Jag har en ganska stark röjsåg och slår mycket gräs varje år eftersom vi har en halvmil elstängsel att hålla rent under.

Jag har haft mycket problem med att tråden har gått av väldigt lätt på fler olika modeller av trimmerhuvuden och med olika trådar.

Har fått tipset av flera handlare att man skall lägga tråden i en hink med kallt vatten över natten, fick även detta råd direkt från Oregon. Löjligt! Vad skulle lite kallvatten ha för effekt på en nylon lina? Ingen alls blev min erfarenhet. Utom att den blev blöt förstås. :mad:

Fick sedan tipset av en STS butik att koka linan i en 10-15 minuter och sedan låta den svala i vattnet. Funkar utmärkt! En lina som höll max 5 minuter innan kunde man nu köra med i mer än en timme, och man känner på tråden att den är märkbart mjukare och smidigare.

Bara ett tips om nån har samma problem som jag hade. :)
 
  • Gilla
wolw och 1 till
  • Laddar…
Detta hade jag aldrig hört talas om tidigare. Låter dock som ett bra tips som absolut måste testas. Tack för tipset!
 
Enligt STS killen så gör alla proffs på detta sätt.
 
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/92273-vaelja-trimmertrad.html

eller så köper man den grunken som diskuteras i den tråden . helt suveränt och du slipper koka tråd.

Förresten, vem kommer på att: -Hoppsan, tråden går av. Jag tar nog och går in och kokar den tillsammans med potatisen...

Ibland funderar man ju på var lösningar kommer ifrån, är det vad som kallas "thinking outside the box"??? För helt naturligt känns det ju inte att börja koka trimmertråd....
 
Det är väl inte helt otippat att ett materials egenskaper ändras efter upphettning? Jämför exempelvis med härdning/glödgning av koppar och stål.
 
jaja...JAG skulle iaf inte börja koka trimmertråd ...men det är tur att andra tänker annorlunda så man slipper krångla...:)
 
Jag skulle definitivt lägga trimmertråd i vatten om man har en gammal rulle som legat länge öppet i garaget. Att polyamid(=nylon)detaljer tar åt sig vatten och samtidigt får ändrade egenskaper är ett faktum(~mjukare, segare och ändrade dimensioner). Därför är polyamiddetaljer även lagringskänsliga, och i vissa fall brukar man ställa krav på att detaljerna ska vara konditionerade och levereras i lufttät påse.

Eftersom amidplaster tar åt sig vatten sväller den även, samtidigt som den blir segare och inte spricker(trimmertråd som går av) lika lätt.
 
Att man kan lägga en gammal rulle i blöt innan man början använda den har man hört. Men koka tråd var gång låter lite jobbigt.

Hade istället kört på denna modellen
JetfitFadenkopf4F_den.jpg
 
gadeberg skrev:
Att man kan lägga en gammal rulle i blöt innan man början använda den har man hört. Men koka tråd var gång låter lite jobbigt.

Hade istället kört på denna modellen
[bild]

Detta är den modell jag kör med fast min har 4 st trådar.

Flexiblade, och den tråden kör man av ganska lätt med en stor röjsåg.

4 mm tråden håller mycket sämre än 3.5 mm kom både jag och Oregon fram till.

Men efter att ha kokat hela rullen med tråd så håller allt mycket bättre.

Det räcker tydligen att koka tråden en gång per säsong om man sedan förvara den bra. Koka varje gång är nog inte aktuellt.
 
Aha, jag är väldigt nöjd med Flexibalde tråden. Kör du mycket sly och det inte är för mycket sten kanske en slylkinga är lämpligt?
Går dom av inne vid huvudet då?
 
Nej jag kör mest gräs men naturen här är ganska fientlig med mycket sten och annan skit.

Tråden går inte av utan slits utfrån och in.

Jag är också mycket nöjd med Flexiblade men efter att ha förbrukat ca 20 meter tråd på hela förra säsongen och därefter gjorde av med resterande 7 meter på rullen på en dag så insåg jag att nått var fel.

När jag köpte en ny rulle med ännu grövre tråd och den förbrukades ännu fortare så surnade jag till lite och började prata med tillverkaren.

Dom trodde att jag hade fått en rulle som var tillverkad förra året och rekomenderade lösningen med kallvatten.
Vidare sa dom att dom löst detta problem genom att dom ny förpackningarna hade en skummgummibit som skulle hålla kvar fukten i tråden.
Med tanke på att detta är en helt öppen förpackning så tvivlar jag på att detta funkar.

Men som sagt efter kokning så är alla problem lösta.

Jag klipper min tråd själv, undra vad man kan komma upp i för timmlön för detta arbete jämfört med att köpa färdigklippta?!
 
Den är nog rätt hög :) Dom där tuberna med färdiga längder är rätt dyra
 
Gammal tråd (haha)
Kan man inte använda en rostfri wire med lämplig diameter?
Man gör en liten svetsplutt i änden så den inte fransar sig.
Har en Husqvarna med 2 st trådar (vet inte effekt)
 
Det är direkt livsfarligt när dom brister och därför förbjudet såvitt jag vet.

Mitt bästa tips för att inte tråden skall brista är att inte köra på fullgas. Min stora röjare kan nästan gå på tomgång vid gräsröjning.
 
Redigerat:
Tack.
Mycket bra svar.
Jag skrotar ide'n med wire direkt.
Annars så kör jag också bara på så mycket varv som behövs. Vanligen ungefär som "förhöjd tomgång"

Ska testa med kokad tråd vid nästa tillfälle.

Ha det bra allihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.