Hej,
Har ett hemskt 80-tals badrum som behöver att göras om så snart som möjligt. Innan fuktskador uppstår...
Vad är det för regler som gäller angående underlaget till våtrumsmatta?
Och hur gör man för att det ska bli så säkert som möjligt?
Tänkte göra så mycket som möjligt själv och sen anlita nån duktig mattläggare till det sista.
 
hej vi gjorde om vårat badrum förra vintern,vi tog både matta på golv+golvvärme och matta på vägg,jag tog golvspånskiva+golvgips sen gipsa jag väggarna,jag fråga runt o det behövdes inget tätskikt när man skulle ha matta på,lycka till
 
jag la bara golv gips för att få ett stabilare underlag iomed att jag skulle ha golvvärme.
 
Det behövs fortfarande inte, spackling på spån blir styvt nog för keramik. (Dessutom ställer golvvärmen inga särskilda krav på stabilitet).
 
Har precis blivit husägare och då måste man ju bli medlem i detta eminenta forum... :)

Sökte svar på exakt samma fråga som frågeställaren i denna tråd har, fick mitt svar och till datum aktuellt.. Bravo!

Vi var inne på att klinka och kakla om hela badrummet, men vid efterforskningar (heja internet) så blir det i dagsläget alltför omständigt iochmed de nya reglerna för våtrum med keramik :(

Tack till både frågeställare (lycka till sakkier!) och till de som svarat klokt och riktigt.


// Andersson
 
Läget har ju ändrats lite. Eventuell säljning av bostadsrätten kan vara på gång. Men som sagt... badrummet ser hemskt ut. Tapeterna på väggen börjar släppa. Kanske bäst att sätta upp nya våtrumsmattor innan man säljer. Värt att lägga ut 20 000kr? tror inte att det är så mycket värdehöjande i mitt fall. Men kanske lättare att sälja? hur skulle ni reagera om ni var på jakt efter en bostadsrätt..... skulle ni betala 20 000kr mer för nyrenoverad badrum eller skulle ni tänka att typ "våtrumsmattor är inget att ha.... vi gör om badrummet och vill inte betala 20 000kr mer"....
Alltså.. är det någon ide att renovera om man tänker sälja?:confused:
Tack alla som svarat/svarar :)
 
Jag drog golvspån och fallet fixade sig med en mdf skiva med ett fräst fall i.
Jäkligt bekvämt med den frästa mdfen
 
jag har en toalett drygt 1kvm med handfat med idag vanlig tapet på board. och plastmatta på golvet.

jag tänkte få upp en våtrumstapet/plastmatta på väggen istället.

måste man då sätta nya skivor, lägga tätskikt etc - detta är ju bara en toalett - eller kan man sätta plastmatta direkt på boarden?
 
Det går bra, det är bara att köra på.
 
glenn30 skrev:
jag fråga runt o det behövdes inget tätskikt när man skulle ha matta på
De är väl klart som sjutton att man inte ska ha tätskikt bakom mattan. Mattan är ju tätskiktet. :D
 
1337 skrev:
De är väl klart som sjutton att man inte ska ha tätskikt bakom mattan. Mattan är ju tätskiktet. :D

jag har hört - men kan ha förstått fel - att man ska ha tätskikt även under matta eftersom ingen matta är så ångtät som tätskikten är.

stämmer det?
 
Nej, det stämmer inte. Du ska aldrig ha tätskikt bakom matta. Olika tätskikt är olika ångtäta. Tillverkarna brukar ha detta som vapen i strid om kunder. "Vårat tätskikt är tätast", "vårat är säkrast", bla bla bla. Det spelar ingen roll om ångtätheten är 2000000 eller 1200000 s/m. Sålänge de uppfyller kraven (1000000 s/m om jag inte minns fel) så kommer man aldrig märka någon skillnad.
 
Redigerat:
JanneSjo skrev:
jag har hört - men kan ha förstått fel - att man ska ha tätskikt även under matta eftersom ingen matta är så ångtät som tätskikten är.

stämmer det?
Tvärtom.

Och 1337 har alldeles rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.