33 558 läst · 16 svar
34k läst
16 svar
Leca mot betongplatta
Sida 1 av 2
Jag är nu pågång med mit garagebygge. Stomresningen kommer att ske efter sommaren, men innan dess ska jag mura ett varv leca-block på plattan. Då detta verkar vara en bra och beprövat metod är det säker en hel del på detta forumet som har erfarenhet av detta. Frågor:
- Skall leca-blocken fästas mot plattan på något annat sätt än med murbruk? Dubb i plattan? armering?
- Vilken dimension på lecablocken rekommenderas då väggen kommer att bestå av panel + 45x145 + 45x45 + invändigt ytskickt?
- Jag har sett att vissa har en tryckt syll (och syllpapp) mot lecan medan andra menar att man inte skall bygga in tryckta produkter i väggarna, synpunkter?
- Skall leca-blocken fästas mot plattan på något annat sätt än med murbruk? Dubb i plattan? armering?
- Vilken dimension på lecablocken rekommenderas då väggen kommer att bestå av panel + 45x145 + 45x45 + invändigt ytskickt?
- Jag har sett att vissa har en tryckt syll (och syllpapp) mot lecan medan andra menar att man inte skall bygga in tryckta produkter i väggarna, synpunkter?
Du behöver inte fästa leka blocken med annat än med murbruk. Däremot kan du mura in kamstål eller gängstål mellan var annan sten för att fästa syllen. Kör du med kamstål så borrar du hål i syllen och lägger på syllpapp och syllen och sen böjer du kamstålet med släggan ner i syllen. Kör du med gängstål så drar du fast med en mutter och en bricka.
Eftersom bilder säger mer än ord;
http://ahl.infogate.se/garage2005/syllar.html
Bara lecablock 190 breda, fästa med murbruk och sedan syllpapp + tryckt syll som sitter fast med pluggad frans träskruv. Stabilt.
http://ahl.infogate.se/garage2005/syllar.html
Bara lecablock 190 breda, fästa med murbruk och sedan syllpapp + tryckt syll som sitter fast med pluggad frans träskruv. Stabilt.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Tack Kiwi, det var minsann väldokumenterat!
Jag ser att du även kör men en ram av tryckt virke för porten. Är det nödvändigt?
Jag har hört vissa självutnämnda "proffs" som inte anser att man skall ha tryckt virke i väggarna pga. att fuktigt tryckt virke avger illaluktande och inte så bra "gas". Men det är ju klart, har man väl fått in fukt har man nog större problem...
Jag ser att du även kör men en ram av tryckt virke för porten. Är det nödvändigt?
Jag har hört vissa självutnämnda "proffs" som inte anser att man skall ha tryckt virke i väggarna pga. att fuktigt tryckt virke avger illaluktande och inte så bra "gas". Men det är ju klart, har man väl fått in fukt har man nog större problem...
Tackar, tackar....Racer414 skrev:
Vet inte. Jag värderade att ha tryckta reglar där dom går ända ner till markplanet och därför kan suga upp fukt och ruttna, än allt annat. Och det är ju inte så att man skall bo i garaget. Illaluktande och dålig gas räknar jag med att mina två bilar avger i större mängder.Racer414 skrev:Jag ser att du även kör men en ram av tryckt virke för porten. Är det nödvändigt?
Jag har hört vissa självutnämnda "proffs" som inte anser att man skall ha tryckt virke i väggarna pga. att fuktigt tryckt virke avger illaluktande och inte så bra "gas". Men det är ju klart, har man väl fått in fukt har man nog större problem...
Även om man får för sig att använda tryckt virke så tror jag att det är god ide att skydda det mot fukt så mycket det går. Dvs använd syllisolering mot betong/LECA alt en remsa åldersbeständig plast åtminstånde.
Allt för att i möjligaste mån undvika den tidigare nämnda lukten.
Tryckt regel som hela tiden hålls torr utvecklar nog inga lukter, såvitt jag vet.
Allt för att i möjligaste mån undvika den tidigare nämnda lukten.
Tryckt regel som hela tiden hålls torr utvecklar nog inga lukter, såvitt jag vet.
har ett hus från 77 o här funkar syllen super än så länge..Mikael_L skrev:
Sen är ju frågan, om du nu uppför garage, varför inte ta bort ett framtida ev problem.
1. Borra och skruva ner en expanderbult i plattan (i hörnen), ta sedan en mutterförlängare och skruva på ett gängjärn storlek 10. Då kan du borra hål i lecablocken och trä dem över dessa. Då vet du att garagehörnena är förankrade i plattan.
Många kör enbart med bruk, men det kändes inte tillräckligt för mig.
På lecan lägger du sedan asfaltpapp eller syllisolering (lättast att häfta det upp mot syllen innan den läggs dit).
Syllen fäste jag med långa lecaskruv 60 cc. (Anävänd inte trycktvirke).
Vi använde också 19 cm breda (liggande 120 regel, liggande 45, osb skiva 11 och gips 13). Det blir nästan exakt 19 cm tjockt. Då slutar väggen jämnsmed lecablocken.
Många kör enbart med bruk, men det kändes inte tillräckligt för mig.
På lecan lägger du sedan asfaltpapp eller syllisolering (lättast att häfta det upp mot syllen innan den läggs dit).
Syllen fäste jag med långa lecaskruv 60 cc. (Anävänd inte trycktvirke).
Vi använde också 19 cm breda (liggande 120 regel, liggande 45, osb skiva 11 och gips 13). Det blir nästan exakt 19 cm tjockt. Då slutar väggen jämnsmed lecablocken.