Jag tycker helt klart att vit puts är finast, men jag har sett många hus som verkar relativt nybyggda, med vit puts som blivit gul och smutsig.

Är det någon som vet hur länge man kan räkna med att den vita putsen håller sig snygg?

Funderar nämligen på att ta ljusgrå istället för att slippa det problemet...
 
Om du använder riktig kalkfärg så fungerar den som ett offerskickt som faller av när smuts hamnar på den. Därför håller sig kyrkor kritvita i flera år. När det sedan börjar byggas upp alg smutsavlagringar är det dags att kalka igen... Det är lite slabbigt att kalka men det får relativt fort (man får lägger på flera tunna lager men varje lager går undan) och är billigt är det. Moderna färger kan i vissa lägen se väldigt illa ut redan efter ett år men själva färgen kanske håller längre än kalkfärgen.

mvh plexi
 
Håller med plexi om att kalkat är det vitaste man kan ha. Dock är det inte alla putser som blir bra ihop med kalkning. Därför, börja med att tala om vad för puts du har, vad för slags vit målning du tänker dig, och var någonstans huset finns, för att få bättre svar på din fråga
 
Jag har ingen puts alls...än...

Vi har precis fått tomt och funderar på hur vi vill ha det.
Jag tycker vitt puts är snyggast, men efter skräck-läsning om fuktskador på nya hus med puts, och att den vita färgen ser ut som nerkissad snödriva efter något år och det dyrare priset får mig att fundera på om det är värt det, eller om vi ska köra trä i alla fall...
 
DrömBygge skrev:
Jag tycker vitt puts är snyggast, men efter skräck-läsning om fuktskador på nya hus med puts, och att den vita färgen ser ut som nerkissad snödriva efter något år och det dyrare priset får mig att fundera på om det är värt det, eller om vi ska köra trä i alla fall...
Putsfasad på stenhus och träfasad på trähus.
Det är den tekniskt sett bästa lösningen.


En målad puts kan sedan smutsas ner olika fort av olika anledninger.
Köldbryggor, materialval, omgivning, väderstreck, struktur, markbeläggning etc. är några av faktorerna som an spela in hur vit den vita väggen förblir på sikt.
 
Finjas prefab sandwich väggar har yttre betongskivan av vitcement med vitt stenkross i. Det borde vara superstarkt och inte flaga samt att om det skulle bli missfärgat tål det nog ganska hårdhänta rengöringsmetoder som t.ex. högtryckstvätt och kvastborstning.
 
Dymlingen. Menar du frilaggd Vitmarmor kross. Så är det bara 20-30mm som är vitcement och marmor. Dock så marmor väldigt porrös och suger åt sig allt skit och mossa gillar den. Dock helt den snyggast stenen för friläggning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.