Vi har egen borrbrunn och ett system med membranhydrofor (hydropress?), luftinjektor (före tryckkärlet) och ett Aquapal järnfilter efter tryckkärlet. Vårt problem är att pumpen går allt oftare. Vi har haft problemet flera år och prövat pumpa i luft men det håller bara några veckor. Ventilen verkar inte läcka. Det tyckte inte heller VVS mannen som kom och tittade.

Vi bytte ut tryckkärlet för ett år sedan men det blev samma sak ändå?! Efter någon månad började pumpen komma på allt oftare och efter att vi pumpat i luft är det bra några veckor men inte längre.

Nu undrar jag om vi gör fel när vi pumpar i luften. Borde vi göra annorlunda på grund av järnfiltret? Jag har förstått att man ska göra systemet trycklöst, men ska vi då koppla förbi järnfiltret eller ska det också tömmas på vatten? Det har vi inte gjort.

Skulle det fungera bättre om vi investerade i en hydrofor (150-300 l)?

Någon vänlig själ som förstår vad felet kan vara?

Ulrika
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydropress Tanken ska vara helt tom och utan tryck. Det är inte så att en backventil läcker så vattnet rinner åter i brunnen. Vanligt fel vid ejektor som suttit några år.
 
Ja, vi har haft tanken helt tom, men jag undrar om vi borde ha själva järnfiltret också tomt för att det ska funka rätt? Det står ju med vatten och vi har förbikopplat det när vi pumpat i luft. Blir det någon skillnad när man sen slår på pumpen och kopplar in filtret - kan trycket sjunka på grund av det? Jag har lite svårt att förklara vad jag menar, hoppas ni förstår!
 
Hej!
Kom på en sak som ni också kan kolla...
Tappar systemet trycket utan att någon spolar eller är det så att hydropressen tappar trycket?
Ni kan ju se om trycket stiger snabbt och hydropressen slår av = lite luft i kärlet/blåsan.
Skulle det vara backventilen som läcker borde ju trycket först sjunka långsamt och när sedan pumpen slår till så ökar trycket igen med "normal" fart.
 
Ja, det är hydropressen som tappar trycket. Pumpen slår på så fort man tar vatten och trycket stiger snabbt. Det verkar inte vara backventilen.
 
Hur stor tank har du och vad pumpar du med, tar ett bra tag att fylla min 100 liters med luft och då har jag en kompressor.
Utan att slå på vattenpumpen. Har du så att du kan mäta trycket i luftblåsan, det får inte sjunka. Sjunker trycket när du öppnar en kran i huset? Kolla ventilen du fyller på luften med kan bli otät.
Kan vara idé att konrollera så att tillslag/ frånslag sker vid rätt tryck, kan ju vara fel på tryckbrytaren.
 
Redigerat:
Vi har en liten tank, kanske 18 liter och vi pumpar i luft med en kompressor. Det tar faktiskt ett bra tag. Som sagt brukar det fungera bra några veckor efter påfyllning.

Vi har kontrollerat ventilen och den var ok. Vi har också bytt ventil en gång. Det kommer inget vatten ur ventilen. Till och frånslag sker vid rätt tryck.

Det känns som vi prövat allt...
 
Luftinjektor om jag inte minns fel kräver en större tank, varför vet jag inte men fråga tillverkaren av injetorn.

Den har jag och en 100 liters tank som rekommenderas. http://www.vattenfilter.com/?artnr=LI25
 
Redigerat:
När ni tömmer hydropressen på vatten, tappar ni ut med någon kran nära tanken ?

På min hydropress har jag trädgårdsbevattningen ansluten i omedelbar närhet av tanken, med den så
tömmer jag tanken för och vara säker på att allt vatten försvinner i tanken.

Det här problemet verkar ju som tanken fylls på med luft men en viss mängd vatten finns kvar.

Kan ju vara så att mängden luft i luftkammaren är liten och att luftinjektorn pressar in luft i vattenkammaren,
hydropressen övergår då till att bli en hydrofor med väldigt liten kapacitet, det blir helt enkelt luft på båda sidor av membranet.

18 liter verkar väldigt lite, såg på ett annat forum att luftinjektor skall kombineras med hydrofor i storleken 150-300 l för och fungera bra.

Har själv en hydropress på 100 liter, och tät är den inte, jag får fylla på luft några gånger per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.