Hej,
jag har en friggebod på tomten jag tänkte bygga om till gäststuga. Idag är den en traditionell friggebod dock med isolering i golvet. Väggarna är panel (ca 1-2 cm tjock) och 70 mm reglar. Det finns inget vatten draget men el är installerad.

Friggeboden är tänkt att användas för gäster när behov uppstår, mest vår, sommar och höst. Jag tänkte mig ha s k underhållsvärme året runt (förutom när gäster är där förstås) på ca 5-7 grader.

Nu är frågan hur jag isolerar väggarna i denna friggebod på bästa sätt? Jag har försökt läsa på via nätet men blir inte riktigt klok på hur jag ska gå till väga i praktiken.

Ska jag ha vindpapp mellan ytterväggen och isoleringen? Hur fäster jag i så fall vindpappen i o m att reglarna redan finns där, risken är väl att det blir en springa mellan regeln och där vindpappen tar slut?

Behöver jag verkligen ha diffusionsspärr? Är inte det att överarbeta det hela en aning?

Min tanke är att sätta dit 70 mm isolering, ett lager plywood och sedan ett lager gips.

Mycket tacksam för goda råd och tips.

/Urban
 
Ingen Diffspärr ska du ha. Du har för låg temp inne i stugan för att det ska funka, med diffspärr i ditt läge skulle kunna skapa problem för dig..

För att få dit vindpappen som fyller en mycket viktig funktion så får du riva fasaden och sätta upp vindpappen mellan reglarna med överlapp (ja,, det känns jobbigt men du ville ju veta hur man gör på bästa sätt). Sen bör du ha en luftspalt mellan isoleringen & fasaden. Så 45mm isolering ska du nog få dit i väggarna.

Kanske kan du isolera utvändigt när du ändå har rivit fasaden? På med en 45mm regel korsvis (för att slippa kallras) isolera där & i 70mm regeln så är det riktigt rejält isolerade väggar..!

Isolering i taket då? Där bör du nog ha runt 100mm iallfall tjockare änn vad du har i väggarna.
 
Hej,
stort tack för din hjälp och det otroligt snabba svaret.

Jag håller med om att bara tanken på att riva hela fasaden känns aningen jobbig men eftersom jag frågade efter bästa sättet så är det säkert det.

Finns det något alternativ till att riva fasaden?

Jag hade en tanke om att använda isolering med vindpapp på ena sidan på från början även om det självklart inte är bästa men som sagt det är en friggebod för gäster. Eller finns det kanske någon annan produkt som går att använda och samtidigt behålla befintlig konstruktion, även om det inte blir så bra som det skulle kunna bli?

Om jag gör något av ovanstående, vilka risker ser du med det? Det jag är mest rädd för är ju fukt och mögel, lite drag och värmeförlust gör inget i detta fall.

Stort tack på förhand

/Urban
 
Om du väljer att köra med isolering med papp på vilket troligen är den enklaste vägen att gå. Så är risken att det blir lite drag. Draget motverkar ju dock fukt & möggel, så det är inte helt fel.

Dock så blir isoleringsvärdet dåligt då det blåster ute, isoleringen blir nedkyld och uppvärmingskostnaderna blir högre.

Fast hur mycket? vem vet.. Enklast är väll att sätta en elmätare (antar att det är en fas till huset så en clasohlsson el mätare duger nog gott) till "huset" och se vad det kostar på ett år, där efter kan man ju göra en kalkyl o se om det är värt att göra stor jobbet eller inte.

Men en luft spalt bör du iallfall ha mellan yttervägg & isoleringen, så 70mm isolering kan du inte köra med. Om du inte bygger på reglarna på insidan. ca 2-3cm duger som luftspalt.

Några större risker förutom att du slår hammaren på tummen ser jag iallafall inte :)
 
Hej,
återigen tack, tack, fantastiskt forum detta

Om jag förstår dig rätt så gör jag på följande sätt
- Jag skär till vindpapp som jag sätter mellan de befintliga reglarna direkt mot befintlig fasad och häftar fast den med häftpistol (och kanske drar pappen en bit upp på reglarna?)
- jag sätter en list på pappen, 20-30 mm tjock
- jag sätter isolering ovanpå listen 50-70 mm beroende på om jag utökar befintliga reglar
- plywood och gips ovan på det
- sedan klappat och klart

Jag får kolla energiåtgången och se ifall det är värt besväret att göra det ännu bättre i framtiden.

Taket tänkte jag isolera på följande sätt
- en list på 25 mm för att skapa luftspalt mellan befintligt tak och rummet och även se till så att det blir en motsvarande luftspalt i fasaden med myggnät (som idag inte finns)
- isolering
- innertak

Stort tack, sommarens jobb är räddat

Trevlig sommar

/Urban
 
Det låter som om du har fått kläm på hur du ska gå tillväga. Det är smart att göra som du tänker göra med pappen att "klämma" fast den med en list. Det går nog inte att få det så mycket tätare när man gör på detta sätt.

