Hej

Vi har bestämt oss för att byta ut linoliummattan i hallen mot klinkersgolv. Skulle behöva lite tips och råd om hur jag skall gå tillväga. Som jag har förstått det så skall det helst ligga i följande ordning:
  1. Betongplatta
  2. Filt
  3. Spånskiva
  4. Golvgips
  5. Fix
  6. Klinkers

Problemet är det blir på tok för hög nivå i förhållande till parketten. Kommer att bli en diff på ca 2cm... ;)

Bifogar en bild...
 
  • Hall_golv copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket lätt löst.. :)

1. Betongplatta
2. Primer
3. Fix
4. Klinkers

Det andra är helt onödigt och ger en sämre konstruktion.
 
jon_h skrev:
Mycket lätt löst.. :)

1. Betongplatta
2. Primer
3. Fix
4. Klinkers

Det andra är helt onödigt och ger en sämre konstruktion.
Skall man inte ha nån typ av fuktspärr?
 
Nej.
 
Håller med Jon, svårare än så är det inte. :)

Men du skall inte ha golvvärme med tanke på att det kan bli kallt med klinkers direkt på betongplattan?
I så fall blir det

1. Betongplatta
2. Primer
3. Golvvärme
4. Flytspackel
5. Fix
6. Klinkers
7. Fog
 
T
Eftersom det är en hall är det inte så viktigt med golvvärme, kan jag tycka. Man sitter ju inte och ugglar ute i hallen liksom......
 
  • Gilla
PaulineVingen och 1 till
  • Laddar…
Det är dina fötter... :) Lycka till!
 
Tack för svaren...
Vi kommer att ha inneaggregatet för luft/luft värmepumpen i hallen, så golvvärme känns lite onödigt lyxigt :)
 
Nu kanske jag ställer till det för dig eftersom du redan bestämt att inte ha golvvärme... men vi lade klinkers innanför ytterdörren i vintras och valde att lägga värmeslinga av praktiska skäl. Vi tänkte att det blir kortare torktid vid regn och slask.
Vi hade i och för sig fördelen av att kunna göra godkänd elektrisk installation själv. Diffen på 1.5-2 cm fixade vi med en sån där aluminiumlist. (Köptes på optimera)
 
Vi kommer att ha att ha vattenburen golvvärme i vårat nybyggda hus. Kan bli lite kallt med klinkers på betong exempelvis på sommaren när värmen går på minimum, men vi löser det med att ha en liten matta golvvärme som går på el i hallen (torkar också det blöta från ungarnas skor och kläder) och i badrummet vid tvättstället så man inte blir kall om fötterna ;).
 
gadu^ skrev:
Håller med Jon, svårare än så är det inte. :)

Men du skall inte ha golvvärme med tanke på att det kan bli kallt med klinkers direkt på betongplattan?
I så fall blir det

1. Betongplatta
2. Primer
3. Golvvärme
4. Flytspackel
5. Fix
6. Klinkers
7. Fog

Måste man inte ha frigolit mot platta innan golvvärmen....???
Värme drar väl åt sig fukt???

//Turbo
 
  • Gilla
PaulineVingen
  • Laddar…
tank77 skrev:
Eftersom det är en hall är det inte så viktigt med golvvärme, kan jag tycka. Man sitter ju inte och ugglar ute i hallen liksom......
Men man drar in snö, vatten å sånt i hallen och på vintern är det ett av ställena där man återkommande släpper in rejäla mängder kyla. Jag skulle definitivt lägga golvvärme i Ert fall, klinkersgolv är kanon med golvvärme och kalla utan.
 
superturbo skrev:
Måste man inte ha frigolit mot platta innan golvvärmen....???
Värme drar väl åt sig fukt???

//Turbo
Det beror helt på hur det ser ut under plattan. Är det källare behövs ingen isolering, är det isolerat under plattan behövs ingen ovanpå.
Har Du mycket fukt i plattan så torkar den väl snarare ut av golvvärmen.
I en oisolerad platta med golvvärme kan man få problem med fukt om man slår av värmen på sommaren, då kan plattan suga upp fukt. Men det förutsätter att det är fukt i/under plattan. Bra dränering och/eller avrinning kan räcka för att slippa det problemet.
 
Recept på vattenburen golvvärme som bygger knappt 3cm... tro det eller ej.

Jag hade trägolv i hallen med isolering inuti (packad sågspån i golvet) och källare under och ett element i hallen och la mitt golv enligt följande...

1. Jag skrapade rent trägolvet och limmade på golvgips (använde ett speciellt svindyrt lim, kommer inte iåg vad det heter, sorry), tyngde ner gipset med några säckar pellets medan det härdade.

2. Mejslade ut spår i gipset för värmeslingor med ca 18 cm avstånd och klamrade fast 10mm pexrör som jag kopplade till elementet (vilket även togs bort).

3. På med primer och flytspackade så rören precis täcktes (nu är alltså tjockleken drygt samma som pexrören (ca 17mm). (använde flytspackel med armering, köptes på Krauta).

4. Nu det viktiga... Det här funkar nog inte till klinkers då de är för sköra, jag köpte 1 cm tjocka svarta granitplattor som lades på härligheten, nivålisten fick bli en rostfri skönhet som limmas, jag hatar såna med skruvhål (varför ska alla ha dessa mässinglister som jag anser hör hemma i offentliga byggnader?)

5. fogade med svart pigmenterad fog.

Detta blev assnyggt och jag ska se om jag kan foga in en bild. området jag lade på är ca 2*1,5 meter och golvet sviktade INGET innan jag började. Det har hållt bra i ett år nu och värmen är fantastisk. Lade en avsluftning+strypning för att kontrollera värmen, katterna älskar att ligga på dörrmattan och välkomna mig hem ;-)

Ps (senare tillagt)...Granit är skitstarkt och man kan inte knäcka plattorna på vanligt vis, jag använde vinkelslip och diamantkapskiva (100 spänn på biltema).. Graniten fördelar värmen bättre än klinkers och håller värmen längre också, är man petig och försöker så kan man precis ana vart slingorna går men då får man krypa runt på golvet och känna med händerna. Det varmaste vatten ajg skickat ut i systemet är på 50 grader, men det sipprar ju sakta och värmen avges till graniten så det har gått bra. Den list som syns otydligt byttes mot den rosfria senare, i övrigt lade jag valnötsgolv i hallen, den är färdigrenoverad nu :)

R0010538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R0010537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


R0010570.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R0010547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


R0010566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R0010568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
HEA240
  • Laddar…
>matzen
Det var hempulning på hög nivå :cool: Ser skitbra ut, dom e snygga dom där plattorna.
Vi har aldrig brytt oss om att det bygger på höjden, det ska ändå bli golvvärme överallt när det är klart och då är alla golv lika höga. Med åren har jag blitt j-t duktig på att såga av dörrar i nederkant också :D
Våran katt föredrar golvet i källarbadrummet, golvvärme är mumma för en kattfröken :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.