Jag har monterat in en dubbel altandörr från Allmogefönster i min friggebod, men har fått bekymmer då jag vill fästa fönsterbleck undertill. "Problemet" är att det endast finns en aluminiumlist i underkant och ingen spiklist som det finns på vanliga fönster. Jag hittar alltså ingen ställe att fästa ett bleck i.

Antagligen finns det en jättebra lösning på detta, men har inte lyckets klura ut denna lösning... Är det någon som vet? Är det någon som har monterat underbleck till sina altandörrar som kan tipsa mig?
 
Det skall finnas ett spår framtill på tröskeln som blecket skall sitta i, och eftersom den är av alu så pop-nitar man dit blecket.
 
Ok tack! Då tror jag att jag vet hur jag ska fästa blecket.

Då är mitt nästa bekymmer att jag inte hittar något fönsterbleck som passar till Almogefönsters altandörrar. Via deras support får jag meddelandet att jag ska köpa ett "vanligt" underbleck och klippa till alternativt vika bort den kant man vanligtvis använder för att spika fast blecket. Det krävs alltså att man är en fena på att använda plåtsax själv, eller att man anlitar en plåtslagare.
Borde det inte finnas några bleck som passar produkter från en så pass stor leverantör? De flesta som monterar in en altandörr behöver väl ett underbleck...

Några tips eller förslag på vad man kan göra, eller är plåtslagaren mitt enda alternativ?
 
Allt beror på hur ditt hus ser ut. sitter dörren jämns utsida? har du tegel ? Är där en regel som petar ut ? mm mm...
Du skall inte klippa bort någon kant på något fönsterbleck. Tröskelbleck behöver man nästan alltid tillverka hos en plåtslagare för att få det till att passa. Det har inget med fönstertillverkaren att göra, Fönstertillverkaren har gjort ett spår som du kan fästa blecket i sen är det upp till dig hur det skall se ut.
 
Tack verkstadsgurun! Då ska jag ta och leta upp en plåtslagare för att fixa fram tröskelbleck... :)

Dörren sitter jämns med träpanelen på utsidan, tröskelblecket behövs för att täcka övre ändträ på panel och kommande lockpanel under dörren. Vad använder jag bäst för att fästa tröskelblecket i aluminiumlisten under dörren? Jag har fått tips om popnit och självgängande rostfri skruv. Vad är att föredra och hur funkar egentligen en popnit?
 
Jag tror att en rostfriskruv i aluminium kommer att gå av när du skruvar i den, du måste nog förborra ganska stort hål för att skruven inte skall gå av. (Rostfritt är ett ganska mjukt material) Popnit funkar som så att man borrar ett hål genom bleck och tröskel sen är det bara stoppa i niten och dra ihop med popnit tången. köp en billig sats på biltema det duger till några popnit.
Jag hade popnitat dit blecket.
 
Swedoors trösklar ser lite annorlunda ut än andra tillverkare.
Undrar hur man sätter blecket snyggt när man har sidoljus ihop med ytterdörr ??
 
självborrande plåtskruv eller till och med bleckskruv fungerar utmärkt.

Aluminiumen i allmoges lister är lätt att skruva i.

Ta ett valigt underbleck, banka ut falsen som man normalt sticker in i spåret. Bocka sedan till blecket efter behag så att det passar in i fasaden och ner mot sockeln.
 
  • Gilla
kasper000
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.