När vi sålde huset gjordes en besiktning där besiktningsmannen upptäckte att allt inte stod rätt till med golvbrunnen under badkaret. I protokollet står det ”Klämringen och brunnsmanschetten har släppt från underlaget.
Risk för fukt/vattenskador föreligger. Rekommenderar kontakt med fackman för åtgärder.”

Besiktningsmannen konstaterade att det antadligen rör sig om ett byggfel. Tre fackmän har varit och tittat på brunnen, varav en från våran hemförsäkringsbolag. Den allmänna domen är att det rör sig om ett byggslarv/fel.

Försäkringsbolagets hantverkare kunde konstatera efter fuktmätning att det inte hunnit bli någon vattenskada och att klämringen måste bytas ut. Det finns en risk att tätskiktet skadas när detta görs, vilket innebär att hela badrummet måste rivas ut. Ingen seriös fackman vill försöka byta denna ring och sedan lämna garanti på arbetet.

Vår fråga är nu, vem ska ställas till svars för detta? Entreprenören hänvisar till Gar-bo, som i sin tur säger att byggfelsförsäkringen bara gäller om huset i stort sett ramlar ihop.
 
Är det inte typ 20 000 i själrisk hos garbo. Låter lite underligt att det skulle vara så svårt att få någon att fixa dit en klämring. Tror inte att det är så himla ovanligt att det görs.
 
Ett dolt fel är det inte om det finns antecnat något i besiktningsprotokoll vid köp. Så om ni sålt huset kan ni vara lugna.

Jag tror inte någon utöver firman kan ställad still svars. De som byggde badrummet ansvara ju för att det är fackmannamässigt utfört om det gjordes på rätt sätt....vitt, kvalitetsdokumentBBV????

Jag skulle rikta in mig på byggfrirman och kräva att de bygger om badrummet. Baserat på utlåtande från ert försäkringsbolag om skada och att tätskiktet bryts och detta ej är försäkringsbart????

Annar sfår ni nog betala kalaset ur eger fickka.

Säljaren går fri pga besiktning, GARBO tror jag är skitsvårt och jag skulle inte dra en tingsrättsvist mot dem, Byggfirman tja. Jag tror ni kommer att få ta smällen själva, så varför inte byta klämring, vänta lite och ha koll på fukten. Ni kanske klarar er ett par år till.
 
Redigerat:
Åsa76: " Jag tror inte någon utöver firman kan ställad still svars. De som byggde badrummet ansvara ju för att det är fackmannamässigt utfört om det gjordes på rätt sätt....vitt, kvalitetsdokumentBBV????

Menar du att alla badrum utan kvitto = ej fackmannamässiga?
 
Åsa76 skrev:
Annar sfår ni nog betala kalaset ur eger fickka.

Säljaren går fri pga besiktning............... Jag tror ni kommer att få ta smällen själva, så varför inte byta klämring, vänta lite och ha koll på fukten. Ni kanske klarar er ett par år till.
Men var det inte frågeställaren som var säljaren, inte köparen....?
 
Får nog förtydliga det hela lite:)
Vi köpte huset av en familj som i sin tur köpte huset, älvsbyhus, nyckelfärdigt. På Gar-Bo försäkringen står entreprenörens namn och inte älvsbyhus. Besiktningen gjordes innan vår försäljning, och vi har i köpekontraktet skrivit på att vi ska åtgärda felet. Så de som köpt huset av oss ska inte stå för kostnaden av badrummet.

Har hört från flera håll att denna klämring som användes 2001, och som då var godkänd har orsakat mycket skada. Problemet för oss är att vi upptäckte det hela innan det blev en vattenskada. Vi är i och för sig inte säkra på vad det är som har hänt. Det kan vara så att jobbet gjordes slarvigt eller så är det själva klämringen som inte håller måttet, men det kan även vara en kombination av dessa två.

Två olika kakelsättare som vi har tagit hit vägrar byta denna klämring och sedan lämna garanti på jobbet dels för att det är så stor risk att skada tätskiktet, men också för att det kan röra sig om ett byggfel. De vill hellre riva ut badrummet.

Det vi funderar på är om vi låter en hantverkare byta klämringen och ev lappa ihop tätskiktet. Så är det väl vi som måste stå för detta jobb i 10år eftersom hantverkarna inte vill lämna garantier. Dvs om våra köpare får problem inom 10 år måste vi betala för ev vattenskad och renovering av badrummet?.
 
