Vi skall dränera om runt huset och även göra lite andra renoveringsjobb på huset också och frågan är om man skall skaffa en laser för att spara tid?

Vilken typ skall man i så fall välja?
 
Ska du använda lasern till dräneringsjobbet så måste du kunna ställa den med fall, lika med ganska dyr, kolla länken under för exempel.
http://www.isn.se/avvagning.htm#l0270008a
Mitt tips är att hyra lasern för jobbet.
 
Måste och måste.. Man kan ju gradera en sticka och titta på den vart lasern står.
 
Det där med fall låter ju smidigt, men det kostar också. :surprised:

Jag hittade en firma på Internet som hyr ut laser - bara för att se ungefärliga priser - men frakt kommer till:
Bewag AB
http://www.bewag.se/page132.html
Bygglaser inkl handmottagare, stativ, stång o platta 63 kr
2-Falls laser inkl handmottagare och stativ 300 kr
Inredningslaser, roterande synlig stråle, komplett 113 kr

Finns det annars någon hobby laser som duger för uppgiften?

Jag funderar annars på att köpa en skruvdragare från t.ex. USA.
Går det få en någorlunda laser för 2-3000 kr där (motsvarande i $) ?
 
Jag hittade en laser med manuell inställning "Stabila 04100" som fått bra kritik på Amazon.com (om man nu kan lita på sådana?).
http://www.amazon.com/review/product/B00005V5NL?showViewpoints=1
Den skall ta ungefär 30 sekunder att ställa in.
Pris i USA $299.99.

http://www.acetoolonline.com/Stabila-04100-Rotating-Laser-Kit-Detector-p/sta-04100.htm
"Stabila 04100 Type LMR Manual Leveling Rotating Laser Kit with Detector Receiver
Includes: Laser, Indoor/Outdoor Laser Receiver with Clamp, Laser Enhancement Glasses, Tripod Adapter Plater, Batteries (2xD) and Carrying Case.
Features
* Manual leveling, rotating laser system with receiver
* Diameter Range: 600 ft. / 180m
* Outdoor Receiver and Bracket included
* Fast manual set-up
* Horizontal leveling
* Vertical alignment
* Square Plumb-up
* Scan / line function
* Dust and water protected
* Height of the laser from floor: 5" in the horizontal position
Specifications
* Manual Set-up Yes
* Accuracy Tolerance ± 3/8" over 100' ± 0.3 mm/m
* Diameter Range 590' 180 m
* Rotation Speeds Three
* Scanning Line Lengths Three
* Out of Level Alert No
* Tripod Mount 5/8" - 11 1/4" - 20
* Battery Life- 40 hours"
Vad tycker ni?
 
Jag köpte en Leica Lino korslaser från Proffsmagasinet. Det är ju en billigare lösning än att köpa en rotationslaser, som är enkel och liten att ha med sig. Eftersom denna korslaser går att köra med mottagare, så kan den ju även användas utomhus, där man inte längre ser lasern... Drygt 4 tusen med moms och så...
 
Ja en korslaser har säkert många användningsområden - inte minst inomhus. :)

Men jag kommer troligen att försöka köpa en begagnad roterande laser med fall och mottagare eftersom vi skall gräva en relativt lång sträcka. Kanske försöker jag sälja den efteråt.

Hittade hur man själv enkelt kan kolla kalibreringen på en roterande laser och en del annat intressant också (engelsk text):
http://www.micon.com.au/service/serv_calib.htm

Däremot vet jag inte hur enkelt det är att själv kalibrera en roterande laser?

Jag har "Hantverkarskolan" på DVD och där visade de ett vattenpass som var intressant.
Det likande ett vanligt vattenpass men hade i båda ändarna stöd som gick ner och som användes vid mätningen på översidan mot avlopps och dränerings rör.
Stöden var troligen inställbara så man hade önskad lutning när vattenpasset var i våg och man minskar då också problemet med att grus och sand hamnar på rören och försvårar mätning som kan ske med ett vanligt vattenpass.
 
I vilken del av hantverkarskolan har dom det?
Har jag missat..
 
Jag har sett rätt många delar senaste tiden så jag är inte helt säker men tror det var i ”Uterum”.
 
Fast med ett avvägningsinstrument så måste det väl vara 2 personer för att mäta?
 
Zero skrev:
Fast med ett avvägningsinstrument så måste det väl vara 2 personer för att mäta?
Jo det är nackdelen. Men då det är såpass lite att mäta in så kan man ju se till att vara två st under den tiden
 
Vi har ett slangpass också men det är lite omständigt att använda tycker jag om man skall göra många mätningar.
 
Visst är det bra med nya verktyg etc men i detta fall tycker jag detta låter en aning överarbetat.

Ta fram långpasset och mät styckevis för att försäkra dig om att du inte har bakfall. Det blir mer än tillräckligt bra.

Om du måste ha en laser så funkar det bra med en Tammoliner som du kan köpa på Jula eller Fredells. Med röda glasögon syns strålen även dagtid om du undviker direkt solljus på mätstället. Jag brukar använda en gul tumstock i plast då det är enklare att se det röda strecken på en sådan än på än trästock.
 
Ja att ha en begagnad laser för 6-7000 kr eller mer är ju lite lyxigt i längden men den går förhoppningsvis att sälja vidare senare.
Men utloppet måste vi gräva om och det är ca 70 meter långt och i visst motlut och vi har lite andra objekt som skall kollas också så det känns rätt bekvämt med en laser med lång räckvidd.
Ibland är ju tid = pengar också.

Vi misslyckades med ett utlopp tidigare som fick för stor lutning när vi använde vattenpass så vi kom för högt till samlingsbrunnen vid huset.
Utloppet korsade en väg och vi hade redan återfyllt vägen när vi upptäckte misstaget.
En dränkbar pump har tills vidare fått lösa det problemet.

Det man inte har i huvet för man ta ur plånboken. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.