Vi var inne en sväng på Bauhaus idag och råkade snubbla över en Rexon vattensåg.
Den var plastig och scheissebillig (900 bagis), men med synnerligen genomtänkta detaljer;
Stort bord + förlängare, vettigt stänkskydd, bra konstruktion för vinkelinställningen när man jollar plattor, stadigt anhåll med två tillsatser för diagonalkapning samt två plastvinklar som används som mothåll mot bordskanten.
Den kanske inte ska jämföras med en stor Sigma- eller Montolitsåg, men den verkade vara mycket vettigare än "Briccolina", "Emil" och andra portabla sågar som kostar 3x pengarna. Effekten uppgavs dessutom till 700W, jämfört med Emil's 240W.

Någon som har några erfarenheter av denna?
 
Om det är precis samma modell vet jag inte, men min plastiga-billiga-röd/gul/svartfärgade Rexonkakelsåg fungerar fortfarande utmärkt. Jag fick den som delbetalning när jag renoverade ett badrum och som sagt, den fungerar fortfarande... Det fastnar lätt kakelmos i sågklingans spår när man sågat x antal plattor och vattnet blandats med kakelfnas. Men det är nog inte något specifikt för den här sågen...
 
Intressant. Röd och svart var den i alla fall, men jag minns inte om det var gula delar också. På den här modellen så löper klingan genom ett spår i en liten svamp som sitter i vattenbaljan.
Är klingan i den bra? Det såg ut att vara en mindre modell, typ Ø12 cm?
 
Det låter som samma... Snabbmätning med tumstock - 11cm. Själva bladet hade visst börjat rosta lite, kanske dags att byta klingan?! (Har jobbat ganska mycket under året...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.