Just det! Har länge tänkt på hur man ska göra diskmaskinen "gurgelfri" de nya maskinerna är nästan knäpptysta, men när de tömmer vattnet så låter det som (ja, ni vet)...

Hade tänkt att flytta diskmaskinsuttaget till avloppet under vattenlåset istället för över som är det normala. För att hindra lukt så får man se till att vattenledningen från maskinen gör en extra böj som skapar ett vattenlås.

Potentiellt problem dock, risk att undertryckbildas som tömmer det riktiga vattenlåset antar jag. Kan/finns det undertrycksventiler som man kan/behöver montera på det vertikala avloppsröret? Kanske montera ett extra diskmaskinsuttag under det första och på det montera en undertrycksventil. Vet ej hur sådana ser ut, men jag antar att det sitter sådana på ventilationensöret på vinden. Men då kanske det tar sig ut ljud den vägen istället...

Är jag ute och cyklar? Någon på detta eminenta forum vet säkert mer om sådant än jag...
 
Väcker denna gamla tråd till liv igen eftersom jag har samma problem.

Någon som vet hur man löser detta på ett bra sätt?
 
Jag löste det, mot inrådan av en bekant som är rörläggare, som bilden visar.


Vi har haft det kopplat så i ett år nu och vi har inte haft några problem alls och avloppet är helt ljudlöst.
 
  • IMG_0353.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem med lukt?
 
Inga problem med lukt?
Nej, vi har inga problem med någon lukt, jag antar att vattnet som blir stående i avloppsslangen
fungerar som ett vattenlås.
Kan väl även tänka mig att avloppspumpen antingen har en backventil eller fungerar som en.

Vi har en Cylinda Dm96.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.