Har problem med att avloppsluftaren "hänger" sig och inte släpper ut luften i avloppet när man spolar.
Problemet är att den sitter på kryputrymmet bakom badrummet på 2 våningen och för att komma in dit måste man vara välgigt väldigt liten. Dottern på 9 år lyckas lirka sig in där nu i veckan och har satt en liten pappersbit i luftaren så att vi ska kunna spola. Ingen VVS:are jag sett håller detta lilla format så jag vet inte hur man skulle kunna skicka in kunnigt folk för att byta ut den felande luftaren. Dottern har försökt att "laga" men hon har ju inte styrkan att få loss luftaren. Tyvärr.
Tanken är att göra om avloppet men frågan är HUR!
Måste en luftare sitta högst upp på huset eller kan man koppla in den i höjd med avloppet i källaren eller hur fungerar det?
Smartast kanske vore att gå in genom taket och sätta en krök på ?
Smarta tips och funderingar mottages tacksamt :D!
 
Avluftaren skall sitta högst i systemet. Annars funkar inte sytemet som det skall. Jag funderar över ditt problem och har ännu inte kommit på någon lösning.

Guran1
 
kristel skrev:
Smartast kanske vore att gå in genom taket och sätta en krök på ?
Det låter smart eftersom det är här den skall sitta. ;D
 
Näääääääääää :surprised:!
Fast jag har sett en massa hus som har sina på kryputrymmet också, därav problemet med att komma åt att serva den kanske :p?
 
kristel skrev:
Näääääääääää :surprised:!
Fast jag har sett en massa hus som har sina på kryputrymmet också, därav problemet med att komma åt att serva den kanske :p?
Ja...och att backventilen hänger så att fuktig avloppsluft åker rakt ut i utrymmet, tex vinden. Typisk 80-talskonstruktion som folk fortfarande försöker laga.
 
Visserligen så skall man ju inte utnyttja barnarbetskraft, men om din dotter får öva innan du skickar in henne så kanske on skulle kunna få loss ventilen.

Köp en muff och en avloppsdel, och köp en tub smörjmedel som man använder på skarvarna, så kanske hon kan lära sig hur man tar i för att få loss den. Om den sitter normalt så borde hon vara stark nog.

Sedan kan du kanske koppla på en vinkel med rör så att du kan placera ventilen lite närmare luckan.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.