Jag har ett källarutrymme, en yttervägg med Pordrän på utsidan o tre innerväggar med gips/stålreglar samt betongplattan som golv.
Tänkte inreda med bastu o dusch.
Min fundering gäller golvet, jag har förstått att inte lägga tätskikt på betonggolvet för att låta fukten underifrån kunna ventileras, men om jag lägger klinkers på golvet o sedan har en dusch så kommer ju fukten från duschen att gå ner under klinkern o sedan kunna spridas därifrån in i innerväggarna. Eller tänker jag fel?

Borde jag jag använda duschkabin kanske?
 
Duschkabin är en bra lösning. Eller så tätskiktar du bara där duschplatsen ska vara, alltså där plattorna kommer vattenbegjutas.
 
Jon_h:
Hehe, det var nog det snabbaste forumsvar jag upplevt nånstans... :)
Och i bastun som kommer att vara i samma utrymme som duschen med samma klinkergolv, fuktspärra även det golvet eller är det onödigt, mot vattenet som rinner ned från aggregatet?
 
Äh, jag har varit snabbare än så.. :)

Jag tycker nog inte att det behövs egentligen, det vatten som kommer på golvet där torkar upp så pass fort. Men det skadar inte heller att tätskikta lite däromkring.
 
Då återstår bara väggarna (innerväggarna), men de behandlas väl som vilket badrum som vanligt? Hade iofs tänkt hålla budget så det blir nog vårtumsfärg på fiber, det är väl fortfarande ok med rya regler?

På tal om våtrumsfärg o väggar, behövs våtrumsfärg i ren toalett utan bad/dusch?
 
Väggarna kan målas med våtrumsfärg. De nya regler jag tror du syftar på handlar om keramik, BBV. Pratar du om boverkets nya regler så uppfyller färgerna inte den generella ångtäthetsgränsen, men den behöver man bara uppfylla om underlaget är känsligt. I ditt fall är det inte det, och det är helt okej att köra med våtrumsfärg.

Våtrumsfärg behövs inte i ett toalettutrymme.
 
jon_h:
Du är en förträfflig informationskälla så jag bombar med ännu en fråga, taket.
Hade tänkt pendla ned (utanför bastun alltså) akustikfiberplattor i alu-profil (sådana som man ser i offentliga lokaler o kontor etc). Inte för att det är supersnyggt, men det är enkelt och dessutom för att det går rör i taket som jag inte vill bygga in.
Vad har du för erfarenhet av detta i en sådan miljö? Borde man täcka råsponten (som är synlig nu) med gips/våtrumsfärg först o sedan akusitkplattorna?
 
Jag har faktiskt ingen erfarenhet alls av detta, men jag kan inte se att det skulle vara några problem. Jag tycker inte att du ska bry dig om att täcka virket först, utan lämna det som det är. Tänk på att du behöver bra ventilation i din källare, inte bara för takets skull, utan för väggar och annat också.
 
Det huset som vi har köpt hadde vi tänkt att bygga ett badrum med dusch badkar bastu och tvättstuga i källaren.( allt i samma rum)
Problemet är bara att bottenplattan är fuktig... går det att uppfylla våra önskningar endå eller måste vi dränera?
Tänkte om man lägger klinker på golver och kaklar väggarna...

Välldigt tacksam för svar..
 
Fungerar gör det nog, men fukten kommer märkas. Jag hade lagt ner det extra arbetet med att dränera, bila upp golvet, isolera och gjuta ny platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.