Vilka lutningar brukar vara max för minigrävare? Har eventuellt ett avloppsprojekt på gång och behöver nog planera om jag ska gräva för hand eller hyra någon som gör det. Tror att det rör sig om en 15 meter med lutning.

Det är riktigt brant, säkert 20 grader, det är en ås. Förbannade inlandsis :)

/John
 
Vid 1:3 börjar det bli brant.
Sen hoppas jag att du inte ska anlägga en avloppsanläggning på en rullstensås, eller ja den kommer ju fungera bra för dig men om du har grannar nedstöms eller att det är en vattentäkt så är det väl inte så populärt. annars fungerar det bra.

Dessutom kan du nyttja värmen i vattenet för uppvärmingen av huset. Ett hål där du tar upp värmen till värmepumoen och ett annat nedströms där du återför vattenet. Borrdjupet blir vara några meter och verkingsgraden kommer vara mycket bättre än en bergbrunn
 
W
20 grader är inga problem man kör bara ner schaktbladet och står plant och gräver. Du kommer flyga ut genom rutan på grävaren (om den inte har bälte vill säga) innan den tippar. De har sjukt låg tyngdpunkt och kan köra nästan var som helst. Gräver själv i ca 30 grader med min grävare nu och det går kanon men känndes sjukt äckligt att köra nerför första gången men funkade kanon.
 
Tack för info. Jag har ju inte köpt objektet ännu men man vill ju kolla lite innan. Sen får jag väl ta dit en firma som får titta på det.

Det är ingen egen avloppsanläggning, jag ska koppla in mig på kommunalt VA. Vill ha så lite besvär som möjligt med egen brunn osv.

Det blir ingen värmepump heller, det är en sommarstuga med panelfasad och sen tapet på baksidan av panelen :D

/John
 
Jag återupplivar den här tråden. Börjar närma sig nu.

Har fått offert av en grävare nu och det är cirka 60-70 m grävning, varav 25 m i riktigt taskig lutning. De gräver till mitt och grannens hus och lägger 110-rör och varsin 32mm PEM-slang ner till anslutningspunkten (ifall vi vill koppla in oss på kommunalt vatten någon gång). De lägger två rensbrunnar också.

För detta tar de 32.000 kr inkl moms och material. De ska även gräva ut cirka 25 kvadratmeter till en tillbyggnad jag ska göra och där måste de rensa undan en massa sten. För detta tar de 5.000 kr. Verkar väl ok? Har ingen aning om hur lång tid det kan ta men det är två man och de kör med varsin grävare; bandare nerifrån i sluttningen och sen traktorgrävare uppe på tomten. Bör väl inte ta mer än 2-3 dagar?

Jag och grannen har skrivit servitut på ledningen och anslutningsavgifterna till avloppet är betalda. Bygglov för utbyggnaden är klart. Kommunen vill inte mer än att titta i gropen när vi kopplar in, hade ju varit mer noggrant om det varit vattenanslutning. Vi har en jättefin borrad brunn från -91 så vi behåller vattnet därifrån.

/John
 
Jag vet inte om du har någon rikitg fråga i sista inlägget?
Men priserna låter bra om inte rikigt bra till och med tycker jag.
 
Nej, jag hade väl ingen riktig fråga. Tänkte bara följa upp med resultatet av min initiala fråga. Alltid trevligt när någon frågar på ett forum och sen faktiskt redovisar resultatet av vedermödorna. Tänkte föregå med gott exempel.

/John
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
En eloge till dig john_l, rätt tänkt.
 
john l
Absolut är det roligt och höra hur det gått så det var helt rätt tänkt av dig. Jag var bara så fördömande att jag trodde det låg en dåligt skriven fråga i din text. Jag tar på mig dumstruten då jag inte vill vara fördomsfull men likt förbaskat var det ändå.
 
Snailman skrev:
Hoppas de har motvikten åt rätt håll i backen bara...

Fick själv se detta spektakel när de rev grannhuset nedanför oss, dont drink and drive.....
 
  • DSC00331.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman skrev:
Hoppas de har motvikten åt rätt håll i backen bara...

[länk]
Ser inte det där rätt konstigt ut? Vad skulle han ha gjort för att undvika det där - skopan mot kameran för att få maskinens motvikter "framåt"? Är större maskiner så fruktansvärt ojämt viktfördelade utan sten i skopan?
 
Snailman
jag vet ju inte om det gått att undvika, det är ju ett hål som grävts som rasar under maskinens tryck, men hade han haft motvikten på den sidan som är uppe på 'bryggan' så kanske tyngdpunkten hade hamnat uppe på bryggan innan marken hade hunnit ge vika...

Det enda som är säkert är väl att motvikten påverkar tyngdpunkten en hel del annars hade den ju inte behövts, sen hade det väl varit bäst om han backat upp med skopan efter sig strax ovan marken då hade ju den tagit emot först när marken gav vika...

De verkar kunna göra ganska omfattande akrobatiska övningar med vissa grävmaskiner... http://www.youtube.com/watch?v=1Zn4eVaRhGM

ursäkta om det blir lite väl off topic kanske..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.