Vi håller på och planerar vår trädgård och kommer att behöva fälla träd så småningom. Ni som har erfarenhet, vad har det kostat för er att fälla träd och få det bortforslat. Vad är dyrast, är det själva trädfällningen eller är det att ta hand om det efteråt?

Vi bor i Sthlms-trakten och har fler träd som ska ner.
 
Det beror på en massa olika faktorer. Är det "svåra träd", som lutar eller riskerar att falla över byggnader, ledningar eller något annat? Om inte, så finns det en massa "vanliga människor" med motorsåg som kan hjälpa dig. Riset får du antingen elda upp eller köra till återvinningscentral (beroende på hur tätbebyggt du bor, och kommunens regler). Ved finns det alltid folk som vill ha. Kapa upp i lagom bitar och annonsera på Blocket.

Är det knepiga trän att ta ner, kontakta en firma, det finns annonser i tidningar, på Blocket.se, på Eniro... De kommer att ge dig mer råd, och kan ofta kostnadsfritt ge dig ett kostnadsförslag på det du vill ha ner.

Fundera också på om ni vill ha bort stubbarna. Det är lite jobbigare för gemene man, och kräver en insats, det också.
 
Kan finnas folk som är villiga att ta hand om skräpet om de får veden. Beror också naturligtvis på hur lättfält det är och villken sorts träd.
 
som någon skrev, sök på trädfällning på blocket så får du nog en drös med träffar. Men är det något riskabla fällningar, så bör man nog inte ta vem som helst. Inte kul om det händer något.

Har precis själv fällt ett av två träd, mitt emellan mitt och grannens förråd /altan. Frågade vår lokale skogsbonde. Trodde jag skulle svimma när han räknade med 5-6tusen för dom två träden. Men då ville han även plöja igenom hela gräsmattan och komma in med sina skogsmaskiner.

Så jag tog batteri-tigersågen och gav mig upp i trädet och på ett par timmar var det bara stammen kvar som jag tog med motorsågen.. :)
 
Vi lät fälla på vår nyköppta tomt 2 stora popplar som hade växt in i telefonledningar, och var ca 4 meter från huset -dvs dom fick ha en lift. Vi begärde 3 offert, alla var mellan 12 000-15 000. Ett företag (Trädfällarlaget) ringre någon vecka efter offertbegärning och erbjöd att göra jobbet för 9 600 för att dom kom nästa dag. Hade tydligen inget att göra och stillastående maskiner kostar. Så förbaskat dyrt är det.

Enligt alla företag som vi frågade är inte själva fällandet i sig dyrt, det kunde dom ha gjort för någon tusenlapp. Däremot bortforssling kostade minst 2/3 av priset.
 
Kan förstå det, fälla träd går snabbt, ta hand om "resten" är 90% av tiden.
Stubbarna tar lite tid också, vi hade nästan 100 stubbar till slut så vi köpte en egen stubbfräs, bara 30 kvar (puh)
 
Använt http://www.pgstradfallning.se/, 3000:- för en större björk och en tall ett par meter från huset. Sektionsfällning, jobbet tog ca en halv dag, de forslade bort riset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.