Nu ska det tökas om i planlösningen. I vårt gamla hus finns et litet rum mot norrgaveln som vi ska göra om till badrum. Häromdagen fick jag frågan hur vi ska lösa avluftningen i det nya badrummet? Avluftnign? Jag som glatt inbillade mig att det räckte med en vanlig ventil ut genom ytterväggen? Behövs extra avluftning eller ingår något annat i det begreppet som jag inte lyckats fatta än??? ???
 
En fuktstyrd frånluftsventil är väll aldrig fel i våtutrymmen ;)
Så vida det nu inte är avluftningen ifrån avloppet som menas, om det ska in en toalett oxå. Då måste ju det ordnas och den måste väl upp genom yttertaket , vad jag förstår.
 
Jag har precis tittat på detta för egen del. Vi kommer ha två badrum och en toalett som skall ventileras. Två alternativ har utkristaliserat sig:

1. Tilluft genom ventilation i dörr eller via hål i väggen. Från luft via kanalfläkt på vinden. Alla rum förbinds till samma kanal. Fläkten kan styras med tid eller fukt, dock verkar det vara så att man måste bestämma sig för vilket rum som styr fläkten (fukt). En kanalfläkt kostar ungefär som en vanlig fläkt, någon tusing.

2. Tilluft genom ventilation i dörr eller via hål i väggen. Frånluft genom en PAX 200 i varje rum. P200 finns med fukt/tids/etc styrning och ger förstås rumsspecifik reglering. Kostar en dryg tusing per fläkt.

Jag kommer sannolikt gå på PAX-alternativet för att få den reglering jag vill ha. Inget är mer irriterande än fläktar som inte går när dom ska.

/Mathias
 
Med "avluftning" menas förmodligen inte ventilationen av badrummet utan hur toalettavloppet ska luftas. Avloppsledningen från toaletten måste ha tillgång till luft utifrån. När man spolar så blir det undertryck i avloppet från toaletten och om man inte har ett luftningsrör så sugs vattnet ut ur vattenlåset i toaletten, (eller handfatet eller någon annanstans), och det luktar apa (avlopp).

Man brukar oftast helt enkelt låta avloppsröret gå upp genom yttertaket. (Titta på nästan vilket hus som helst så ser ni det.) Man kan också låta röret sluta på vinden och sätta en backventil där. Detta innebär dock en möjlig felkälla. Det är inte så kul om backventilen fryser fast.
 
Kurre skrev:
Eller går när dom inte ska  :(

/Kurre
Exakt!
 
Eld skrev:
Med "avluftning" menas förmodligen inte ventilationen av badrummet utan hur toalettavloppet ska luftas. Avloppsledningen från toaletten måste ha tillgång till luft utifrån. När man spolar så blir det undertryck i avloppet från toaletten och om man inte har ett luftningsrör så sugs vattnet ut ur vattenlåset i toaletten, (eller handfatet eller någon annanstans), och det luktar apa (avlopp).

Man brukar oftast helt enkelt låta avloppsröret gå upp genom yttertaket. (Titta på nästan vilket hus som helst så ser ni det.) Man kan också låta röret sluta på vinden och sätta en backventil där. Detta innebär dock en möjlig felkälla. Det är inte så kul om backventilen fryser fast.
Du har kanske rätt..... :p

Men NU handlar tråden om ventilation istället!!! :-X

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.