Är det några övriga frågor så får du ställa dem också eller återkomma :) .

När du gör taket fundera lite på om du inte ska sätta dit ett 100mm ventilations rör rakt igenom om du inte redan har ett sådant. Då kan man ev sätta en fläkt där, så när man värmer upp och man tycker det är fuktigt köra i gång fläkten så man fort får ut fukten. eller om det bara blir välldigt varmt så.

Ventilation är en sak man ofta glömer i samband med att man isolerar. Och det är oftast innomhus ventilationen som gör att man klarar sig undan ev fuktproblem.
 
Mikael_L
UrbanB skrev:
- Jag skär till vindpapp som jag sätter mellan de befintliga reglarna direkt mot befintlig fasad och häftar fast den med häftpistol (och kanske drar pappen en bit upp på reglarna?)
- jag sätter en list på pappen, 20-30 mm tjock
- jag sätter isolering ovanpå listen 50-70 mm beroende på om jag utökar befintliga reglar
Men det där blir väl inte "by the book" iaf ... :confused:

Här blir luftspalten mellan isoleringen och vindpappen. Då den ska vara mellan pappen och ytterpanelen.

Riskerna jag kan se med detta är dels sämre isoleringsförmåga, då det kommer röra sig luft längs isoleringens yta (vind och konvektion). Dels en förhöjd risk att exponera isoleringen mot fuktig luft på sensommarkvällarna som kan blöta ner isoleringen.
 
Hej,
tack för din synpunkt Mikael_L och du har säkert rätt. Oerfaren som jag är vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Funderar på att helt enkelt strunta i 20-30 mm listen och köra enligt följande på väggarna:
- Vindpapp på befintlig fasad sett inifrån (träpanel målad med falu rödfärg)
- Isolering, 70 mm
- innerväggar med byggplyfa och sedan en gipsskiva.

Det blir tyvärr ingen luftspalt mellan vägg och isolering men det är nog priset jag får betala, alternativet verkar vara att riva det mesta av friggeboden och börja om vilket inte känns speciellt lockande, det är ändå tänkt som en gäststuga.

Hur stora riskerna är att det blir fukt, mögel och i värst fall svamp vet jag inte. Dock är tanken att max ha underhållsvärme om 5 grader.

Tar tacksamt emot fler råd och tips

/Urban
 
Jag tänkte också ge mig på ett liknande projekt och har efter att ha läst en del trådar bestämt mig för att på insidan av mina väggar sätta läkt, vindpapp, isolering och en osb-skiva (boden används som verkstad/förvaring) men är lite osäker på taket. Skall man köra samma konstruktion där? Taket är ju redan utvändigt täckt med tjärpapp och finns det inte risk att man binder fukt mellan papplagren på något sätt?

Kanske är detta en nybörjarfråga men jag framstår hellre som lite dum nu än som en idiot när jag måste riva taket om ett par år. :)
 
Mikael_L skrev:
Men det där blir väl inte "by the book" iaf ... :confused:

Här blir luftspalten mellan isoleringen och vindpappen. Då den ska vara mellan pappen och ytterpanelen.

Riskerna jag kan se med detta är dels sämre isoleringsförmåga, då det kommer röra sig luft längs isoleringens yta (vind och konvektion). Dels en förhöjd risk att exponera isoleringen mot fuktig luft på sensommarkvällarna som kan blöta ner isoleringen.
Humm.. sant så sant. Vindpappen bör vara spänd mellan 20-30mm listerna. Så det skapas en luftspalt bakom den. Dvs en luftspalt mellan vindpappen & fasaden. Dock så vette tusan hur lätt det är att göra en sådan grej. Min tanken är att du spikar upp listen och sätter sedan upp vindpappen på listerna.
 
whilbone skrev:
Jag tänkte också ge mig på ett liknande projekt och har efter att ha läst en del trådar bestämt mig för att på insidan av mina väggar sätta läkt, vindpapp, isolering och en osb-skiva (boden används som verkstad/förvaring) men är lite osäker på taket. Skall man köra samma konstruktion där? Taket är ju redan utvändigt täckt med tjärpapp och finns det inte risk att man binder fukt mellan papplagren på något sätt?

Kanske är detta en nybörjarfråga men jag framstår hellre som lite dum nu än som en idiot när jag måste riva taket om ett par år. :)
Ja tanken är den samma även i taket. Så man gör på samma sätt med en luftspalt.
Vindpappen är inte tät när det gäller fuktvandring så fukten kan vandra rakt igenom vindpappen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.