Jag vill ha hus, gärna i förrgår! Men är tyvärr inte miljonär :rolleyes:
Men hur ska man tänka, kommer det att bli billigare för oss att köpa ett hus som redan finns eller att bygga ett nytt, med tanke på framtida räntor och huspriser menar jag. Så klart kan ingen veta, men hur tänker och funderar ni kring huspriserna?
I dagsläget tänker jag att det går på ett ut där jag bor (Göteborg), men vad händer om räntorna stiger ytterligare?
Bygg-priserna kommer väl att ligga kvar på samma nivå, men eftersom räntan ökar så blir ju totalkostnaden mer. Medan för hus som redan finns så kommer kanske priset att minska då räntan går upp, vilket innebär att totalkostnaden blir ungefär samma som nu...
...eller är jag väldigt naiv nu?
Vad tror ni med lite mer erfarenhet?
 
Räkna på helheten. Köper du ett gammalt hus med tradionell el-uppvärmning kontra ett nytt hus med en värmepump så ligger där många pengar till det nya husets fördel. Att underhålla ett hus kostar också, gammalt som nytt men ett äldre hus bär oftast på större risker än det nya. Att spå framtiden gällande huspriser tycker jag dock är en alltför svår fråga. Det är nog tyvärr så att det är upp till dig att avgöra och jämföra dagens läge, gammalt mot nytt och sen väga in vad du själv tror om framtiden.
 
Räntorna kommer att stiga ytterligare, eller du måste åtminstone räkna med det i en kalkyl. I dagens läge tycker jag nog att man skall titta på vad som händer med ekonomin om räntan blir 8% eller så. Det är också viktigt att se på hur man lever ekonomiskt idag. En del människor lever gott på bankens normer för levnadsomkostnader, medans andra inte har en aning om hur man skall kunna leva så billigt.

Huspriserna kan säkert kostsiktigt ramla ned en bit, men så länge vi inte bygger bostäder i högre takt än vi blir fler i Sverige, så ser jag prisfallen som lokala och möjligen psykologiska. Mycket viktigare än räntan är att ditt hus kan attrahera andra än dig att vilja bo där, den dagen du vill sälja det. Läget och underhållet är naturligtvis viktigt då, liksom husets utseende. Jag skulle passa mig för extrem design om jag inte har råd att ta en förlust om något decennium när modet är ett annat.

Viktigt för attraktionen att köpa ett begagnat hus är naturligtvis också vad det kostar att bygga nytt. Jag tror inte att byggmaterial kommer bli väsentligt billigare, och jag tror inte arbetskraften heller kommer att bli billigare. Inte heller tror jag att energi för uppvärmning kommer att bli billigare framöver, snarare tvärtom. I det läget ser jag utmärkta möjligheter att idag köpa hus som har låga driftskostnader, är väl underhållna och tidlöst inredda, liksom att bygga nya hus med motsvarande egenskaper. När det är dags att sälja så är jag övertygad om att det är en bra affär man har gjort.
 
Hej Frugan
jag tror på ditt resonemang att högre räntor kan driva ner priserna på befintligt husbestånd.

I USA trodde många experter (tex fd FED-chefen Greenspan) till 2005-2006 att priserna inte skulle kunna falla nationellt. Fallen skulle bara ske lokalt/regionalt. Det visade sig att dock vara en felaktig bedömning. Se tex dagsfärsk artikel i Affärsvärlden:
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article374080.ece

Visst har bostadsbyggandet i Sverige relativt sett varit lågt (som Swetrot riktigt påpekar) men även i länder med lite byggande kan priserna falla (tex faller priserna i England).

Världens banksystem är starkt sammanflätade och drabbas amerikanska banker på det sätt som skett får det effekt på hur även svenska banker ser på risk (och hur villiga de blir att låna ut). Wall Streets aktörer sätter agendan och finansmarknaden i Europa följer slaviskt efter. Därför ser jag det som troligt att den amerikanska konjunkturavmattningen även sprider sig till Europa (vilket börsen också verkar tro) med bla stigande arbetslöshet som följd.

