Hej hej, ny på detta eminenta forum. :)  

Antar att det är ett så kallat tjockputs, men vilken typ av rappning är det? Stänk- eller spritputsat, eller kanske något helt annat? Huset är av modell storlek större (20x10m i två våningar) och är byggt på 1600-talet och återuppbyggt kring sekelskiftet efter en brand, om det ger några ledtrådar.

Hur lär man sig att putsa på detta vis? Någon som sitter på en informativ länk? Är händig och gillar att fixa saker själv, har dessutom lite murarerfarenhet men bara av det enklare slaget men har aldrig putsat fasad innan...
(letat men inte hittat några tidigare svar på forumet)
 
  • Picture_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det ser ut som om det översta lagger puts är hårdare ( blandat med cement?) än det som ligger under (ren kalkputs?). Skador brukar se sådant ut när man blandar två olika hårda putser på samma vägg men jag är långt ifrån säker att jag gissar rätt.
Det skulle vara bäst om du hittar en murare som kan se och bedömma detta på plats.

En bra arbetsbeskrivning hur man putsar hittar du på sidan www.dinbyggare men det finns inte så mycket om vilken sorts puts man ska välja. Mycket om puts = mortel på danska, finns på danska sidor där man har många putsade stenhus och erfarenheter därefter.
Är ditt hus byggd av trä och reveterat=kalkputs på träväggar? Ska du tilläggsisolera så är det lämpligt att besöka Maxit sidor.
Det är viktigt att välja rätt putsmaterial från början så det inte slutar med söndersprucken fasad. Att putsa är inte så svårt men man måste tänka genom vad man syslar med.
Själva ytfinish ( stänk- eller sprittputs) är ju bara en estetisk sak och jag skulle koncentrera mej mera på val av rätt putsmaterial i första hand. När du upptäcker hur många sorter av puts det finns så blir du nog förvirrat :). Målar man putsen med tätt= olämplig färg så slutar det med en katastrof inom några år.

På träfasader brukade man putsa med ren kalkputs: först en sikt med grovputs ( puts blandat med stora sandkorn) och ovanpå det finputs ( blandat med mindre sandkorn) och sen kom ytfinish av samma eller ännu finkornigare puts som slättades, sprutades eller kvastades på beroende på vilken yta man ville ha. Alla dessa lagger var av ren kalkputs. Målning av fasad gjordes oftast med kalkfärg.Man gjorde på det viset för att utnyttja kapilärkrafter som hjälper putsade väggar att torka snabbare efter regn.
Nu har du något att fundera på innan du sätter igång ;).
gaia
 
K
gaia: Jag tror du är på rätt spår. Jag tror på kalkputs och sen en KC-sprit på det. Ser ut som nån slags plastfärg som flagnat på de släta ytorna också.

Ytputsen du har är en spritputs. Det slår man på för hand och är inte världens lättaste sak att göra. Med tanke på bilnyckeln så tror jag att det är 8 mm ärtsingel :)

Håller dock med föregående talare om att ta dit nån att titta för att få en bra bedömning ev. göra en fasadanalys.
 
ktm250 skrev:
Ser ut som nån slags plastfärg som flagnat på de släta ytorna också.

.
Ja, den färgen börde ha aldrig kommit på denna putsfasad. Det kan vara den vattentätta färgen som ruinerat putsytan på huset :-/. Blir det fuktigt under sån tätt färg så blir fasaden frostsprängt förr eller senare :'(. Där färgen flagnar räddas putsen men där färgen sitter fast spricker putsen i stället :'(.
Hoppas Dr J gör allt rätt denna gången så slipper han putsa om huset under sin livstid :)
gaia
 
[Vilket forum, snabba och högkvalitativa svar direkt!]

Ni verkar ha helt rätt, två av väggarna tycks vara omputsade med ett tunnare lager av cementputs samt övermålat med plastfärg. Typiskt att det är dessa väggar som nu är fullt av sprickor och bom och är i behov av hel omputsning!

Själva putsningen förutom finishen skulle jag nog klara av hyfsat, men har man aldrig sett hur man spritputsar med 8 mm ärtsingel eller ens läst om det så kan det bli svårt... :-/ Antingen så lär jag mig detta och putsar två väggar, vilket kommer o ta en jäkla tid, alternativt lejer en murare som vill ha 400 000 mellan tummen och pekfingret för en total omputsning... Hmmm. Ska surfa runt lite på danska sidor, såg i någon annan tråd att det till och med finns kurser som kan hjälpa en på traven. Tack för hjälpen!



 
Ja, läs på och var inte rädd att ta saken i egna händer :). Man kan ha roligare för dom 400 .... ;)
LYCKA TILL!
gaia

 
Ja, läs på och var inte rädd att ta saken i egna händer :). Man kan ha roligare för dom 400 .... ;)
LYCKA TILL!
gaia

 
OK, nu har jag sonderat terrängen lite.

Fortfarande inte bestämt mig för om jag ska göra det själv, det är ett jädra stort hus! Samtidigt är 400 00 ganska mycket pengar... och dessutom känns det lite sådär att släppa lös en (kanske oerfaren och stressad) hantverkare på ett äldre hus som kanske vill sätta cellplast med cementputs på fasaden... Det är ju hänt tidigare som sagt.

