Vi har ett sovrum som jag bara inte vet vad vi skall göra med. Vi köpte vårt hus i vintras och konstaterade att där fanns i princip inga förrådsutrymmen. Vi panikhandlade ett antal garderober från Ikea och stoppade in dem. Sambon har samtliga sina kläder i garderober i ett annat rum så det som skulle in i sovrummet var mina kläder samt plats för lakan, handdukar och annat sådant som behöver lagras. Vårt sovrum ser idag ut som på bifogade bilder. Där är fönster i två av väggarna och dörrar i två av väggarna. I ena hörnet finns en kakelugn och i ett hörn finns en konstig anordning man byggt upp istället för en garderob. Förmodligen har man tänkt sig att det skullevara en klädkammare, men då den bara är 80 bred är den lite för smal för det. Rummet är ca 4,40 x 4,40 och den där konstiga klädkammaren är ca 160*80 cm (den har vi tänkt oss att ta bort så småningom). Vid ena väggen står en byrå om någon undrar vad det är!
Det behövs förvaring för ganska mycket saker i det där rummet. Dels för alla mina kläder, men också för den förvaring jag nämnde tidigare. I en av de smala garderoberna har vi dessutom idag smutskläderna.

Någon som är duktig på planering som kan hjälpa oss med några bra förslag? Jag håller själv på att få lite spatt när jag fundera på hur vi skall få ordning i det här rummet. Vi har inte heller lyckats få in något vettigt ställe att "mellanlagra" kläder på.
 
  • sovrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sovrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sovrum3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där klädkammare är precis som du säger dödsdömd :)
Sen är frågan om ni kan tänka er att offra fönstret på den väggen?
I såddana fall skulle ni kunna få in en rejäl garderobsvägg där istället.
Jag skulle rekommendera skjutdörrar för att spara plats
 
Nej - fönstret vill vi nog ha kvar. Det är ett gammalt hus och fönstret gör ganske mycket för utseendet. Men det gör ju det hela mycket besvärligare när det inte finns en enda vägg utan fönster eller dörrar.

Jag har också funderat lite på att göra garderober på båda sidor om fönstret och kanske en byrå under fönstret som hänger ihop med garderoberna. Men vet inte om det blir för kompakt liksom.

(Själv brukar jag kalla den den "klädkammaren" för Hålet i väggen")
 
Gör du det hela med någon spegeldörr så kan det kännas lite "lättare"
 
Går det kanske istället att offra en av ingångarna till sovrummet?
 
runner - tyvärr inte det heller. Den ena leder till badrummet och den andra leder ut ur rummet. Ni förstår att det är ett besvärligt rum!
 
Jag var på besök hos en bekant som hade ett liknande sovrum. Dem hade löst det genom att sätta skjutdörrar på den vägg som hade ingång till badrummet dvs de lät skjutdörrrarna gå förbi dörren till badrummet och därmed blev det ett bra helhetsintryck och de kunde sätta garderoberna nära dörrkarmen.
 
inget bra att tränga kakelugnen in i möblemanget.
Du behöver inte spika igen fönster från utsidan.... häng gardin och bara blinda av med baksidan av skåp som målas eller tapetseras med mörkgrå färg. Ser bra ut i alla fall på avstånd och är svårt att upptäcka att fönster är ingen fönster länge. Vi har en blindfönster med gråtäckt isolering i och utan gardiner och ingen ser att den är blind :).
Din idee med höga skåp vid vägg och kommod under fönster tycker jag bäst om. Ljuset kommer in. Det blir svårt att anpassa med skjutdörrar för det blir inga standardmåt i bredd, kan jag tänka.
Vanliga 60-dörrar behöver mer plats mot säng. Utan dörrar ser ej så roligt ut .... en tjock gardin som täcker skåpstommar från tak till golv?
En vikdörr som kan derorationmålas?

Inte alla garderober måste vara 60cm djupa. Såna som har enbart hyllor kan räcka med 40-50cm i djupet, tycker jag. Vet ej om det finns att köpa men köksskåpstommen med fex 30- luckor kan man ju alltid fundera på. Ja, det krävs en lösning utanför standard i detta rum. Kanske byggd på plats?
Sen kan man ju se över sin garderob och sortera bort en del kläder ? Ordna en förvaring av säsongkläder på vinden?
Man kan kanske ställa en snygg vedkorg med lock vid kakelugnen som kan tjäna som smutstvättkorg och ändå inte se felplacerat ut :). Vid fotändan av säng är det kanske gott om plats för en( eller 2st) kista/ bänk som kan rymma handdukar och sängkläder , med locket som plats att lägga kläder över natten. Har sett såna sängkistor på IKEA en gång.
Det blir en vacker sovrum när alla saker faller på plats :)
lycka till med planering!
gaia
 
Redigerat av moderator:
Gaia - många trevliga idéer där. Tack för det. Och till alla som hjälper mig att tänka till. Måste man ha en standardbredd på garderoben för att ha skjutdörrar?

Platsbyggning är nog det vi funderat på vilken lösning vi än väljer. Det ser inte så trevligt ut med de där standardgarderoberna vi har nu. Det gamla huset är såklart inte helt rakt heller.
 
Rummet är ju rätt stort, och man ska kunna gå förbi framför kakelugnen som jag tolkar det. Har ni provat att rita någon sorts garderob som täcker ett av de dubbla fönstren och går precis fram till det enkla och med en 45 graders vägg? Den sneda väggen skulle kanske kunna fungera som gavelvägg till sängen som då får fotänden mot kakelugnen. Då får ni dessutom två hörn kvar där ni kan ställa andra förvaringsmöbler om ni vill. Mitt förslag är alltså en möblering i 45 grader.
 
Skjutdörrar kan måttbeställas (både på bredden och höjden). Det blir något dyrare än att välja färdiga standardmått, men det är det ju värt för att kunna utnyttja utrymmet på bästa sätt.
 
45 grader? Hm- får ta och köra igång Sketchup igen och testa.
Vad bra att man kan måttbeställa skjutdörrarna. Jag tror inte att man kommer ifrån att det kostar lite extra när man skall fixa till sådana här konstiga rum. Gamla hus har liksom inte riktigt några standardmått.
 
Jag skulle använda den där klädkammaren iaf.. fast flytta dörren till mitten av långsidan istället.. så man har plats att hänga sakerna iaf på sidorna.. och kanske trava lådor.. hyllor eller liknande uppepå el under (beroende på hur mycket du vill ha att just hänga saker på.. annars funkar ju flera hyllor med många lådor i)... så kan du dessutom ha några krokar rakt fram i klk för allmän avhängning.. eller morgonrockar :)

det är ju genom att dörren sitter på kortsidan som klk i dagsläget blir oanvändbar (man måste ju kunna ta sig in..)..

Lycka till
MVH Sandra
 
Tack Snigla - men den är riven nu :) Blev mycket mera luft i rummet. Sedan har vi ställt garderober längs med väggen och skjutdörrar i dem som står bredvid sängen.

Det hade blivit väldigt svårt att på ett snyggt sätt göra hålet på framsidan. Och ett onödigt stort jobb att bygga igen hålet på sidan. Vi kikade lite på den lösning du föreslår också
 
Du känner inte för att lägga upp några färdigt bilder? skulle vara kul att se hur det blev
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.