Jag har en stor sten som jag i min fantasi vill skapa ett stenbord av. Stenen är 1,5 x 1,5 m och ca 0,3 m tjock.

Funderar på någon form av betong och/eller stenfundament .Det går att komma åt stenen med en mindre anläggningsmaskin men jag undar på om ni har några tips på hur jag själv kan lyfta och flytta stenen 4-5 M? Förslag på utformning av stenbordet med fundament tas tacksamt emot. Ni kanske har bilder?

mvh Puff
 
Ett enkelt sätt att flytta stenen är att lägga skivor på marken och sedan baxa upp stenen på "rullar". Rullarna jag använt mig av har varit rundtimmer, det skall vara sär runda och jämntjocka som möjligt, sedan skjuter du in dem allteftersom under stenen och när du har kanske tre stycken under kan du börja "köra" stenen fyllefter med ny rulle och när första kommer fri i andra änden lyfter du den längst fram och fortsätter så tills du är på plats.

Fundamentet kan består av halvt nedgrävda naturliga stenblock, det är lite trixigt att få bordet i våg då. Sedan kan du narturligtvis mura upp något men med denna typen av bord tycket jag natursten passar bäst. Beroende på hur skivan ser ut (vad är det för bergart, är den sågad, slipad, naturlig?) kanske det även kan gå med ett underrede av ex gjutjärnsstativ till symaskin eller liknande, men risken är nog att den är lite för stor och tung för en sådan lösning.
 
Hej-hopp :)

Antar att det handlar om granit?

1,5 x 1,5 x 0,3 = 0,675 kubikmeter
Densiteten för granit är ca. 2,75 kg/dm3 (2750 kg/m3) > 0,675 x 2750 = 1856,25 kg...

Tung bordsskiva! Nog inget man "enkelt" baxar upp på rullar och far iväg med. När man väl är på platsen för det tänkta bordet ska det ju också upp ca 40-45 cm på en (rejäl) benställning. Varning för lumbago!

Jag ser 2 alternativ: använd en maskin av lämpligt slag eller glöm det hela...


MVH
Ronnie
 
Jag läste lite för snabbt (3 cm), det lät tunt och fint. Så jag håller med, den där flyttar man inte i första taget utan maskin
 
Efter lite huvudräkning håller jag med...det får bli maskin. Tack iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.