Hej,

Vi är på gång med att bygga upp ett timmerförråd på 7.6kvm, ett färdigt från Jabo. Hur högt från marken bör den stå? Vi tänker använda oss av lecablock. Alltså vad är minsta rekommenderade höjd från marken?

Undrar även om man ska/bör förbehandla brädorna något innan man börjar pussla ihop det? Känns jättedrygt, men har nämligen läst på vissa ställen att man bör göra det. Någon som hoppat över det och fått ett bra slutresultat iallafall? :rolleyes:

Vore tacksam för svar.

/Kristina
 
Är det bara ett förråd så har det inte så stor betydelse. Luften måste kunna cirkulera under. Ett lecablock är väl ofta 19cm som standard och det skall räcka. Men det är inte fel att lägga två.

Man brukar olja in ändträet om det inte redan är gjort. Glöm inte att lägga syllisolering, asfaltspapp eller liknande på lecablocken, trä skall inte ligga direkt mot lecablocket.
 
Tack så mkt för ditt svar,

Skulle gissa att allt är obehandlat, kanske är lika bra att även olja in golvet underifrån mot marken.

/Kristina
 
där skulle jag rekomendera cuprinol eller liknande impregnering
 
Jag har fått lära mig att ändträ inte skall vara närmare marken än 30 cm. Nog så viktigt torde väl även vara att inte ha gräs under golvet. Det binder fukt. Jag skulle nog satsa på en singelbädd och se till att marken lutar ut mot sidorna så vatten inte kan stå kvar under golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.