Hej! Köpte för drygt 1 år sedan en nybyggd bostadsrätt (tidigare varit förskola). Dvs helt nyrenoverad. Under tiden vi bott där har det uppkommit problem i badrummet (badkaret). Det tex finns ingen golvbrunn under badkaret och vattenfallet är otillräckligt vilket skapar otrevlig lukt. Min rörmokare gjorde bedömningen att det inte borde gått igenom en VVS besiktning. Han nämnde även att det finns en 10-årig garanti på nybyggda lägenheter, som innebär att jag kan kräva att de som ursprungligen köpte, renoverade och sålde lägenheten åtgärdar eventuella fel, alternativt står för kostnaden för dessa.

Vet någon om en sådan 10-års garanti gäller på nybyggda lägenheter, och/eller om jag har tillräcklig grund att kräva att de som byggde lägenheten betalar för ny besiktning samt åtgärdande av eventuella fel?

Tack på förhand!
 
Det där är det bostadsrättsföreningen som har ansvar för, och jag skulle börja med att prata med dem om det hela. Det är rent juridiskt föreningen som äger lägenheten du bor i, och det är den som skall rikta krav om sådana här saker till byggaren.
 
Tack för svar. Mao är det föreningen som ska rikta krav mot de som renoverade lägenheten, inte jag själv?

Har varit i kontakt med de som renoverade lägenheten, och enligt dom så går det inte att få tag på varken firman som gjorde jobbet eller den kvalitetsansvarige som besiktade lägenheten. Både byggfirma och kvalitetsansvarig kom från annat land. I synnerhet det senare verkar mycket tveksamt...
 
cnorell skrev:
Tack för svar. Mao är det föreningen som ska rikta krav mot de som renoverade lägenheten, inte jag själv?

Har varit i kontakt med de som renoverade lägenheten, och enligt dom så går det inte att få tag på varken firman som gjorde jobbet eller den kvalitetsansvarige som besiktade lägenheten. Både byggfirma och kvalitetsansvarig kom från annat land. I synnerhet det senare verkar mycket tveksamt...
Du kan bara ställa krav på den som är din avtalspart.....dvs bostadsrättsföreningen.
Föreningen i sin tur kan ställa krav på den som renoverade och bildade föreningen.

Tyvärr ser man allt fler fall av denna typen. Oseriösa lycksökare fuskrenoverar en byggnad och bildar en bostadsrättsförening. Därefter säljs bostadsrätterna till inte onta anande köpare som sedan står där med ett fuskbygge på halsen.
Jag kan inte nog trycka på vikten att låta göra en ordentlig besiktning samt en efterforskning om vem som renoverat och deras ansvarsbenägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.