Hejsan!

Det har skrivit många trådar angående stegljud och liknande från övervåning, så ett råd från er som vet bättre än mig.

Kommer att bygga en övervåning som då kommer att ha cc30 med 45x220. Jag vill ha golvvärme där så jag hade tänkt att glesregla och sedan lägga plåt med slang i. Tänkte ha spån och sedan gips eller skall jag ha tvärt om? håller det och blir det någon skillnad? Skulle det funka med dubbla gips (det håller väl inte!). Eller tjänar jag något i minskat stegljud om jag tar 3cm frigolitplattor med infräst för golvvärme istället för glesregel?

Hoppas någon som har några bra ideer kan dela med sig av sina kunskaper.

Guran1
 

För att du skall bli av med stegljud krävs 2 kriterier egentligen men i normala fall räcker det att uppfylla ett utav dem...
1) Tung konstruktion = betong minimum 16 cm
2) En form av fjädring....

Din konstruktion är en lätt konstruktion därför SKALL du om du vill få ner stegljudsnivåerna använda dig av frigolit varianten...Du kan om du är riktigt ambitiös göra 2 fjädringar... Dvs mellan bjälklag och gles men det kräver en bättre dimensionering på glesen...45X70 stående alt 45x45... Golvspån....frigga...golvspån...ytskikt...Dyr lösning... Eller
bjälklag...spån....frigolit...spån....ytskikt.... Något billigare lösning du spar gles +första fjäder...
eller bjlk...golvgips....frigolit...spån...
 
Hej!

Tack för snabbt svar och kanon att det var du som svarade, antar att alla här på forumet anser att du har mycket kunskap angående ljud..... :cool:

Ditt sista förslag bjälklag, golvgips, frigolit och sedan golvspån går det med att lägga spånet under frigoliten så att det kommer närmast golvet?

Guran1
 
du menar att köra spån istället för golvgips? Det funkar... skall du ha parkett på eller vad skall du ha för ytskikt? så e det lättare att få med hela konstruktionen
 
Parkett tänkte jag ha i alla rum. Det jag tänkte var att frigoliten som har plåt i sig för slangarna, kommer närmast parketten. Jag tänkte ha både golvgips och spån.

Guran1
 
på vår vind ska vi ha massiva golvplankor som "ytskikt". hur kör man då?
bjälklag + golvspån + frigolit + golvplankor ? hur fäster man golvplankorna då, eller kör man med reglar upp till ytskiktet och lägger frigoliten mellan reglarna? eller kanske ett regelverk på golvspånet med frigoliten mellan reglarna?
hur tjock frigolit behöver man? om vi inte pratar om så tjock frigolit så faller ju förstås mina frågor ovan, såg framför mig flera centimeter tjock frigolit...
 
Det beror förstås på hur mycket av takhöjden du kan offra, kan tänka mig att det inte är allt för högt till tak eftersom det är en vind vi talar om. Jag tror det finns bättre material än frigolit i dagsläget, t.ex. Stepisol. Ett regelverk på golvspånet och frigolit mellan är inte bra eftersom man helt missar poängen då. Det finns mängder med lösningar på stegljudsdämpning om du googlar på "Stepisol" och "stegljudsdämpning". En bra lösning är att limma fast stepisolremsor på bjälklaget, limma fast golvspån på remsorna (det finns spånskiva för ljudisolering i golv som är framtagen av bland annat LTH), runt tre centimeter tjock stepisol på spånskivorna som inte har kontakt med väggarna och slutligen läggs trägolvet. Man använder med fördel lim istället för spik och skruv eftersom vibrationer inte fortplantar sig lika mycket.
Det här är bara mina tankar och det jag har läst mig till, någon bättre vetande får gärna rätta mig. Jag har rätt många pdf-dokument med ljudisolering och stegljudsdämpning och olika material om det är någon som vill ha.
 
30 mm stepisolen är klockren för att ta bort stegljud. dock är den onödigt dyr samt att golvet blir aningens svampigt. Det finns billigare lösningar typ frigolit, markskiva eller dylikt dock är dessa stummare än steoisolen och därav något sämre. Man kan även trolla med nivell systemet om man vill även det rätt kostsamt. Man kan lägga ner runt 4-5000 spänn / kvadrat på ljusdisolering om man vill. Något overkill kanske men det ger resultat. Stepisolen går väl lös på 300 spänn ungefär och slutkostnaden ligger då runt 600 kr/ m2.

Ett billigare alternativ är remsor på 5 cm av epdm gummi spångolv läggs på detta flytande. Kostar väl säg 100 spänn/ meter nånstans...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.