För att måla upp ett riktigt risigt scenario för Göteborg kan man jämföra med Detroit där bilindustrins kräftgång lett till stora prisfall. Göteborg har bättre fordonsindustri än Detroit men är trots det ganska exponerad mot fordonsindustrin och dess underleverantörer (Volvo AV, Volvo Cars, SKF, mfl). Dessa har idag många välavlönade anställda och konsulter som sitter löst om oljepriserna fortsätter upp... Totalt sett ser jag dock inga större problem för Göteborg då staden har en mer diversifierad industri än Detroit (äpplen-päron)

Psykologiskt eller inte: tidigare har nog många husköpare gjort sina beräkningar utan att bygga in en säkerhetsmarginal. Att bygga hus eller köpa befintligt hus kräver alltså en säkerhetsmarginal då man inte vet vad som händer med räntor och inkomster under ~10 år framåt. Villigheten att ta risker varierar dock från från person till person och för det mesta går det ju bra (som om man inte använder säkerhetsbälte).
 
Är det inte så också att i storstäder lönar det sig att bygga nytt, problemet är att hitta en tomt.

I glesbyggd lönar det sig att köpa befintligt, där kanske bristen på anställning är största problemet.

Jag tror också på en något högre ränta innan den vänder och går ner något, troligen på en något
lägre nivå än dagens men jag tror inte på räntor som var så låga som 2005.
Men om ett år är vi nog tillbaka på samma som idag eller något lägre ränte läge.
 
Intressanta synpunkter helt klart! Till exempel har jag ju inte tänkt så långt som att räkna på helheten med underhållsfritt kontra renoveringar! Samt priser på uppvärmning och att vid försälning se till att huset är underhållet och tidlöst! Får väl skylla på att de allvarliga planerna på hus just tagit fart efter att ha varit mest lite flummiga drömmar fram till nu.
Absolut måste man räkna med rejält högre räntor än i dag, säkerligen högre än vad bankerna tycker räcker för att vara någorlunda säker. Det var väl inte så länge sen dom tyckte att det räckte att räkna på 6-7%... men det verkar inte som att ni tror att räntan kommer att bli så mycket högre än den är nu? Eller är det bara Ioffes åsikt? Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna gissa räntan framöver (är nån egentligen?) , så jag tänker att det gäller att vara beredd på det värsta.
Men om det blir lågkonjunktur med varsel och arbetslöshet...är banken försiktigare med räntehöjningar då för att främja konsumtion?
Men för att återgå lite till frågan...mitt resonemang kanske stämmer i stort då, att om räntan stiger framöver så kommer totalkostnaden på befintliga hus att vara ungefär samma som nu och att bygga nytt kommer att bli lite dyrare än nu.
Fast i storstadsregionerna kanske skillnaden inte blir så stor som i glesbygd och småstad? Eller i storstaden kanske det knappt märks i plånboken alls vilket alternativ man väljer? Om man tänker likvärdigt område och likvärdigt hus alltså...
 
Frugan>> För att gissa behöver man inte vara insatt...

Min "tro" bygger på att inflationen är på väg upp (ca 4%) http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=11017
mot riksbankensmål som är 2% detta tror jag ligger till grund för en ökning med mellan 25 och 50 punkter inom
närmsta halvåret men sedan kommer konjunkturen att mattas av och detta kommer innebära att räntan sänks i
storleksordningen 50-75 punkter.
Det är mina tio cent.

Jag tror att vi har "bytt" ekonomi, tidigare har räntor och inflation varit (relativt) höga medans vi nu har
låga räntor och inflation. Detta har också återspeglats på de stigande bostadspriserna men jag tror
att denna prisstegring avmattas just med anledning av att räntor och inflationen kommer vara lägre
i framtiden.

