Vi har ett hus från 1882 med gammalt skurgolv i köket. Nu ska vi bygga om och skapa ett nytt "platsbyggt" kök. I och med det behöver vi skarva till ett par kvm nytt golv som ska passa in med det gamla, eftersom vi har rivit ett par väggar där vi tidigare hade ett pannrum.

Frågan är hur vi gör detta bäst. Det gamla golvet är riktigt inarbetat skurgolv som står emot precis allt, så vi vill inte behöva byta eller slipa om det. Vi funderade på om vi ska använda obehandlat furugolv och luta och vaxa för att sedan vardagsstäda med såpa.

Eller ska man hitta ett färdigt vitlutat och vaxat?

Hur hade ni gjort?
 
  • Sommar 2007 102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade fyllt i med samma träslag och bara såpat det. Om man vill kan man ju såpa den lilla biten lite oftare så att det någorlunda snabbt blir lite ljusare.
 
Instämmer, strunta i att behandla det nya golvet, skarven kommer att synas ändå. Skurning och slitage kommer att jämna ut skillnaderna med tiden.
 
Fast jag antar att det gamla golvet är lutat sedan tidigare. Annars är det väl svårt att behålla den ljusa färgen? Vi vill inte att det ska anta en gulaktig ton. Hellre åt det grå hållet som det äldre golvet.
 
Lutning är en modern golvbehandling, isf har golvet slipats och lutats på senare år.
En del hävdar kalksåpning/lutsåpning har förekommit långt tillbaka på vissa håll, men det verkar vara omtvistat. Sköter man golvet så blir det ljust ändå, lite beroende på träslag. Mina furugolv är ganska beiga i färgen, gran verkar bli finare som skurgolv. Jag tror att Dr_Jerkyll har bra koll på hur nya grangolv ser ut efter lite skurande.
 
Delphoria skrev:
Annars är det väl svårt att behålla den ljusa färgen? Vi vill inte att det ska anta en gulaktig ton..
Golv kan vara riktigt ljusa om de såpskurats rätt (kallt vatten).

Det är svårt att bedöma från bilden, men om den nu stämmer med verkligheten så ser de lite mer vita än ljust gråa/silvriga. Golvbrädorna är parallellsågade, de golven använde man nog inte lika ofta som rena "skurgolv" uan fernissade, målade eller möjligen hade linoleummatta på. Men de kan helt klart ha varit skurgolv också. Är det mjukt slitet med kvistar som stickor upp lite? Eller är det helt plant som om man slipat av golvet efter det lagts? Om det nu är slipat någon gång så minskar ju sannolikheten att det är skurgolv. Är det vitt i smutsen mellan brädorna eller i springorna/kanterna på brädorna, isåfall kan man ha använt något pigmenterat olja eller liknande.
 
Redigerat:
Mja, där måste jag protestera lite. Man skurade golv en bit in på 1900-talet och parallellsågade golv blev vanliga under 1850-talet (och som så mycket annat är dessa siffror ungefärliga, man måste ju även ta hänsyn till lokala/regionala avvikelser och hur ståndsmässigt huset är. Färg var till exempel dyrt). Fernissade golv blev vanligt först vid sekelskiftet och linoleummattor något tidigare. Jag skulle vilja påstå att det inte alls är omöjligt att ett parallellsågat golv är ett äkta skurgolv, ur ett historiskt hänseende. Dock ser de där golvplanken ut att vara ganska smala, så jag kan tänka mig att risken är stor att de någon gång har varit fernissade eller lackade.

Jag skulle också vilja påstå att chansen att det är ett skurgolv (eller har varit det) minskar ifall det har varit slipat - det finns många golvmarodörer som plockar fram slipmaskinen. Det finns liksom en anledning till att Gysinge & co:s mantra är: "Slipa inte ett gammalt skurgolv, det är oersättligt!"