Då är det ju den tidigare ägaren ni ska rikta in er på. Ni har ju inte gjort affärer med vare sig Entreprenören eller Älvsbyhus.
Om sen den tidigare ägaren får betala det eller någon annan är inte ert bekymmer.

Sen finns det ju många trådar om hur svårt det är att få ersättning för dolda fel.
 
har ni skrivit ett avtal där ni förbinder er att åtgärda felet, utan möjlighet att "hoppa av". Sådana formuleringar vill jag varna för. Det kan (som ni verkar upptäcka nu) bli ungefär hur dyrt som helst.

I praktiken så kommer ni aldrig att få en tidigare ägare eller byggfirma att gå med på att stå för detta, mer än möjligen kostnaden för att sätta dit en klämring, utan några garantier mer än de som redan finns på huset.
 
Anledningen till att vi skrev detta avtal var pga den tröga bostadsmarknaden. Även om huset är väldigt fint så skulle det enligt mäklaren vara väldigt svårt att få det sålt när marknaden är som den är.
Vi håller som bäst på med att starta dialoger med entreprenören, Gar-Bo och den hantverkare som skickades hit utav vårat hemförsäkringsbolag. Enligt hantverkaren så är det ett lätt jobb. Om det nu är det så borde det inte vara så svårt för honom att vaska fram någon som kan göra det på en dag eller två. Detta höll han med om. Vi fick honom också att inse att om det nu inte är någon som är villig att ta på sig jobbet pga att det nu inte är så lätt, så får han ta upp saken med hemförsäkringsbolaget igen.
Vi får se vad allt detta leder till.
 
stenisarna skrev:
Får nog förtydliga det hela lite:)
Det vi funderar på är om vi låter en hantverkare byta klämringen och ev lappa ihop tätskiktet. Så är det väl vi som måste stå för detta jobb i 10år eftersom hantverkarna inte vill lämna garantier. Dvs om våra köpare får problem inom 10 år måste vi betala för ev vattenskad och renovering av badrummet?.
Japp!

Som jag ser det så har ni bara två hållbara alternativ:
1) Sälj huset som det är men sänk köpeskillingen med det beloppet en renovering av badrummet kostar.
2) Gör en totalrenovering av badrummet och åtgärda tätskiktet på ett sådant sätt så det accepteras av försäkringsbolagen idag.
 
Men alltså (frågan borde kanske ligga under badrum istället). Skall det verkligen finnas någon risk alls att man skadar tätskiktet bara för att man byter en klämring?

Det är väl ett jobb på typ 10-20 minuter för någon som är van?

Jag tror inte att ni som säljare blir ansvariga för klämringen i 10 år, den är man som fastighetsägare (alltså köparen) skyldig att se till lite då och då, så blir där ett problem så ligger det på köparen. Ev. vattenskador senare blir ju köparens problem att ev. bevisa att det rör sig om dolt fel med alla svårigheter det innebär.
 
Jag håller med Volvos alternativ men kan också tycka att ni kanske skulle ringa nn stor erkänd VVS/badrums behörig firma oc h se om de kan byta ringen? med kvitto......om de kan göra det så har ni nog inget att oroa er för. Då har ni ju åtgärdat på det sätt ni tyckte var bra?
 
carlbanan skrev:
Åsa76: " Jag tror inte någon utöver firman kan ställad still svars. De som byggde badrummet ansvara ju för att det är fackmannamässigt utfört om det gjordes på rätt sätt....vitt, kvalitetsdokumentBBV????

Menar du att alla badrum utan kvitto = ej fackmannamässiga?
Nej absoulut inte. men försäkringsbarnchen fungerar lite så att du som konsument kkan handla i "god tro" och din försäkring gäller. Om man inte har papper eller kvalitetsintyg blir ju bevisbördan för ett fackmannamässigt bygge oändligt mycket större.....

Om manc inte har kvitton, bevis (intyg9, kontrakt, så är det ju svårt att kräva något av firman - det var mest så jag tänkte. Om firman har utfärdat ett kvalitetsintyg så är de tju bara med stöd av detta reklammera!

rent personligt tror jag att ett badrum tex blir mycket bättre om man gör det själv och läser på än om man tar in en behörig firma med allt slarv o skit de sysslar med.....;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.