Någon som har en uppfattning om vad man sparar om man tar ner eget virke och sågar själv allt till regelverk, brädfodring, råspont t. tak, lister och foder???
 
Har du redan ett sågverk och hyvel så kan du kanske få lönsamhet i det, annars så kan det bli lite knepigt om man skall ta hänsyn till arbetstid, inkörningstid etc.

Kolla på www.logosol.se

/Kent
 
Jobbar på såg. Min arbetstid kostar gratis.
 
Jag har precis gjort det du menar. Jag har fått och köpt c:a 150 m3 virke, gran och tall, och nu sågat det i alla behövliga dimensioner. Det blev c:a 13000 lpm virke. För detta ändamål köpta jag ett Woodmizer LT40 bandsågverk och en Logosol PH260 fyrkutterhyvel. De säljer jag när jag är färdig. Troligen till samma pris jag köpte dem för. Om man slår ett snittpris på virket på 15:- lpm på det färdiga virket så blir det ju runt 200 000:-, förmodligen blir besparingen bar myckets större då detta förmodligen är mycket i underkant med tanke på att virket nu räcker till ALLT. Stomme, golv, lister etc. Bara furugolvet lär väl kosta 40000:- - 50000:- om man köper det till ett hus på 160 m2.

Vi har lagt ned runt 200 timmar på detta hittils. Jag är inte hundra på att man får kalkylen att gå ihop om man skall ha betalt för varenda timme men å andra sidan gör man väl inte det när man fiskar eller spelar golf heller. Resultatet, att få i ett hus man sågat brädorna i, måste ju vara obetalbart om man är det minsta intresserad av trä.

Vi hade dessutom en massa ek på tomten vi tagit ned och de skall bli fönster, golv, kök och trapp. Men det är en annan historia...

Lycka till med ditt sågande.
 
tog ner fallna träd från egen skog o betalade endast för sågning.
blev reglar i olika dimensioner.

räknade ut att detta kostade högst en tredjedel mot i bygghandeln.
 
Hur mycket skulle man få i ersättning om man sålde 150 m3 timmer till sågen då? ca 60 000 kanske? (400kr/ m3) För det får man knappast virket till ett helt hus.....
 
Sedan skall det ju inte heller förglömmas att det vill till att ha all den tid, energi och ork som går åt för att såga/hyvla allt virke till ett hus..
 
Vi håller som bäst på att såga till inredningen av vår övervåning. Har inte betalat något för virket (egen skog) och sågar på svärfars sågverk, så den enda kostnaden är egen arbetstid + el. Räknar med att det lönar sig, åtminstone på detaljer som 160 kvadrat pärlspont, lister etc som kostar skjortan att köpa. Reglar och övrigt planhyvlat virke som går åt går ju dessutom väldigt fort att såga när man ändå håller på.

Angående arbetstid är det i mitt fall en verklig kostnad då jag har ett jobb där jag timdebiterar kund (dvs ledig = förlorad intäkt), men jag brukar räkna att om jag jobbar med huset så betalar jag bara 22% i skatt på min arbetstid jämfört med 65% när jag jobbar åt kund..
 
Men det är ju klart att det blir billigare om man har eget virke och sågar gratis (förutom el)... Man räknar väl inte med egen tid utan sågar på "fritiden".

Fast det är lite oklart om kjl har egen skog eller om han tänker köpa..? Och han tänker kanske ta tjänstledigt för att såga?
 
Redigerat:
Kostnaden för virke till vårt hus är beräknat till 180.000:-
Så vi tänkte att den summan spar vi om vi hugger till allt virket i egen skog.
Sagt o gjort, vi drog igång i vintras, insåg att det går massor!
Vi gav upp att hugga manuellt och skördare o skotare beställdes.
En del hann vi såga på solosågen, men 80% sågades på en bonnasåg i närheten.
Skördare o skotare kostade ca 20.000 + moms.
Bonnasågen 27.000+moms
Sedan har det gått el för ca 8000 hittils. (sågning + hyvling o bara halv färdigt)
Sedan har ju traktorer o grävare varit igång i många timmar, kanske diesel för några tusen....
Fick köpa pallgafflar också, 5000 + moms
Hyvlen gick loss på 80.000 + moms.
 
