Funderar på att beställa ett PowerMax+ från USA. Kommer 315 MHz (som är USA-standard) ge mig problem i Sverige, eller bör jag istället välja ett larm (t.ex Wisdom) som går på 433 alt 868 MHz?

Tackar på förhand!

Ann-Sofie
 
All radioutrustning som säljs och används inom EU måste vara godkänd av myndigheter och CE-märkt. Ett larm eller annan utrustning från USA som inte går på i europa godkända frekvenser är egentligen brottsligt att både importera och använda.

Rent praktiskt kan det bli problem eftersom det finns andra operatörer på 315 MHz. Dels kan Ditt larm bli utstört, men framförallt kan det i värsta fall störa annan kommunikation. Ett exempel på hur dumt det kan bli är små "spionkameror" som många köpt på amerikanska Ebay, gjorda för 900-1200 MHz. Kul, visst, men här i europa ligger våra mobiltelefoner på 900 MHz. Och på 1200 MHz ligger en del flygnavigering (och rakt upp med frisikt når signalerna långt). I Norge har deeas Post- och Telestyrelse gått ut i dagspressen och upplyst om konsekvenserna av att importera radioutrustning själv i allmänhet och dessa saker från USA i synnerhet.

Köp därför ett välrenommerat larm gjort för vår marknad. Glöm dock inte bort att ett aldrig så bra trådlöst larm kan bli utstört/satt ur funktion av en professionell tjuv - det är ju radio. Sannolikheten är dock liten med de lite dyrare larmen.

Skulle jag rangordna så....:
1. Trådbundet (men det är jobbigare att installera)
2. Trådlöst på 868 MHz från en lite större firma
3. Trådlöst på 868 MHz från "no name"
4. Trådlöst på 433.....nej, aldrig. Larm m.m. har sekundärstatus på bandet och skall enligt radionormerna "tåla att bli utstörda". Vilken säljare vet eller upplyser om det ?
5. Trådlöst på postorder från Asien eller USA - nej, det kan få otrevliga konsekvenser enligt ovan. Om larmet ens fungerar.
 
Det finns en anledning till att bara är trådbundet som har SSF 133 godkännande. Eller jo, det finns 1 trådlös del som är godkänd enligt SSF 140 (är inte 100% säker på siffrorna) och det är en trådlös siren.

Därimot som brukar försäkringsbolag godkänna lite mer trådlöst. OCh det jag har fått reda på är att flertalet av alla bolag som vi har vart i kontakt med säger att dom godkänner trådlösa larm OM vi som installatör anser det va en bra produkt. Men för att rekomendera trådlöst, så skulle jag säga Bosch, bosch och bosch. Dom har i min mening det bästa utbudet av trådlösa produkter av kvalité. Och även dom snyggaste produkterna.
 
Bör kanske tilläggas att det betraktas som ett ganska grovt brott att köra med icke godkänd sändarutrustning. Straffskalan går upp till ett antal års fängelse, husranskan är mer eller mindre standard. I praktiken får man säkert villkorligt för en sådan här förseelse. Men ändå ganska otrevligt. Skulle man dessutom verkligen lyckas störa ex. flygnavigeringssystem så kan det bli ganska häftiga skadeståndsanspråk.
 
Om larmet köps inom EU och det är CE märkt kan det då anslutas till telenätet utan några olagligheter?
Som det verkar så är ju UK billigarare än svenska återförsäljare inom elektronik (kollat in GPS enheter under en tid) och då borde även lamen vara billigare i UK och/eller något annat land.
Finns det någon som några bra tips på engelska återförsäljare av DSC larm eller tyska? Jag har försökt googla på det men inte fått några bra uppslag.

En annan fördel som jag förstått det med att köpa inom EU är ju att godset inte behöver förtullas och moms beläggas!
 
helt rätt på sista punkten. Är du inom unionen så är du. dvs ingen skillnad på skåne eller wales (sen har våra politiker lita annan uppfattning i vissa sakfrågor som starkdryck tex)
 
Du kan köpa detta larm via www.tryggahem.se, det heter då TH5000 Pro men är samma larm i grunden.
Det är visonic som tillverkar det www.visonic.com,
Är du medlem i villaägarna kan du få det till ett bättre pris också.
 
pejov skrev:
Du kan köpa detta larm via [länk], det heter då TH5000 Pro men är samma larm i grunden.
Det är visonic som tillverkar det [länk],
Är du medlem i villaägarna kan du få det till ett bättre pris också.

TryggaHem är dyrt. Samma larm finns på http://www.larmtorget.se och är en hel del billigare..... (även map villaägarnas pris)
 
Någon som vet några mer detaljer om Bosch hemlarm? Vem som säljer, installerar etc?
 
A
kibbe skrev:
Någon som vet några mer detaljer om Bosch hemlarm? Vem som säljer, installerar etc?
Jag köpte ett Bosch Easy en lokal larmfirma som jag fick tag i genom att ringa Bosch Security.
 
Hur ser det egentligen ut om man tittar på vad folk installerar. Kör de flesta med uppkoppling till larmcentral eller bara eget "lokalt"?
Vore tacksam för lite kommentarer kring det om nån har några ;-)
 
Har en kollega som letar 868-larm, och vi har båda funderat på varför varken firmor som Kjell & co eller Clas Ohlson säljer sådana. Bara larm på 433 MHz.

Igår var han på Clas Ohlson och ställde frågan. Förklaringen - från en som dessutom verkade mycket kunnig - var att det fanns en överenskommelse att detaljhandeln endast fick sälja 433-larm. 868-larm skulle vara förbehållet larmfirmor och liknande.

Det kan ju knappast vara detaljhandeln som kommit på detta. Inte heller Post- och Telestyrelsen. Snarare är det väl så att larmleverantörerna efter påtryckningar från larmfirmor valt att bara leverera enklare 433-larm till detaljhandeln, och förbehåller de lite bättre 868-larmen till larmfirmor och installationsföretag. Som då kan ta bra betalt.

Någon som vet mer om detta ? Luktar nästan olagligheter, eller hur ?
 
Han talade nog definitivt i nattmössan. Har efter att inlägget skrevs kollat med Clas kundservice i Insjön, och några sådana överenskommelser existerar inte.

Att Kjell & co inte har 868-larm förklarade han på Kjells kundservice lite uppgivet berodde på att de inte förnyat sin larmflora på flera år och inte heller prioriterade det så högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.