Visst har räntan historiskt varit högre men då har det också varit andra avdragsrätter som har påverkat
boendekostnaderna.
 
loffes skrev:
...men jag tror
att denna prisstegring avmattas just med anledning av att räntor och inflationen kommer vara lägre
i framtiden.
Menar du att prisstegringen inte skulle avmattas med högre räntor? Hur tänker du då?
 
Nyfniken skrev:
Menar du att prisstegringen inte skulle avmattas med högre räntor? Hur tänker du då?
Att priserna har justeras och kommer därför inte att öka i samma utsträckning som skett de sista åren.
Mark och fastigheter är det få om ens någon som förlorar på sett över tiden men jag tror att den senaste
"pris-öknings-hysteri" kommer att avmattas.
Men sett över tiden kommer mark och fastigheter att öka i pris, befolkningen ökar och man måste bo.
 
Mark och fastigheter är det få om ens någon som förlorar på sett över tiden.
Om jag minns rätt har priserna i USA under de senaste 100 åren bara ökat med ca 1% över inflationen vilket inte är så mycket i jämförelse med andra tillgångsklasser. Med andra ord behöver inte uttalandet stämma utan det kan visa sig vara en mäklar-mantra som alltför många spekulanter anammat. Priserna i storstäderna är enligt min mening på en spekulativ nivå som inte reflekterar att hus- och markpriser faktiskt kan gå ner. Ett skäl till att priserna är på så hög nivå - tror jag - är just övertron till att "få om ens någon" kan förlora över tiden. Jag har å andra sidan inte insyn i ekonomin hos genomsnittspersoner som köper villlor för 4-8 MSEK så jag kanske underskattar deras betalningsförmåga vid tex arbetslöshet/sjukdom etc. Bankernas villighet att ge storstadsspekulanter jumbolån är central när bankerna tvingas stärka upp sina balansräkningar vilket begränsar deras utlåningsmöjligheter.

Till sist: Det finns konkreta exempel på långa perioder av ökenvandringar när det gäller huspriser (tex Tyskland med stillastående nominella priser 1995-2008).
 
>>Investor
Vilken tur att vi inte bor i USA då ;-D eller Tyskland heller för den delen...

Jag kan inte se att jag har skrivit att man aldrig kan förlora, citera gärna.
Köper man bostad i Stockholm idag och säljer om två år så är det inte omöjligt att man förlorar men
om tio eller tjugo år så tror jag att bostaden har ett högre värde än idag.
 
Blev lite nervös igår när det nämndes på morgonnyheterna att bankkrisen når Baltikum i höst....och att fastighetskrisen inte är över i USA. Och så oljepriser och lågkonjunktur...
Vad tror ni, är det läge att invänta sjunkande priser på befintliga hus denna gången? Eller blir det som vanligt senaste åren, det pratas men inget händer nu heller?
 
Invänta sjunkande priser?
Om krisen (om vi nu kan tala om det i Sverige än) skulle bli lika illa som på 90-talet, vilket inte känns speciellt troligt, så får du tänka på att huspriserna gick ner med 19% då. Hur mycket kan dom eller är rimligt att dom går ner nu i det fallet. 5, 10, 15%? Vill man invänta det är det ju upp till var och en, men för mig känns det mer självklart att leta efter det boendet man helst vill ha och då tycker jag den "rabatten" inte är det primära. Kanske är det för vissa, vad vet jag?
 
Att det sjunker med 10% är kanske inte orimligt? Det har väl sjunkit med 14% i USA, mer i Storbritanien. Och runt om i Europa har priserna oxå sjunkit, men med hur mycket vet jag inte... bankerna har ju kastat pengar efter folk, och räntehöjningarna, hur små dom än är, blir ju kännbara när man har flera mijloner i lån. Bor i Göteborg och priserna här omkring med omnejd är ju inte direkt små från början. 10% på tex 3 miljoner är inte nån struntsumma, tycker jag.
Men visst, är det så att man måste ha hus idag eller imorrn så verkar det dumt att vänta på "rabatten" som kanske inte kommer alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.