Men Villafors, nu räknar du väl ändå bra mycket bortitok?

Jag gissar att du har jordbruksfastighet eftersom du lägger på momsen? Det tror jag inte KJL som startade tråden har så vi kan väl för enkelhets skull köra ink moms?

Isåfall ligger ditt virkespris på 175.000 plus odefinierat antal kr för diesel. Men du gör ett verkligt generalfel när du tar med pallgafflar och hyvel för 106.000 kr ink moms.

Du kan ju inte skriva av maskineriet med 100% för ditt projekt. Värdet där har du ju med all sannolikhet kvar till närapå 100%.
Sen undrar jag hur sjutton du kunnat bränna av el för 8.000 kr på den lilla mängden trävaror?

Uppvuxen på "bonnasåg" med 80 ampére huvudsäkring och mig veterligen har farsgubben aldrig gjort av med mer än 5-6.000 kr på en månad i el och då har han kört för fulla spett hela tiden.

Sen kan man aldrig säga att man har "gratis" råvara i egen skog. Grannen sålde sin skog på rot alldeles nyss och snittpriset per kubik blev 430 kr här i Dalarna. Den kostnaden/missade intäkten är mer relevant att ta med än att räkna med vad hyveln och pallgafflarna kostade.

Jag har räknat fram o tillbaka mängder av vändor på om det lönar sig eller inte att köpa ett logosolpaket med bandsågen, hyveln ( ph260) och timmerfräsen. Helt klart går det att räkna hem en sådan anläggning för omkring 120.000 om man ska bygga ett stort timmerhus. Dessutom går det ju att i framtiden såga som extraknäck åt lite löst folk här och var som inte bryr sig så mycket om vad den där långhårige killen som är kompis med Reinfeldt säger....

Listverk är ju sjukt dyrt. Skulle köpa ytterhörnlister här om dagen och trodde de skämtade med mig aprilio när en list på 3 meters 25x25 mm längd kostade 170-180 spänn. Sug på det kubikmeterspriset....

Sen är det väl alltid så att man kan räkna hit o dit angående sin egen tid och vad den är värd. Skiter man i att titta på TV 1 timme om dagen och lägger den tiden vid sågverket så går det definitivt ihop med 365 timmars sågande om året.
Tveklöst.

Dessutom roligare och hälsosamt, kropp o själ mår bra. Styrkan byggs upp och förhoppningsvis slipper man ligga samhället till last tack vare detta intresse istället för att bli fet och sjuk framför tv´n.

Med andra ord behöver man inte ha dåligt samvete om man säljer en o annan brädbit till grannen.
 
Redigerat:
Listevrk är ju ruggit dyrt, nu har min sambo fått för sig att man inte använder taklister "nuförtiden".....
Är det så eller är det bara fusk när man skippar taklister?
Hur som helst, vårat egen sågade virke funkar perfekt o alla bärande väggar är nu resta!"
 
Jag plockar bort mina taklister i de rum som jag renoverar nu. Gips så långt upp som möjligt och sedan en fog mot taket. Det kräver ju att man lägger lite mer tid på att få övergången mellan väggar och tak att bli bra, men det är det värt. Jag tycker det är mycket snyggare utan list. Hade gärna haft utan list mellan vägg och golv också, men det blir ju lite trixit när trägolv skall ha rörelse plats.... :confused:

- M
 
ok, där ser man..i betonghus finns ju inga lister, men där är det ju tätt mellan vägg o tak...gjutna valv o putsade väggar.
Menar du att du mjukfogar som i badrum?
Men jag förstår inte hur det ska gå till om man har takpanel....blir ju samma rörelse där som på golvet...
Måste väl andå använda taklist i de rum med paneltak?
 
Skippa taklister är ju lite inne nu, men som med allt annat tycker jag det beror lite på huset och rummet i övrigt vilket som är snyggast. Om det sedan är ett nytt (trä)hus finns ju alltid risken att torkrörelser gör att det spricker och bråkar i övergången, vilket inte är så kul. Det döljs av lister.

Där man har träpanel i taket tycker jag definitivt man ska ha lister. Det både ser bäst ut och som du säger så behöver panelen kunna röra sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.