Hej, jag behöver lite hjälp!


Vi har två toaletter och ur gästtoaletten doftar det minst sagt mindre gott. Vattnet i toalettstolen är missfärgat och luktar illa.

Detta problem finns inte i den andra toaletten som också används betydligt oftare.

Vi har trekammarbrunn med markbädd.

Lukten kommer och går, men i morse luktade det rejält. Då gick jag ut och skruvade loss locket på trekammarn och kollade ner. Nivån var ett par decimeter under röret från huset. Det luktade heller inte alls särskilt illa där nere.

Vad är felet? Om ett tag är det dags för tvåårsbesiktning, och om det är något som är fel någonstans vill jag kunna ta upp det då.

/Daniel
 
Hej!
Har du provat att spola efter besöket? :rolleyes: (Skojar bara :p )
Nej, jag tror inte att det kommer av att det är lukt från brunnen utan snarare är det väl så att det står gammalt vatten i cisternen på toastolen och detta blir sedan efter spolning stående i vattenlåset och "surnar". Kanske...
Blir det inte klart vatten i stolen ens efter några spolningar när systemet fått nytt vatten i sig? Eller är det när det står i stolen länge? :confused:
Nu vet jag inte hur ofta ni använder gästtoan men står vatten några veckor blir det ju lite äckligt. I synnerhet eftersom det inte är en steril miljö i en toastol heller...
Eller så är det otätt i anslutningen mellan rör och toastol. Det räcker med en liten springa för att det ska komma upp dålig lukt.
Har ni eget vatten? Det luktar inget från det när ni tappar upp det i ett glas? Kanske läge att ta prov på vattnet om inte det är gjort...kan ju vara något i vattnet som "växer till sig" när det står upptappat länge?
Ja, lite uppslag till olika saker men jag tror att det löser sig om ni använder toan regelbundet.
 
toan spolar dåligt ,något fastnade i kroken, löses upp långsamt och missfärgar stående vatten?
Höjs vatten nivå i gästtoan när det spolas på andra ställen? ... kanske trycks avloppsvatten in baklänges för att sen återgå till rätt nivå i toastolen men smutsen stannar kvar?
några gissningar...
gaia
 
Tack för idéerna.

Vattnet blir klart efter några spolningar.

Det är kommunalt och rent vatten.

Ska kolla om nivån höjs så fort jag kommer hem (fortfarande inte semester)

Till saken hör att jag skapt misstror rörläggarna. Skulle inte förvåna mig ett dugg om de gjort något fel någonstans...
 
om vatten blir klar efter några spolningar efter varandra - kola toans vattenbehållare om det inte ligger något och löses upp långsamt och missfärgar vatten som har stått stilla länge.
Eller har du mycket järn i ditt vatten så kan det vara samma fenomen. Vatten är rent direkt efter spolning men efter ett tag och kontakt med luft fälls ut järnoxid som är orage/gul/brun fällning och läger sej i botten i toan och i toans vattenbehållare.
Lätt att kolla om järnet finns - fyll en genomsynlig glas med vatten,ställ den i fönster (på en vitt papper för att se bättre) och vänta ett dygn. Samlas det brunaktig fällning i botten av glaset så har du järn i vatten. Samlas det mycket så är det mycket järn.

Lukten kan komma genom otätt koppling toastol till avloppsrör i golv, tvättställavlopp vid golv. Otätthet syns oftast inte men är tillräcklig för att luften/lukten går genom. Alla synliga rörsamlingar före vattenlås som är otätta brukar vara orsaken till dålig lukt.
gaia
 
Läs tråd startad den 28/9 2007 av lillalillajag. Du kanske har råkat ut för samma sak.
 
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.