Jag är nu pågång med mit garagebygge. Stomresningen kommer att ske efter sommaren, men innan dess ska jag mura ett varv leca-block på plattan. Då detta verkar vara en bra och beprövat metod är det säker en hel del på detta forumet som har erfarenhet av detta. Frågor:

- Skall leca-blocken fästas mot plattan på något annat sätt än med murbruk? Dubb i plattan? armering?
- Vilken dimension på lecablocken rekommenderas då väggen kommer att bestå av panel + 45x145 + 45x45 + invändigt ytskickt?
- Jag har sett att vissa har en tryckt syll (och syllpapp) mot lecan medan andra menar att man inte skall bygga in tryckta produkter i väggarna, synpunkter?
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Samtliga varianter ByggMax säljer är 19cm breda, bör väl funka fint för dig?
 
Ja, det var väl det som min lilla research kom fram till. Jag har lite större frågetecken gällande en ev. infästing av leca-blocken...
 
Du behöver inte fästa leka blocken med annat än med murbruk. Däremot kan du mura in kamstål eller gängstål mellan var annan sten för att fästa syllen. Kör du med kamstål så borrar du hål i syllen och lägger på syllpapp och syllen och sen böjer du kamstålet med släggan ner i syllen. Kör du med gängstål så drar du fast med en mutter och en bricka.
:)
 
Tack för det! Får se vad min snickare tycker...alla vet ju bäst själva!
 
Tack Kiwi, det var minsann väldokumenterat!
Jag ser att du även kör men en ram av tryckt virke för porten. Är det nödvändigt?
Jag har hört vissa självutnämnda "proffs" som inte anser att man skall ha tryckt virke i väggarna pga. att fuktigt tryckt virke avger illaluktande och inte så bra "gas". Men det är ju klart, har man väl fått in fukt har man nog större problem...
 
Racer414 skrev:
Tack Kiwi, det var minsann väldokumenterat!
Tackar, tackar....


Racer414 skrev:
Jag ser att du även kör men en ram av tryckt virke för porten. Är det nödvändigt?
Jag har hört vissa självutnämnda "proffs" som inte anser att man skall ha tryckt virke i väggarna pga. att fuktigt tryckt virke avger illaluktande och inte så bra "gas". Men det är ju klart, har man väl fått in fukt har man nog större problem...
Vet inte. Jag värderade att ha tryckta reglar där dom går ända ner till markplanet och därför kan suga upp fukt och ruttna, än allt annat. Och det är ju inte så att man skall bo i garaget. Illaluktande och dålig gas räknar jag med att mina två bilar avger i större mängder.
 
Ha ha!!!
ja, det gäller att ha lite perspektiv när "proffsen" sätt igång...
 
Mikael_L
Även om man får för sig att använda tryckt virke så tror jag att det är god ide att skydda det mot fukt så mycket det går. Dvs använd syllisolering mot betong/LECA alt en remsa åldersbeständig plast åtminstånde.

Allt för att i möjligaste mån undvika den tidigare nämnda lukten.
Tryckt regel som hela tiden hålls torr utvecklar nog inga lukter, såvitt jag vet.
 
Borde man inte känna av den 'dåliga lukten' när det regnar på altantrallen/trappen osv?
 
Mikael_L
Den vädras bort för bra där ... :)

Polarn har precis bytt all syll i sitt 70-talshus, så vill du diskutera giltigheten ang lukten, överlåter jag det gärna till en som just har åtgärdat "felet" för en kostnad av 300' :D
 
Redigerat:
Så rekommendationen är alltså att inte använda tryckt som syll, inte i ett garage heller?! :)
 
Mikael_L skrev:
Den vädras bort för bra där ... :)

Polarn har precis bytt all syll i sitt 70-talshus, så vill du diskutera giltigheten ang lukten, överlåter jag det gärna till en som just har åtgärdat "felet" för en kostnad av 300' :D
har ett hus från 77 o här funkar syllen super än så länge..
Sen är ju frågan, om du nu uppför garage, varför inte ta bort ett framtida ev problem.
 
1. Borra och skruva ner en expanderbult i plattan (i hörnen), ta sedan en mutterförlängare och skruva på ett gängjärn storlek 10. Då kan du borra hål i lecablocken och trä dem över dessa. Då vet du att garagehörnena är förankrade i plattan.
Många kör enbart med bruk, men det kändes inte tillräckligt för mig.

På lecan lägger du sedan asfaltpapp eller syllisolering (lättast att häfta det upp mot syllen innan den läggs dit).
Syllen fäste jag med långa lecaskruv 60 cc. (Anävänd inte trycktvirke).

Vi använde också 19 cm breda (liggande 120 regel, liggande 45, osb skiva 11 och gips 13). Det blir nästan exakt 19 cm tjockt. Då slutar väggen jämnsmed lecablocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.