Hej!

Här är några bilder på mitt garage. Förra ägaren satte tralldäcket och jag tror att han inte borde sätta det intill garageväggen,med tanke på att panel antagligen sugit upp vatten. Panelen är målad i ändarna. De andra bilderna ser ni att vissa brädor tagit stryk och ruttnat. frågan är om man ska skarva eller som jag tycker borde funka är att höja upp panelen så den inte ligger så nära marken. alltså "bara" gå lös med cirkelsåget och kapa en bit ovanför där tret har ruttnat.

På de flesta hus slutar denna panel en bit upp där man ser grunden. Ifall detta är ett alldeles för stort jobb så kanske man ska skarva istället.
Har aldrig gjort detta så gärna råd och tips hur man gör. vet att man ska "gira" skarvarna alltså ha ett diagonalt snett " så att ev. vatten som kommer in i skarven ska kunna rinna ut igen. Men syns inte denna skarv då? inte så jätte sugen på att byta hela längder då det verka va en del. Men måste man så måste man. Det jag är rädd för är att det kan bli en färgskillnad mellan de nymålade och de som är ok. har färgkoden och färg kvar från förre ägaren, men de som sitter där har utsatts för regn,sol m.m

Ang tralldäcket. man kanske kan kapa av tralldäcket så det inte ligger dikt mot väggen utan slutar en bit innan så ev vatten rinner ner imellan. undner allt ligger en fin makadam bädd. tänkte bara så man förhindrar sådana problem i framtiden

Vad skulle ni ha gjort ang det jag frågat?
 
  • DSC03238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03239.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03240.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Om du hade tänkt att bo där du bor under en längre tid. Kosta då på dig att göra ett ordentligt jobb från början, så slipper du problem i framtiden. Jag själv tycker att man skall ha så få skarvar som möjligt, detta för att inte vatten skall kunna tränga in.

Byt all panel, avsluta en bit ovanför marken, snedskurna ändar, inoljade........ ;)
 
  • Gilla
Hussematte
  • Laddar…
Ok tack för svaret!

Snackade med en snickare som jag känner som jobbar på LB-hus. han sa att du kan kapa all panel ca 50mm upp. är inte ruttet så långt upp ändå, kan inte gå högre upp än så för sen kommer syllen m.m

Detta gör att ja dels får bort de ruttna partierna och dels så höjer jag fasaden på samma gång. Det tycker jag låter som en vettig ide. Ang den sida där tralldäcket är, finns plankor som är ruttet högre upp än så. där kommer jag att byta hela längden. och ABSOLUT olja in ändarna :)

vad anser du/ni om detta?
 
  • Gilla
Bollenanbolle
  • Laddar…
Ställ cirkelsågen med gerning och kör på ditt alternativ. det kan ju inte bli värre än att du får byta rubbet men har du tur klarar du dig med det så fram med sågen bara.

Funkar det så funkar det , annars byt. Inget stort jobb och inte speciellt dyrt heller.
 
  • Gilla
Bollenanbolle
  • Laddar…
Cheesus skrev:
Ställ cirkelsågen med gerning och kör på ditt alternativ. det kan ju inte bli värre än att du får byta rubbet men har du tur klarar du dig med det så fram med sågen bara.

Funkar det så funkar det , annars byt. Inget stort jobb och inte speciellt dyrt heller.
Ok, tack!

Enda som kan bli lite surt om jag måste byta hela längder är att färgen inte stämmer överens med befintliga. men isåfall tar jag med mig färgkoden(har kvar färgburken m.m sen förra ägaren målade huset) och en bit av det gamla träet och ber dem gör något i den stilen. fast sist jag målade med den färgen på panelen, så efter det hade torkat så syntes inte ett spår var jag hade målat. idioten som bodde här innan hade satt upp fästena till en blomlåda för snabbt så färgen följde med då jag tog bort fästena förra sommaren.
 
Välkommen till livet som husrenoverare.....Ditt lilla problem med garageväggen kommer medföra att du får byta kök, badrum osv i den berömda kedjan av händelser som varje renovering medför...
 
Cheesus skrev:
Välkommen till livet som husrenoverare.....Ditt lilla problem med garageväggen kommer medföra att du får byta kök, badrum osv i den berömda kedjan av händelser som varje renovering medför...

Vilken tur då att jag har två ny renoverade badrum med golv värme, och ett kök där sista passbiten sattes upp för sisådär 10 timmar sedan... :)
Var mer en fråga ang att måla om allt, känns lite väl att så fort en bräda ruttnar på huset så ska HELA HUSET+Garage målas om??
 
Redigerat:
Och åt andra sidan vet jag inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg om det va komiskt att allt går runt i en cirkel, eller va det ren jävla spydighet.

Hmm, Vad tror du själv?
Humor ska du nog inte skriva in ditt CV, iallafall.
 
Cheesus skrev:
[länk]

Läs den tråden, jag är aldrig spydig men slänger väl iväg en o annan kommentar om hur huslivet är.

Peace and love!

Ok. anade nästan det då jag hade skickat förra inlägget men orkade inte ändra. man vet ju aldrig...

Läste dit inlägg ang "bara" sakerna :)

Kan nog se mig själv i det.. som ex.

Skulle "bara" mäta fuktigheten i min krypgrund.. va sådär. slutade med ny plast på marken,avfuktare och två givare på det.
Skulle bara sätta upp en bård på min dotters rum, medans jag stod och satte fast den på den gamla tapeten(skulle renovera hennes rum vid ett senare tillfälle )såg jag fula märken. dessutom hade tidigare husägare antagligen inget vetskap hur man gör i hörn utan där han han "genat" med tapeten. slutade med rev ner allt, ny tapet, nytt golv och ny bård :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.