Behöver man isolera spiroröret från fläkten som går igenom vinden upp på taket?
 
Ja, det tycker jag att du ska göra.

Flyttar tråden till "ventilation".
 
Tripod skrev:
Jag tror snarare att det är denna du ska använda
[länk]

har du kvar instruktionsboken till fläkten så står det nog där vad du ska använda. (gjorde det i min)
Fast nu är det ju en badrumsfläkt, ingen köksfläkt.
 
Eftersom det bara är från badrummet räcker det att du sveper in kanalen med värmematta med papp på (räcker med 5cm). Enklast att fixera med vanlig spoltråd runt.
Isoleringen är bara till för att plåtkanalen inte skall kylas ned på vintern med risk för kondens i kanalen.
 
FrittDrag_II skrev:
Eftersom det bara är från badrummet räcker det att du sveper in kanalen med värmematta med papp på (räcker med 5cm). Enklast att fixera med vanlig spoltråd runt.
Isoleringen är bara till för att plåtkanalen inte skall kylas ned på vintern med risk för kondens i kanalen.
Blir det billigare/bättre än det jag länkade till då? Tyckte det var smidigt och ska ev köpa takhuven från samma ställe.
 
Helt klart billigare, kommer inte ihåg priset i huvet på vanlig "byggmatta". överbilven matta kan du bara rulla ut på vinden som lite extra isolering på vinden.
Kollade lite på nätetm hittar inte helt rätt ... men en på cirka 11x1.2meter kostar max 400 kr

Bäst beror på hur du skall montera, den "slangen" du länkar till måste man trä på från början byggmatta sveper man runt efteråt.
 
Jag behöver bara en dryg meter så att köpa 11 meter är inte intressant. Ser varken nackdel eller fördel med att behöva trä på den där slangen.
 
Isolerslang ÄR bökig att montera. Du måste sätta en förminskning i änden på röret annars puttar man ut isoleringen från själva slangen när man trär på den. Och som Fritt Blås säger så måste man sätta på slangen först, sedan få röret på plats och skruva ihop med slangen "i vägen".
 
Okej då vet jag det. Har en del isolering med papp, är det det som är byggmatta?
 
ThomasLindgren skrev:
Har en del isolering med papp, är det det som är byggmatta?
Jepp går bra med den, inte så noga vilken sort isoleringen har du bara för att undvika kondens i kanalen.
Pappen på gör att den är lite trevligare att jobba med ;)
 
Skitbra, då har jag ju allt som behövs. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.