Hej hej,

Skam den som ger sig, Vi har nu tagit steget in i trädgårdsträsket på allvar. Bakgrund:

Vi köpte ett nybyggt hus i Maj förra året med en minst sagt "grov" trädgårdslösning. Sprängsten och x antal ton urgröpt sluttningstomt.
Vi är vana med att göra allt själva när det kommer till lägenhetsfix så en villa med tillhörande lerhög till tomt skulle inte bli ett problem... :p
Efter 20 lastbilslass med fyllnadsjord och därmed begränsad utsikt och plånbok såg trädgården om möjligt värre ut.
Detta kan enkelt fixas med en grävmaskin! Efter ett antal samtal till uthyrare kom skönheten/odjuret på plats. En 3,5 tons leksak var min, bara min! ;D
Att köra grävmaskin är busenkelt, precis som att flyga helikopter. Enligt Discovery Channel...
5 dagar senare och en massa grävande har vi faktiskt en grovplanerad trädgård med etage och fina linjer. Nu skall matjorden på och om vi har tur kanske det en dag faktiskt blir en gräsmatta man kan vara på.
Prismässigt är det faktiskt mycket bra att köra maskin själv. Det tar ett par timmar att bemästra den men sedan kan man faktiskt göra underverk.

Nu till frågan:
Ytan är ca 400 kvm varav en del i slänt - vänder således till experterna på detta forum.
Rulla eller så?

Btw - mördasniglarna är mjuka, grävmaskiner är hårda.

 
Jag fick nöja mig med en 900 kilos mini men det var ett lyft från den man hadde i sandlådan som liten.

Men visst är det ruggigt kul att köra dem. Hittills har jag sått all gräsmatta utan några större problem så jag är partisk i den frågan
 

Skulle vilja säga att det beror på hur du måste använda gräset. Vi har ganska liten tomt och är mer eller mindre tvugna att gå från dag ett där vi skulle lägga gräs, så valde vi rulla. Det var inte mer än 250 kvm heller så prislappen blev inte allt för stor. Vad gäller kvalitet och chans att lyckas med bra matta är det nog hugget som stucket enligt tidigare trådar på forumet.

summering:
Det som avgör är
1) Kostnad (3 kr/ 20 kr)
2) Hur snabbt du måste börja gå på gräset.

///Johan
( 1.8 tons CAT för tomtplanering.
Erfarenhet: Planeringskopa är ett måste!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.