Hej,
detta är kanske omöjligt att svara på men hur många timmar lägger en KA ner i snitt på ett bygge?
En av offerterna vi har fått in tar betalt per timme och övriga anger fast pris...
 
Jag har fått pris på 800.- /timme och då 10 timmar. En annan skulle ha 17000.-........
 
Inte det svar du är ute efter men; Ta bara den billigaste KA:n du kan hitta. De gör ändå ingenting du har nytta av. Normalpris brukar väl ligga runt 15-20 000:-.

(Nu kommer jag väl få "volvo" på mig här, men jag snackar alltså om en "normal" KA...)
 
Redigerat:
Tack för svar!
Den KA jag antagligen kommer att välja har angivit timpris (550,-) och la kommentaren "andra brukar ge fasta priser som är skyhöga och så gör de inte ett skit, jag vill ta betalt för det jag faktiskt gör".
Det tycker jag låter fair. :)
Och det ska gå åt många timmar innan han är uppe i de fasta priser jag har fått av andra KA.
 
Helenabyggerhus skrev:
Tack för svar!
Den KA jag antagligen kommer att välja har angivit timpris (550,-) och la kommentaren "andra brukar ge fasta priser som är skyhöga och så gör de inte ett skit, jag vill ta betalt för det jag faktiskt gör".
Det tycker jag låter fair. :)
Och det ska gå åt många timmar innan han är uppe i de fasta priser jag har fått av andra KA.
Låter fair i mina öron också.
Dock bör han kunna lämna en uppskattning om vad han kommer att kontrollera.
Om det är en erfaren KA så vet han vilka besök som han minst kommer att göra.


Däremot är jag tveksam till personer som är snara att onyanserat kritisera sina konkurrenter.
 
zno skrev:
Inte det svar du är ute efter men; Ta bara den billigaste KA:n du kan hitta. De gör ändå ingenting du har nytta av. Normalpris brukar väl ligga runt 15-20 000:-.

(Nu kommer jag väl få "volvo" på mig här, men jag snackar alltså om en "normal" KA...)
Såklart kan jag inte låta bli att "nappa" på en sådan invit!

Jag skall inte sticka under stol med att jag har en del konkurrenter som är såpass oseriösa att de inte gör något annat än att vara ett namn på ett papper och deltar vid ett möte hos kommunen.
Däremot finns det andra, med mig inräknad, som är måna att göra ett bra jobb och hjälpa beställaren även med andra upplysningar som de kan ha glädje av.

Tyvärr tar båda kategorier lika mycket betalt.
Därför är det viktigt att kontrollera vad man faktiskt får för pengarna.
 
zno skrev:
Inte det svar du är ute efter men; Ta bara den billigaste KA:n du kan hitta. De gör ändå ingenting du har nytta av. Normalpris brukar väl ligga runt 15-20 000:-.
Det där skulle jag vilja påstå kan vara direkt farligt. Vi valde en KA på väldigt goda referenser, trots att han var betydligt dyrare än vi kunde komma undan, och det visade sig att han var precis så noggrann som vi hade hört. Han besökte bygget under varje fas, dokumenterade allt och fotograferade också allt. Kollade (och fotograferade) att dräneringen lades rätt, kollade att allt fuktmättes korrekt, kollade upp diverse tekniska lösningar, och så vidare, och bidrog till att faktiska förändringar gjordes av mindre bra lösningar. För en liten extrakostnad fick vi både ett bättre hus och bättre dokumentation och kvalitetskontroll.

Grundkillen (som haft denna KA en gång tidigare) berättade att han hade gjort 8 grunder med en annan KA och bara träffat KA:n en gång under alla de grunderna. Under mitt grundbygge träffade han KA:n minst 5 gånger (jag minns inte exakt) på en enda grund .

En del kvalitetsansvariga verkar se sitt jobb som ett rent skrivbordsjobb, men med en sådan får man inte mycket hjälp med bygget. Är man inte expert själv tycker jag att man ska ha en expert i sitt lag, det kostar så lite extra.
 
Kan ingen hjälpa TS med vad en bra KA kostar, och hur mycket tid de då lägger ned, som hon efterfrågade?
 
