukar så kommer dom att hänvisa till min hantverkare, och det är ju jag själv :(

Edit:
Hur mycket rör sig ett hus egentligen...? Jag har en enplans villa och badrumsväggen är alltså murad på grund plattan. Hur mycket kommer ytterväggs fönstret att röra sig i förhållande till hålet i leka väggen? Är det bara fukt rörelser eller svajjar hela huset vid blåst?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.