Här är lite matnyttig info som kanske kan komma andra tillhanda.

• Byggningsbevaring - Mycket info, bla om "Murvaerk og facader"
http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=184
• Husk-det-hele - Enkla takniska beskrivningar i pdf-format
http://www.husk-det-hele.dk/docs/nye_projekter/facade.asp
• Mur- og tagprodukter - Bra videosekvenser
http://www.mur-tag.dk/muc/videndatabase_u.asp
• Vi i Villa - Putsa och revertera huset själv - Bra artikel om revertering med äldre teknik
http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=183

Har dessutom beställt lite foldrar om kalkputsning från riksantikvarieembetet. http://www.raa.se/ samt boken "så renoveras torp och gårdar" av Hidemark som rekomenderas i Vi i Villa-experthjälp.
 
Läst på lite mer.

• "Putsning, utvändig puts" Liber
70 sidor häftad folder, gleeest innehåll. Skulle få plats på halva antalet sidor. Lite rörigt upplagd, man får inget flyt. Känns mer som en översiktlig manual. Rekomenderas inte.

• "Kalkputs, 1980-1990" Riksantikvarieämbetet
Mer en inventering av uförd kalkputsning under 80-talet. Liknar vetenskaplig artikel i uppbyggnaden, dvs bara beskrivande med statistik ffa gällande olika material. Mycket info men ingen handbok direkt.

• Kalkputs 2" Riksantikvarieämbetet
Mer historiskt inriktad med något mer inriktning på putstekniker. Roligare att läsa, ffa om man är intresserar av det historiska. Något mer populärvetenskaplig än ovanstående.

• "Så renoveras torp och gårdar" ICA Bokförkag
En byggnadsvårdsbok, lite av en bibel. Tre sidor om kalkputsning, alldeles för lite men bra skrivet. Bra bok i övrigt.

• "Mur och puts. Utvändig puts" http://www.kulturarv.se/vard/pdf/1.2.pdf
Kort pdf från riksantikvarieämbetet, med en del små tips som jag inte sett någon annanstans.

 
... ett litet tips... sök på "mortel" "kalkmortel" på danska sidor. Trots språkskillnad finns det iblant guldkorn att hämta. En sida ww. raadvad.dk som jag "studerade" en gang finns inte mer, tyvärr. Nu säljer dom små skrifter här och där.... :-/

Det jag minns var blandning av kalkputs för användning inne- 1:3 ( 1volym kalk+3 volymer sand + vatten). Tror att utvändig puts har samma proportioner. Hela min källare är putsat med en sådan blandning. Utsidan har jag inte provat på ..... inga skador hittills :).
Sanden var viktig och inte all sand kan man kalla putssand men alla grusuttag vet på ett ungefärr vad det handlar om. Det finns bara visa grusuttag som har det. Den skall vara kiselrik och kantig och i en bestämt kornstorlek ..... .

Du kan kanske köpa en säck släkt kalk ( ca 120kr) och några hinkar sand och öva .... kanske har du en vägg i din källare som behöver omputsning? På sidan "dinbyggare" finns bra beskrivning hur man gör .... jag tror att det är nyttigt att prova på i miniformat och känna efter vad som är svårast . Börja på ett ställe som inte syns direkt från ingången ;) .... man kan alltid ta av putsen och börja på nytt ;).
Lycka till!
gaia
 
K
Varför inte köpa färdigt kalkbruk på säck och bara blanda i vatten? Då är man ju säker på att det blir helt rätt propotioner och rätt slags sand.
 
ktm250 skrev:
Varför inte köpa färdigt kalkbruk på säck och bara blanda i vatten? Då är man ju säker på att det blir helt rätt propotioner och rätt slags sand.
Var finns det? Vem tillverkar? För ett par år sen när jag sökte så kunde man knappt hitta vanlig släkt kalk i säck. Kalkcementblandningar är jag inte intresserad av men den vanligaste kalkputs behöver jag fortfarande ...
gaia
 
K
Maxit tillverkar både luftkalkbruk och hydrauliska kalkbruk. Båda med olika kornstorlekar. De har även släckt kalk.
 
ktm250 skrev:
Maxit tillverkar både luftkalkbruk och hydrauliska kalkbruk. Båda med olika kornstorlekar. De har även släckt kalk.
Tack för info :)
gaia
 
vad det gäller priset på putsningen så hade jag nog funderat på utländsk arbetskraft. hade två polacker som putsade om mitt hus för ngt år sedan. det är ett jävla slitgöra och ska helst gå lite snabbt för att slutresultatet ska bli bra. ev så är det lättare med din yta att "gömma ojämnheter"" jämfört med min slätputsade fasad.

tyvärr så litade jag lite för mkt på deras kunskaper om hydraliskt kalkbruk och höll mig lite på avstånd. men du verkar ha mer koll än vad jag hade då så då e de ju bara att man lägger sig i så mkt som möjligt.

betalade då 40' för mitt lilla en och ett halvplans hus.

om du ska köpa färdigblandat kalkbruk så se till att du köper i storsäck som blir våldsamt mkt billigare än småsäck.

lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.