Hejsan.
Jag blir mycket tacksam om nån kan ge mig råd ang detta:
Jag bor i ett radhus, soutteräng, byggt -73, i betong, platt tak där regnvattnet rinner ner i ett avlopp i väggen mitt på taket mellan fastigheterna.
Bytte fönster till 3-glas för 2 år sedan och troligtvis i samband med detta så har det blivit väldigt fuktigt inomhus.
Sätt som det märks på är enormt mycket kondens runt tilluftsintagen ovanför fönstrena (så mycket att det droppar och är det riktigt kallt ute så blir det isbildning), imma på glasögonen om man så bara går ut till brevlådan och tillbaks, och ett par gånger när det varit kallt och regnat har det hänt att det har blivit mörka fuktränder på väggarna precis mittför röret där regnvattnet rinner ner från taket och även där det går frånluftsrör från badrummet (kan också vara takläckage då takpappen är gammal, men jag har blivit tipsad att det kan vara kondens, och takläckage törs jag inte tänka på)
Jag har ingen fuktmätare så jag vet inte hur fuktigt det är.

Ett annat oönskat fenomen är att på övervåningen så fungerar tilluftintagen vid fönstren som frånluft och det blir kondens mellan rutorna

Den frånluft som finns är köksfläkten (på övervåningen) och en fläkt i vardera badrum/toalett.

Jag antar att frågan är hur ska jag göra för att bli av med fukten? Eller är det hur förbättrar man ventilationen?
En luftavfuktare? Det känns som det borde finnas bättre sätt.
Finns det luftvärmepumpar som reglerar fukten?


Om det verkar som jag inte är så hemma på detta ämne så stämmer det bra:)

Magnus
 
Du verkar i första hand ha problem med att luften tillförs stora mängder fukt. Finns det någon onormalt stor till luftfuktigheten?

Du bör nog ha en kontinuerlig fläkt som suger, för jag antar att badrumsfläktarna bara går vid behov.

Kanalen som regnvattnet rinner genom skulle jag isolera för att inte få kondens där.

Hur har dina grannar löst ventilationen?
 
Tackar för svaret.
Jag kan inte komma på någon onormal tillförsel av fukt, annat än 3 barn som duschar och badar då och då men i badrummet sitter en fuktstyrd fläkt modell billig (kan det ha nån betydelse?)

Hur ska man kunna isolera regnvattenavrinningen? Den är ju ingjuten i väggen.

En fläkt som suger kontinuerligt. Typ köksfläkten?
Är det en bra permanentlösning?

Vet ej hur grannarna har det  :-[

Jag köpte en fuktmätare igår och den säger 56-59% (står i köket). Det låter väl synnerligen normalt eller?
 
En fläkt som suger kontinuerligt är en ok lösning ur ventilationssynpunkt. Ett så kallat frånluftssystem. Kanske mindre bra ur energisynpunkt och idag så bygger man med värmeväxling.

Men jag hade satt in en fläkt. Jag har själv frånluftssystem, En takfläkt som med spirorör drar kontinuerligt från bad, toa, tvättstuga och klädkammare.
Ventilering bör ligga på att byta ut luften i huset varannan timme.
 
På vintern är det nog vanligare med torrare luft än så i bostäder, men samtidigt låter det ju inte alarmerande fuktigt. Å andra sidan är det väl när det är riktigt kallt som du har stora problem, och du vet inte vilken luftfuktighet du har då.

Ja, det var ju en klumpig lösning med ett takavlopp ingjutet i väggen... Är det alltså tapetserat direkt på betongen?
 
Hmm, vi som bor i en dragig timmerkåk ligger på 36-38% rf i köket.
19,2c inne, 1,7c utomhus.

Tycker över 50 låter mkt.
 
Vad har du för temperatur i rummen?

Är elementen avslagna i en del rum?

Om så är fallet så kan du få massor med fukt.

Min syster fick det när hon inte hade element i alla rum.
Visserligen en tillbyggd f.d. sommarstuga, men ändå.

Nu med värme i alla rum och fukstyrd fläkt i badrum är det bättre.

Sista åtgärden är att kontrollera alla /montera nya tätningslister.
Avsaknad av dessa skapar kondens på hennes 2-glas förstås.
 
Ventilation är ett bra sätt att transportera fukt. Hur många gamla oljeeldade hus som byter till bergvärme får inte problem med fukt i källaren (tvätten torkar inte etc) Den enkla lösningen är en luftavfuktare men den åtgärdar egentligen inte problemet utan bara de synliga konsekvenserna.
När vi lever, lagar mat, duschar vattnar blommorna etc tillför vi fukt till inomhusluften.
Den varma luften kan innehålla mer vatten än kall. Så fungerar regnmolnen - varmluft med mycket fukt stiger. När luften blir kallare kondenseras fukten och tillslut blir det regn.
Det är detta som händer kring dina tilluftsventiler! Varm fuktig inomhusluft möter kall utomhusluft.
Jag är rädd för att du måste ordna med minst en frånluftsanläggning. Suger kontinuerligt luft i sk "fukt och lukt utrymmen", läs kök, bad, tvätt etc.
Detta är oftast inga komplicerade lösningar och det är inte omöjligt att styra luftmängden i förhållande till utomhustemperaturen.
Vilket leder oss in på ekonomi - ren frånluft utan återvinning är ju ekonomiskt självmord med tanke på vad politiker i Sverige och inom EU planerar för att få ner energianvändningen.
Kan inte se vad du har för uppvärmning men -73 låter lite som direktel eller.....?
Om du har vattenburet kanske en frånluftsvärmepump skulle kunna vara ett alternativ?
 
Tack alla för svar.

En frånluftanläggning alltså.
Jag har direkt-el, vad finns då för ekonomiskt hållbart alternativ?

Jag läste att Daikin har en luft/luft-värmepump som avfuktar luften.
Är det nån som har åsikter om en sån?
Finns det inga luftvärmepumpar som byter ut luften?
 
En värmepump som byter ut luften kallas frånluftspump. Den återvinner värmen i luften som sugs ut, och för över den till varmvatten, tex varmvattenberedaren.

Vad som vore mycket effektivare i ett hus utan vattenburet värmesystem vore en balanserade ventilation med värmeväxlare så att värmen överförs från frånluften till tilluften som alltså blir förvärmd. Dock fordrar det en hel del rördragning som kan vara svår att få till i ett "färdigt" hus. Jag har lekt med tanken på att sätta in ett sådant system i vårt eget hus, hittade "gör det själv"-sats för 36 000 vill jag minns, inklusive alla rör. Du skulle ju kunna ha det på ovanvåningen och köra undervåningen på samma sätt som förut. Då har du väl en vind ovanför som du kan dra alla rören på.

Oups, ser nu att du har platt tak, finns det något kryputrymme under det?
 
DET var ruggigt !! Det verkar som skall gå till "börja från 0"
Småfläktar & köksfläktar är ej någon lösning.
Det måste till en fungerande ventilation.Ventilation är an ständigt varande botrförsel av luft.Således Kanalsystem fläkt som är för ditt hus.Tilluften kan jag ej begripa mig på.Det får man undersöks & tänka på.IS på insidan det var ruggigt.Det måste du fundera på. MVH. k.vonhage"hotmail.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.