Jag betalar 12' (tror jag, länge sedan jag skrev kontrakt) och tycker än så länge att KAn gör och har gjort ett bra jobb. Antal timmar har jag ingen susning om men räkna på 500-1000kr/timmen och du får ungefär hur många timmar han/hon borde lägga ner. Om du anlitar en KA för den del som PBL kräver borde det inte vara många timmar då mycket där är pappersarbete. Min KA bidrar med mer stöd och hjälp än vad som krävs enligt PBL.

Min KA har besökt bygget för att kontrollera schaktbotten, dränering, armering av platta, stomresning plus ett antal korta besök även senare. Jag har pratat och bollat en hel del kring byggprocessen med min KA. Han har även tagit en "strid" med Sävsjö som rörde tolkningsfråga om handikappanpassningen enligt BBR.

Jag kan rekommendera att anlita en lokal KA, gärna pensionär och jag ser det som positivt att han/hon har fler uppdrag i samma område vilket gör att han/hon troligtvis "slinker in" på mitt bygge när han/hon ändå är i närheten på något av de andra uppdragen.
 
Vår KA räddade vårt bygge!!! Han är guld värd. Vi betalade 17 000kr för normaltjänst där det var preciserat vilka besök han gjorde schaktbotten, byggsamrådsmöte och lite oanmälda besök vid bygget osv...Extra insatser var också reglerat i kontraktet jag tror han tog 550kr/ extra timme.
Nu blåste vårt lättbetonghus omkull pga inkompetenta snickare, och det var verkligen skönt att ha att göra med en proffsig KA som kunde sin sak och kunde slå näven i bordet och hjälpa oss genom hela husbygget.
Han var verkligen ett stöd och följde med oss till Trelleborg för extramöten med husfirman mm...

Efter slutbesiktningen fick vi problem med att golvet på övervåningen skjunkit och det var svikt, under tiden för garantiåtgärdanden har han också besökt byggarna mm. Jag vet inte hur många gånger jag pratat med honom i telefonen, om olika problem. Han har verkligen fungerat som ett bollplank för oss.. Tack Jack !

Han berättade att i normalfallet har han en mapp med alla papper för varje uppdrag, jag tror att vi är uppe i två pärmar med dokument...

Idag har vi den relationen att vi hjälper honom med datorerna och han kommer förbi och ser hur allt ser ut. Nu bor han inte så långt i från oss vilken är en stor fördel för att det blir då lättare att komma och göra snabba oanmälda besök vid byggen.

Hur många timmar har vi använt honom, jag vet inte hur många timmar det handlar om men100-150h är vi väl uppe i.


Vi fick tag på honom via kommunen, de rekommenderade honom.
 
Redigerat:
Jag lägger ner 20 timmar per bygge i snitt.
Om det är ett "problembygge" så kan det bli fler timmar och om det är ett enklare modulbygge kan det bli färre.
 
Vår KA har besökt vårt bygge 5-6 ggr och ringt och mailat ett par ggr.Han har gett oss många goda råd då vi har gjort mycket själv 10 000 kr kostade det (med rabatt) och det är han värd.Han har 6-7 mil att köra till oss(enkelväg)
 
Vi hittade vår KA, Airjon AB, via en annan som skulle bygga. Det visade sig att KA var katastrof..

for bakgrund se:

http://www.byggahus.se/forum/juridik/70117-hjaelp-ka-hotar-att-laemna-sitt-uppdrag.html

Nu tre år efter bygget har vi fortfarande ingen slutbevis på huset från kommunen. Han sitter fint på alla mina papper och väntar på att kommunen snart skall komma och kräva mig på vite eller alternativt att jafg ska sälja huset och måste betala honom.

Nu sitter i en låst läge och det enda som återstår för mig är att stämma honom, vilket jag inte har tid med just nu. Han har fått 15000, men är inte nöjd och vill ha 5000kr till vilket är emot kontraktet. Alternativt att jag kontaktar en annan KA och att de skickar in handlingarna. Han måste ju trots allt leverera intyg för det som han har gjort för de 15000.. vet dock inte vad detta skulle kosta..

Hursomhelst, det finns många rötägg i KA branchen, så det gäller att kunna skilja dessa åt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.