Vi bor i ett parhus. Våra tomter är små och våra stenlagda altaner som gränsar dikt intill varandra åtskiljs via ett ca 2 m högt träplank.
Nu har våra grannar satt upp en gigantisk terassmarkis. Ena sidofästet är bara någon dm från planket mellan våra altaner. Markisen är 6,5 m bred . Vi vet inte hur djup den är men vi tror att den fullt utdragen är drygt 4 m.
Markisen är fäst i takskägget och fälls ut med två eldrivna markisarmar. Vid uppsättningen rasade markisen nästan ihop då dessa två armar inte höll för tyngden. Firman som satte upp markisen ska nu rätta till detta genom en tredje arm.

Det som skiljer denna markis från andra vi sett i området är att den går betydligt längre ut och har en mycket liten lutning, den är helt utfälld nästan horisontell. Markisen upplevs därför som betydligt högre. För oss känns den nu som ett gigantiskt skämtak (men för att kallas skärmtak ska den väl ha stödben?).

När markisen fälls ut skuggar den delar av vår enda uteplats. Även inifrån förmörkar den vår tillvaro.
Får man lov att göra så här?

Eftersom man hade uppenbara problem med markisens tyngd vid uppsättningen och firman måste återkomma för att rätta till detta, passade vi på att fråga grannen om han inte kunde tänka sig att samtidigt be att få markisen flyttad några dm från oss.
Han svarade då att han tycker att vi kan flytta vår möbel i stället... Till saken hör att vår stenlagda altan är så liten att vi i så fall måste flytta ut vår möbel på gräsmattan...

Vad gäller egentligen? Får man verkligen sätta upp hur stora markiser som helst? Tilläggas ska att den dessutom är illröd..

Mvh
Marilyn
 
Nu skall jag först flagga för att jag inte vet, utan detta svar är bara utifrån sunt förnuft.
Jag anser att de får sätta en markis på sitt hus för att skydda sig själva från solen.
När de sedan fäller ut den och ser att den skuggar även grannens uteplats så borde de fråga om grannen vill ha skugga eller ej. Vill de inte det så är det ju bara för dem att veva in en bit tills ni får sol, och de får sin skugga.
PS. Man kan lägga ut matbröd som fåglarna äter, sen vill de gå på toa....och det gör de så gärna alldeles i närheten av där de ätit... :)
Färgen kanske kommunen har någon åsikt om, om det inte passar in i gatubilden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.