Hej, ska bygga ett platsbyggt hyllsystem i vardagsummet, identiskt med det på bilden i länken här nedanför. Är det enklast att foga samman dom vertikala/horisontella hyllpnanen som en "kam" (bild i samma länk). Undrar även vad jag behöver för såg till detta, tänkte använda mig av MDF, som byggvaruhuset får såga upp i ungefär rätt storlek..

http://www.ohyes.se/hyllsystem.jpg


Mvh
Calle
 
Blir nog en hel del pyssel innan det blir klart. Att foga samman på detta sätt är smidigt och enkelt när bitarna är klar.
Byggvaruhuset bör kunna såga till skivorna exakt för bästa passform (hyllbredden).
Personligen skulle jag inte såga utan använda en överhandsfräs när du skall göra kammarna. För att få lite snits på hyllan får det inte glappa när man skjuter in hyllplanen.
 
  • Gilla
HerrMullvad
  • Laddar…
Precis, låt dom såga till dom exakt, inte bara ungefär. Det tjänar du mkt jobb (och svära) på + att det blir väldigt fina snitt om de har en nyvässad klinga.
 
En överhandsfräs har jag aldrig använt, skulle det funka med en sån här? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38882142 Jag inser också att passformen är väldigt viktig vid ett sånt här bygge, sågar man med en kap/gersåg så blir det ju svårt att få loss kvarvarande biten och att få till en slät och rak kant där "kammarna" möts...?
 
Den duger. Det är viktigt att någon sida på plattan är rak eftersom du inte kan använda sidoanslaget när du skall fräsa. Du måste styra fräsen efter en rak bräda. Det optimala är om två parallella motstående sidor på bottenplattan är raka. Till den behöver du en notfräs ex.vis 30-7697 även den från Clas Ohlson. Den är 12 mm men jag misstänker att MDF skivan är 13 mm. Hur du gör där tar vi sedan. Jag skulle även rekomendera dig att även införskaffa 4 st tvingar (30-7542) för att kunna tvinga fast de brädor du skall köra fräsen efter. Du behöver även en vinkelhake (31-151), skyddsglasögon och hörselskydd.
Om du nu summerar kostnaden för inköp av verktyg och MDF-skivorna, är projektet fortfarande intressant?
Som svar på din funderation där "kammarna möts" kan man hugga bort biten med ett stämjärn. Det är enkelt, men att såga rakt och få till fina kanter är omöjligt med en såg. Därför blir det bäst resultat med en fräs (raka fina släta kanter).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.