Hejsan!

Jag och min sambo har fått ett preliminärt erbjudande att få köpa en del av svärfars tomt i Täby för en riktigt bra summa, tror jag..

Det enda som står emellan är att deras tomt endast är 1475kvm stor. Är det någon som vet hur stor en tomt måste vara i Täby? Tomten ligger på Ellaparksvägen.

Hoppas det är någon som kan guida mig lite ;)

Ha det bra!

/Mike
 
Ta ett snack med stadsbyggnadskontoret så får du nog ett svar.

Angående hur små tomterna får vara är ju inte ens kommunspecifikt utan områdesspecifikt. För en annan som köper nyproducerat så är ju 1475 kvm gigantiskt, det räcker ju till tre tomter :)
 
Hejsan och tack för ditt snabba svar!

Jag har varit och kikat på tomten idag och det är då inget problem att "smälla upp" ett hus där utrymmes mässigt. Det som är lite speciellt är att jag måste köra på en skaft tomt.

Håller på och kikar ut vad man kan ställa för hus där, vill helst ha ett sutteränghus eftersom tomten är lite sluttande och man ju får ganska mycket inneryta / markyta.

Ska forska lite och lägga fram en bra plan för de som bestämmer så att de inte bara kan avfärda mig med att tomten inte fungerar.
 
ja sen är det ju hur när man vill bo sin svärmor!? Det brukar vara rätt lätt att likna svärmor med grisfötter - De är båda bäst kalla! ;-)
Jag skulle du inte ha henne inom 1475m2!
 
Haha! Det stämmer jäkligt bra! Men för mig är det svärfar och han är suverän.. Eftersom vi funderar på att sätta huset ovanför honom så passar det ju JÄTTEBRA med en rutchkana ner till han så man kan lägga i barnen när man är less på dem.. Blir fint med en "oneway" transport.. :p

Blev jäkligt sugen på ekbacken från Vårgårdahus nu.. Passar oss utmärkt!
 
Stenback skrev:
Ta ett snack med stadsbyggnadskontoret så får du nog ett svar.

Angående hur små tomterna får vara är ju inte ens kommunspecifikt utan områdesspecifikt. För en annan som köper nyproducerat så är ju 1475 kvm gigantiskt, det räcker ju till tre tomter :)


Kommunen och stadsbyggnadskontoret har ingenting med styckningen att göra. Det har Lantmäteriet! Det är de som bestämmer om det är möjligt att stycka av tomten till två skilda fastigheter. Kommunen svarar bara på eventuella frågor om att uppföra en byggnad på utpekad plats!

Jag tror det kan bli riktigt svårt att stycka av en 147m2 meter tomt till två fastigheter om det skall upp ytterligare ett hus, samt tillfartsväg! Men det enklaste är att ringa lantmäteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.