Hej

Skall bygga badrum i ett hus byggt 1909. Golvet består idag av bjälkar, ca 150x200 med C/C 100. Ovanpå det finns två lager av gammalt golvplank, med lite diverse stickor och masonit emellan för att komma upp i nivå.
Spännvidden är som längst ca 3,5 meter.

Hur gör man enklas för att få en bra grund för klinkers? Det är svårt att få dit fler reglar mellan bjälkarna som är idag.

1. Riva bort allt gammalt plank och lägga 45x45 med typ cc 15 och sen golvspån 22 + ca 50mm fiberarmerat golvspackel på det?

2. Lägga golvspån direkt på bjälkarna och lägga tjockare spackel så det blir i stort sett självbärande?

3. Limma golvspån direkt på den gamla panelen och spackla på det. Känns sådär då panelen sviktar på en del ställen.

4. Annat??

Det finns ca 100 mm att spela på upp till färdigt golv.


mvh
Håkan
 
Jag tycker att du ska riva det gamla golvet, regla i med nya bjälkar till i alla fall c/c 600, men gärna c/c 300, lägga golvspån och sedan flytspackla minst 12 mm. Vad är det som skulle ställa till det med att regla i mer?
 
Hej

De befintliga bjälkarna ligger ingjutna i grundmuren. Det är svårt att få fast något nytt i muren, den är rätt så porös. Mest kalkputs.

Tror du inte på ngt av de alternativen jag skrev?


mvh
Håkan
 
Nja, jag tror inte något av dem är den bästa lösningen i alla fall.

Vad gäller infästning av nya bjälkar så löses det kanske enklast genom att du kortlar i mellan de befintliga bjälkarna, nära upplagen, och fäster de nya bjälkarna i kortlingarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.