Jag mitt dumma spån lyckades göra ett hål i ett 25mm grått plast rör med tigersågen när jag kapade rör igår!
Det sitter jättetrångt till så att byta röret e inte aktuellt!
Skulle det kunna funka att smeta på nått lim? Eller plastic steel kanske....plastic padding???
Nått förslag...???

J P-A
 
Hej!
25 mm grått plaströr? Det var ett smalt rör...vad är det till?
Plastic padding bör ju gå bra om det är "avlopp". Det måste väl snarare vara ngt slags dräneringsrör?
 
Nä,det är ett kallvattenrör som förre ägaren i huset satt dit....
Sen övergår det till kopparrör...
Jag köpte Leak-fix på Jula och smetade på.... Har inte vågat koppla på vattnet än....väntar tills imorgon!
 
Plaströr till vatten...... är du säker? Är det inte alupex eller något? Jag skulle nog inte våga smeta på leakfix eller något annat heller för den delen om det handlar om vatten och det sitter trångt till. Hade det suttit lätt till hade man kunnat prova med något medel och haft kontroll på det ett tag.
 
Det är inte så att det gråa plaströret är ytterröret till ett PEX rör-i-rör? I så fall går det en vitaktig PEX-slang inuti den gråa slangen. Om du har tur kanske PEX:en i så fall har klarat sig och det är möjligt att täta ytterslangen då den vanligtvis inte är trycksatt.
 
phl skrev:
Det är inte så att det gråa plaströret är ytterröret till ett PEX rör-i-rör? I så fall går det en vitaktig PEX-slang inuti den gråa slangen. Om du har tur kanske PEX:en i så fall har klarat sig och det är möjligt att täta ytterslangen då den vanligtvis inte är trycksatt.
Nä,sån tur har jag inte! Det är ett 25 mm grått hårdplaströr som sen övergår till ett kopparrör.
Skulle tro att det behövs bytas men det är inbakat mellan framlednings och returrören så det är inte så lätt!
Gjorde som så att jag kletade på Leak-fix inrån Loctite samt armerade med glasfiberväv! Nu skall jag koppla på vattnet igen....håll tummarna!

J P-A
 
Kan det vara en bit PEM-slang som du har sågat hål i? Inte för att det spelar någon egentlig roll, men man blir ju nyfiken på vad det är du har där borta. :)
 
Exakt vilken nyans av grått är det på röret? Är det fler färger? PEM-slang som används till vatten brukar vara svart med två tunna blåa ränder.
 
Om det finns någonting jag aldrig skulle fuska med så är det lagning av ett vattenrör. Om din lagning släpper (vilket den antagligen kommer göra förr eller senare) så kan det bli ganska stora skador fort. Och jag tror inte försäkringsbolaget är pigga på att ge ersättning för något sådant. Möjligtvis drulleförsäkringen.
 
jon_h skrev:
Om det finns någonting jag aldrig skulle fuska med så är det lagning av ett vattenrör. Om din lagning släpper (vilket den antagligen kommer göra förr eller senare) så kan det bli ganska stora skador fort. Och jag tror inte försäkringsbolaget är pigga på att ge ersättning för något sådant. Möjligtvis drulleförsäkringen.
Yepp! Det höll inte.... började läcka direkt!!!:mad:
Måste försöka skarva till det nu...men med vad!
Röret är 25 mm ytterdiameter... ca 2 mm tjocka väggar...
Det är ingen PEM slang utan mörkgrått hårdplaströr med limmade vinklar!
Kan man sätta klämmringkoppling på ett sånt rör med hylsa??? Och sen fortsätta med prisolrör....

J P-A
 
Hej!
Låter inte som någon dröminstallation... :(
Klämringskoppling...njae, det måste nog vara en som tillverkaren av plaströret tagit fram i så fall. I alla fall måste det vara kopplingar gjorda för plaströr.
Det bästa är att ta och byta den plaströrsbiten från början till slut. Jag menar har de fått dit den borde du kunna byta den. Om den inte byggts in förstås...men byt är mitt tips.
PROVISORISKT kan man täta med en bit gummi och en slangklämma som man drar lagom hårt så man inte spräcker röret ännu mer... :surprised: Det kan bli någorlunda tätt om det bara är ett snitt du gjort i röret men troligt är att det kommer att droppa lite. (Brukar täta läckande VVC ledningar med det tills rörmokaren kommer...)
 
JPA666 skrev:
Yepp! Det höll inte.... började läcka direkt!!!:mad:
Måste försöka skarva till det nu...men med vad!
Röret är 25 mm ytterdiameter... ca 2 mm tjocka väggar...
Det är ingen PEM slang utan mörkgrått hårdplaströr med limmade vinklar!
Men vi måste få klarhet i vad det är för slags rör! Kan du inte lägga ut ett foto här?
Om det inte är rör-i-rör så skulle jag föreslå att du byter ut alltihop mot riktiga kopparrör.
 
Låter som tryckpvc typ sånt man använder till polen eller kemikalie!
 
Säkerligen kemirör som har böjar som man limmar ihop
 
Juppz,det var ett sånt "kemikalierör" som förre ägaren hade satt dit!
Jag fick riva takpanelen en bit bort och kapa röret där... Sen bort med plaströret och skall nu försöka mickla dit ett 22 mm kopparrör istället... Trist bara att det är TRÅNGT!!!!! Blir nog bäst att köra mjukt prisolrör skulle jag tro!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.