P
Arbetet fortgår. Dränbrunnen är nu nedgrävd men stötte dock på en del problem som jag iof visste skulle komma. Frågan är om jag bara ska fylla upp med grus till bergets högsta punkt och lägga dräneringslangen där. Har en extra slang som jag funderar på att lägga en bit untanför som extra dränering. Dom två vattenfyllda groparna ligger dock under golvnivåen i garaget så det kanske inte är så farligt och sedan ska det visst vara en gjuten mur en bit utanför för att avleda vattnet som jag dumt nog inte grävde upp för att kolla när jag ändå höll på, men gjort är gjort. Det gamla tegelröret fungerar men jag vet inte vart vattnet tar vägen, in under garaget någon stans skulle jag tro.

Edit:

Vattnet i groparna har jag själv spolat i för att se om det sjunker undan. Grundvattnet ligger nog 50-100cm under den nivån nu.
 
  • P6210004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dränbrunn1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dränbrunn2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pöl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • slang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser mycket bra ut!
 
P
Stenkista med inspektionsrör klart.
 
  • stenkista.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Nu har blästerkungen varit här och så har jag tvättat av väggen med högtryck. Blev lite att putsa i :)
 
  • blästrat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blästrat1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blästrat2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Nu är väggen putsad och alla skivor monterade. Räknade lite fel så det blev ett helt paket över. Frågan är om jag ska spara det/lämna tillbaka eller dela alla skivor på mitten och sätta ett lager till längst nere. Det blir ju bara 37cm upp så frågan är om det gör någon nytta?
 
Redigerat:
P
Skivorna
 
  • pordrän.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pordrän1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Dagens arbete. Ångrar att jag inte hyrde en maskin igen, TUNGT!
 
  • återfyllning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • återfyllning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • åetrfyllning3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Då var det igenfyllt. Helt klart värt 1000:- för några timmar med en minigrävare. Nu återstår att jämna till och plocka bort alla stenar som kom fram samt lite matgjord och gräsfön. Hur mycket ska man räkna med att marken sjunker med tiden?
 
Jag kommer in lite sent i projektet men.....


....jag förstår inte riktigt din tanke med stenkistan och dränbrunnen.

Om jag fattat rätt har du en stenkista på lägsta punkt. Lite högre har du en dränbrun som samlar vatten från dränrören runt huset. Dränbrunnen har ett litet magasin som efter fyllnad rinner över i stenkistan.

Om du gjort rätt med takavvattningen (dvs den rinner inte ner vid husgrunden och belastar dräneringen) så är det iprincip bara stigande grundvatten som ska hanteras av dräneringen+stenkista. Det första som vattenfylls när grundvattnet stiger är din stenkista och därför kommer den inte fungera.

På skissen från Gadeberg anar man också markör som ansuts i toppen på dränbrunnen - det är väl inte takvatten får man hoppas?

Angående dränbrunn och inköp i stockholm. Jag köpte mitt rör på MDTAB, ink ett bottenlock som ska göra brunnen tät. Hål borrade jag själv med sticksågen. Jag köpte en 2,5m bit och fick först betala 2400sek (!!!!!!). Efter en liten omförhandling blev priset 900sek. Fortfarande dyrt men ändå lite rimligare. Det borde gå att hitta billigare på annat håll, iaf om man har lite bra kontakter eller tur. Jag hade vid tillfället lite bråttom och kunde inte jaga bästa pris.
 
P
Dränbrunnen ville jag ha för att ha koll på vad som händer och visar det sig att den blir vattenfylld får jag skaffa en pump. Finns inget dag vattensysten där vi bor och åt alla andra håll än där stenkistan ligger är det berg som ligger högre än dräneringen.
Sten kistan ligger så lågt det gick p.g.a av berg och visar det sig att den inte fungerar så får det väl som sagt bli en pump i dränbrunnen. Markröret blev över och det satte jag där för att kunna kika ner i stenkistan om det finns något vatten i den.

Takavvattningen kommer att leda ut på gräsmattan mot tomtgränsen och inte ner i stenkistan.
 
P
Gjorde en snabbskiss hur det ser ut. Hur menar du att jag skulle ha gjort annorlunda?
 
  • dränering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peter_K skrev:
Gjorde en snabbskiss hur det ser ut. Hur menar du att jag skulle ha gjort annorlunda?
Du borde lägga stenkistans underkant på cirka en meters djup och sedan pumpa vattnet från dränbrunnen till stenkistan.

Jag har precis samma problem som du, inget naturligt fall ut från tomten. Jag har nöjt mig med att gräva ner dränbrunnen. Om det visar sig att den fylls med vatten stoppar jag dit en billig dränkbar pump och pumpar vattnet ut på gräsmattan.
 
P
Jo men då kan jag ju utnyttja mitt fina inspektionsrör och låta vattenet rinner ner där.Stenkistan är ganska hög så det borde fungera och bergrunden sluttar som tur är från huset mot stenkistan. Hålet i dränbrunnen går ju alltid att plugga igen. Barnen är små och smidiga så jag får väl skicka ner en av döttrarna :)
 
Peter_K skrev:
Barnen är små och smidiga så jag får väl skicka ner en av döttrarna :)
Huwa. Jag har haft världens ågren för detta 40cm rör. Trillar man ner kommer man ju inte upp igen.... Nu ligger det 3 st decimetertjocka stenplattor i granit på hålet så då känner jag mig säker på att min treåring inte druttar ner i hålet och helt plötsligt är borta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.