Jag ska måla över fasaden med Teknos eko akrylatfärg.

Jag slipade ner den slitna fjällpanelen ganska rejält med slipmaskin men dock inte helt trärent på alla ställen.
När jag grundmålat 1:a etappen insåg jag ju att grundfärgen var alkydoljefärg.jag är inte helt säker på om panelen tidigare varit målad med akrylat eller olja.Men det dammade ganska rejält när jag slipade,det tyder på olja,men däremot färgar den sig lite i t-sprittestet.Den gamla färgen var ganska sliten o sprucken på många ställen med något annat tunt färglager under.Tyder sprickorna på olja eller akrylat?

Frågan är ,Måste jag slipa ner skiten igen?och använda akrylatgrundfärg istället????Så jobbigt då :eek:
 
Du behöver inte oroa dig, det är helt rätt som du gör. Fasadgrunden är till för att suga in i trät och skydda det därav att den är oljebaserad. De nya vattenbaserad grunfärgerna bygger på samma princip som för alkydfärgen och har kommit för att ersätta dessa när de inte längre får säljas i butikerna,

Kör hårt!
 
aha ,det låter ju konstigt för en vanlig dödlig.Så det är allså ingen fara med lösningsmedelbaserad grundfärg ovanpå en nerslipad täckfärg som eventuellt är akrylat?
 
Du behöver ju bara grunda på de ställen du har trärent. Grundolja och fasadgrund. Där färgen redan sitter bra räcker det med att färdigstryka två varv
 
Okej ,men det blev så ojämnt slipat så jag drog över grundfärgen över alltihopa,bart som målat trä.
 
Då har du gjort helt rätt !
 
okej,det var skönt att höra,blev gärna lite orolig där för varningar man hört om att måla alkydolje- på akrylfärg
 
De flesta "nya" vattenburna grundfärgerna för utomhusbruk har en alkydoljebas. Oavsett om du sedan täckmålar med akrylat eller oljefärg. Så det ska inte vara någon fara. Allt du beskriver om färgen tyder också på att det tidigare var oljebaserat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.