Hej alla kunniga människor / byggare!!!!!!!!!!!!!!!!!!:

Jag håller på att renovera övervåningen på mitt 1,5-plans hus, problem uppstod när jag kom till badrummet på övervåningen då jag upptäckte att reglarna var för svaga för ett hel kaklat badrum. Huset är från 1985 och reglarna som ligger är 38x20 cc60. Byggare var hemma och förstärkte med 45x20 på vardera sida om orginalreglarna. Problemet var att det låg ett järnrör tvärgående på mitten av huset med en diameter på 10 cm som gick igenom orginalreglarana (antagligen för att skapa stabilitet eftersom spännvidden är 10m på huset) Detta gjorde att det gick bara att förstärka fram till båda sidor om röret samt kottla mellan reglarna. Enligt byggaren skulle detta bli stabilt och hålla för ett badrum.

Nu när jag lagt grunden (flytspackel ca 350 kg) samt kaklat 2 väggar märker jag att det förstärkta golvet har sackat ner 3 cm. Det ser jag genom att mäta en ramp som går i taket i vardagsrummet på nedervåningen under badrummet. Den har sjunkit ner 3 cm på mitten där det är som mest kritiskt. Nu vågar jag inte fortsätta kakla, frågan är om detta är normalt och jag oroar mig i onödan eller om det faktiskt är på väg att ramla ner. Jag gissar att badrummet totalt kommer väga ca 1 ton. VAD KAN HÄNDA I MITT LÄGE?????

Jag ska givetvis ta kontakt med byggfirman men tänkte först slänga ut frågan o höra av andras råd/erfarenheter???

Jätte tacksam för svar

M.V.H
Dave
 
Generellt kan man säga att böjstyvheten i bjälklaget blir ett problem långt innan bärförmågan blir det. Har golvet sjunkit 3 cm vid en last på 350 kilo så är det naturligtvis våldsamt underdimensionerat i båda hänseenden. Det enda rätta är att riva upp och förstärka konstruktionen.
 
tjenare ! du får nog avbryta arbetet , o be någon sak kunnig ta en titt .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.