Vad jag vet så fanns ingen standard på hur faserna låg i Semko17, annat än att en seriös elmoj ser till att det är samma fasföljd i alla uttag i samma installation.
Byt uttaget, ett bra semko17 är det som ligger på skroten.
 
Nja, standard fanns säkert men att lita på den skulle då inte jag göra. Bättre att mäta, det krävs dock en lite häftigare multimeter en vad gemene man har för det...

Var inte så typiskt skånsk och snåla in med nytt uttag nu. Ett nytt säkert uttag kostar 53 spänn på elbutik.se. Sedan vad man värderar sitt eget och farsans liv till är en annan fråga. Det finns en anledning till att SEMKO 17 uttagen numera är förbjudna och att man INTE skall göra nyinstallationer/skarvadaptrar med dem...
 
bjernler skrev:
ok, färgerna är vit gul blå på faserna, svart på 0:an och röd i skyddsjorden. tänkte om det kan vara en hjälp på vägen ;)
60-talet måste ha varit ett fantastiskt elårtionde! :D:cool:;)
 
bjernler>Som sagts så spelar ordningsföljden på faserna ingen roll om det inte är motorer det handlar om. En svets lär troligen inte behöva nån speciell ordningsföljd.

Skall din far låna kabeln och ha den till t ex en vedkap så kan det ju vara bra att han slipper koppla om den, speciellt om du sen har den till en byggsåg eller annat. Därför jag förespråkade ett CEE-don där man kan byta fasföljd.

Färgerna låter rätt men ledarna skall mätas upp för att man skall vara säker.
Anläggning från <50-talet låter det som?

/Kent
 
jo, uttaget kan jag tänka mig att byta efter att ha kollat på hur handskarna ser ut. Spännande med metallhandske :)

uttag: ca 60 spänn, få ut en elektriker: 1000:- minst :(
jag har inga problem med att skruva i grejjerna själv, men då vill jag veta att det kommer rätt fas på rätt pinne...


dyrt är uttaget inte:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=913&iItemId=78334
 
Jord och nolla måste vara på rätt pinne, faserna lägger du så att det passar dina maskiner och har du fler uttag så ser du lämpligtvis till att alla har samma fasföljd. Har det legat vit gul blå i det gamla uttaget så gör du lämpligen lika i det nya.
 
där är just problemet...jag vet ju inte vilken som är fas 1, fas2 eller fas 3 :(
 
bjernler skrev:
där är just problemet...jag vet ju inte vilken som är fas 1, fas2 eller fas 3 :(
Nu gör du detta till ett större problem än vad det är.
Förutsatt nu att vit gul blå är fasledare så lägg vit på L1, gul på L2 och blå på L3 i uttaget.
Har du maskiner med motorer i?
 
nä, inte i dagsläget, men det är "på ingång" (läs: kompressor)
 
bjernler>Faserna kan du lägga hur som, skulle nån motor gå åt fel håll så byt plats på två av faserna.

/Kent
 
Som "snickarboden" säger, skulle kompressorn gå åt fel håll när den anländer så skifta två faser.
 
ok, då vet jag .
Ni ska ha massor med tack :)
och till "Snickarboden"
Elcentralen är från hedenhös... .dvs den är från 60-talet, men draget av "snåljåpar" med återvunnet ALLT.
tror jag kan få en rejäl penning för grejjerna som antikviteter ;)
 
Som flera andra sagt, gör inte så mycket om du tex kastar om fas 1 med fas 2.. Men värre om du kastar om en av faserna och Nolla! Så om du inte är 100% säker på vilken som är nolla, ta dit en elektriker!
 
det är faktiskt det enda jag har 100 pejl på :)
nollan och skyddsjorden är rätt enkla att hitta. Det jag hade funderingar på var hur faserna låg.
 
snickarboden skrev:
Skall din far låna kabeln och ha den till t ex en vedkap så kan det ju vara bra att han slipper koppla om den, speciellt om du sen har den till en byggsåg eller annat. Därför jag förespråkade ett CEE-don där man kan byta fasföljd.
/Kent

Finns det CEE-honor där man kan ändra fasföljd?
Jag har bara sett hanar, och i trådskaparens fall är ju hanen en SEMKO17.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.