Men lutat är det ju inte, i alla fall inte om det är ett "gammalt skurgolv". Kan det vara möjligt att tidigare ägare har slipat och behandlat golvet på något sätt?
 
Protestera på du, men vi säger ju i princip samma sak. ;) Fullt möjligt att det har varit skurgolv, men det är några småsaker som skulle kunna tyda på att det inte är det. Sannolikheten minskar med bredden, de ser ut att vara kring 13-14 cm. Dvs från senare delen av 1800, närmare sekelskiftet snarare om jag minns rätt. Precis som du säger. Svårt att se, men de ser lite mer lutade/vita ut än den jämna ljusgråhet/silver som brukar finnas i skurgolv. Golvet ser dessutom lite slipat ut, tror jag, med en helt plan ovansida. Hoppas Delpjoria kommer med lite mer info, så vi får veta. Vi kan ju ha käpprätt fel, det kanske är laminatgolv... ;)
 
För att återgå till frågan hur man bäst får en ny golvsnutt att passa in med det gamla - jag skulle fundera på att använda något helt annat material istället, eftersom de nya brädorna ändå kommer att vara ganska olika de gamla ett bra tag framöver. Vad ska ni ha för inredning just där? Det är inte så att det kunde passa med el- och vedspis just där? Då kunde ni ju lägga en stenskiva där istället.

Alternativt skulle jag leta efter gammalt golvvirke att skarva med, för att få rätt patina. Eller sno lite golvmaterial från någon annan del av golvet där det inte syns så väl, t.ex. där det ska stå skåp, och skarva i med nytt där istället.
 
Det är förvisso subjektivt, men att helt byta material brukar ge ett oroligt intryck, speciellt om det inte är en naturlig del av rummet. Skarvningar, med nytt som med gammalt, brukar vara ganska förlåtande om man lägger ner lite tid coh möda på att få det hyfsat lika. Jag röstar helt klart på skarvning, men vetikatten om delphoria läser våra svar...
 
Jovisst läser jag svaren :) Det passar inte med annat material. Vi har funderat i de banorna redan.. Men nu har vi nog kommit fram till att ta ett obehandlat golv och luts och såpa för att få det så likt som möjligt.. Det är det enda vi hittat i rätt storlek (ca 11 cm brett och 3 cm tjockt).

Tack för allas engagemang! :)
 
Hej.

Min hållning brukar vara att göra som förr. Beroende på vad det är för hustyp osv så kan man nog säga att pengarna hade fått styra. Bor man fint kanske man lagt om hela golvet. Bor man lite sämre i ett gammalt torp hade de garanterat skarvat med fur och såpat. Själv tycker jag det är fint att "lappa" och att det inte gör något om det syns.
Tycke och smak alltså...
 
Dr_Jerkyll skrev:
Är det mjukt slitet med kvistar som stickor upp lite? Eller är det helt plant som om man slipat av golvet efter det lagts? Om det nu är slipat någon gång så minskar ju sannolikheten att det är skurgolv. Är det vitt i smutsen mellan brädorna eller i springorna/kanterna på brädorna, isåfall kan man ha använt något pigmenterat olja eller liknande.
Golvet är riktigt mjukt slitet, mer slitet där man använt det mycket. Det har en jättefin inarbetad yta (känns som om det skulle vara vaxat). Spill hamnar bara ovanpå och väldigt lätt att torka bort, inget sugs in i träet.

Vi har skarvat på med obehandlat granvirke nu som vi har lutat och såpat ett antal gånger. Brädorna har lite olika färg.. vissa brädor har redan en snarlik färg som det gamla golvet. Blir nog bra med tiden. Vi hittade ett par gamla originalbrädor i en bod på tomten som passade bra som tvärgående brädor. (behöver bara få bort lite färgspill från dem).

Bifogar en bild.

Det mesta av det nya golvet ska ändå täckas av ett nybyggt gammeldags skafferi :)

Tack igen för alla svar!
 
  • skarvat köksgolv web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.