Hej alla altan byggare ! min fråga är, varför skruvas det så mycket idag ? tänker man möjligen plocka upp trallen någon gång. en billig skruv får man ändå inte upp,den går sönder.jag skruvar också trallen ,men jag vet inte varför.idag används nästan bara 28 trall,spikas den med 100mm galvat,så inte kryper den upp.den drar ner brädan mer,än vad en skruv gör ,som bara försvinner ner.skruva kan man göra, där man tänker måla,använd riktiga skruv då.kom gärna med synpunkter.
 
Kan tänka mig två stora minus med att slå i 4" spik

* Jag skulle ledsna ganska fort på att spika i 2000+ styck utöver de jag redan hade slagit i regelverket
* Stor risk att göra fula märken i trallen när man drar upp de spikar man ofelbart kommer kröka

Dessutom tror jag att om man använder ett lite hårdare trä så skulle risken för sprickor vara överhängande.
 
Kan tänka mig två stora minus med att slå i 4" spik

* Jag skulle ledsna ganska fort på att spika i 2000+ styck utöver de jag redan hade slagit i regelverket
* Stor risk att göra fula märken i trallen när man drar upp de spikar man ofelbart kommer kröka

Dessutom tror jag att om man använder ett lite hårdare trä så skulle risken för sprickor vara överhängande.
 
- Rostfria spik är dyrt :)
- Spikpistol gör gärna lite märken om man inte är aktsam
- Med skruv kan du lätt lossa en bräda å hämta upp vigselringen som ramlat ned mellan brädorna vid stängd trall nära mark :)
- Skruv kan man dra ned lite i trät så att det går att slipa altanen senare. (Dock med risk för stående vatten uppepå skruvarna.)
- Hobbysnickaren kan motivera en 3000 kr dragare om altanen är stor. Visa mig en simpel hammare som är lika "tuff" :)


/viltfjall - som även skruvade all panel med rostfritt....
 
tjenare ! Jag tror att detta med o skruva , har kommit med Martin Timells program? det finns ingen anledning o spika Imp med rostfria spik. Endast om den behandlas med järnvitriol. Hårda träslag skruvas. Nackdelen med skruvad fasad,kommer när man målar den.
 
Mikael_L
BobbyEwing skrev:
Kan tänka mig två stora minus med att slå i 4" spik

* Jag skulle ledsna ganska fort på att spika i 2000+ styck utöver de jag redan hade slagit i regelverket
* Stor risk att göra fula märken i trallen när man drar upp de spikar man ofelbart kommer kröka

Dessutom tror jag att om man använder ett lite hårdare trä så skulle risken för sprickor vara överhängande.
Ledsnar man inte på att skruva 2000+ st då ? ;)

Men visst, jag håller med. Med "siktarätt"sinnet (som för mig är obefintligt :)) på helspänn hela tiden, för att slippa få en massa fula hammarmärken och krökta spikar, då ledsnar man mycket snabbare på spikjobbet.

Jag trodde iaf att spik har utgått pga att den alltid kryper ut efter en tid, men det kanske inte är fallet, vad vet jag.
 
spik...usch säger jag bara. Tyvärr så kostar skruvar dubbelt så mycket - det är enda nackdelen.
 
Tjenare Mikael ! 3" spik med sviktande reglar, kryper ut .100 mm galvad trådspik ,med stumma reglar kryper inte ut .ni som skruvar , o drar ner skruven en bit , har ni sett på trallen , vad som händer när man skruvar upp skruvarna ? den trallen vill man inte lägga tillbaka. som jag nämde tidigare ,skruvar jag med , men vet inte varför.
 
snickar_lasse skrev:
Tjenare Mikael ! 3" spik med sviktande reglar, kryper ut .100 mm galvad trådspik ,med stumma reglar kryper inte ut .ni som skruvar , o drar ner skruven en bit , har ni sett på trallen , vad som händer när man skruvar upp skruvarna ? den trallen vill man inte lägga tillbaka. som jag nämde tidigare ,skruvar jag med , men vet inte varför.
hmmm varför skall du skruva upp skruven när du skruvat ner den?

har du sett hur virket ser ut om du skulle ta upp en 4" spik ur trallen då???

nä slutdiskuterat här--SKRUVA!!!

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.